تهران- ایرنا- مدرس و کارشناس موسیقی با اشاره به تصویب سند ملی موسیقی گفت: اکنون دیگر این هنر به رسمیت شناخته شده و چالش هویتی که با پدیده موسیقی داشتیم، دیگر وجود ندارد.

پدرام جوادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره برپایی نمایشگاه صنعت موسیقی اظهارداشت: یکی از نقص هایی خیلی جدی که در سال‌های پس از انقلاب داشتیم این بود که نمایشگاه موسیقی به صورت جدی در کشورمان برگزار نمی‌شد و این جای خالی با همتی که انجام شد، در حال پر شدن است، اما ممکن است نمایشگاه صنعت موسیقی از آسیب نمایشگاه‌ها در کشورمان در امان نباشد. ما معمولاً نمایشگاه‌ها را به یک فروشگاه بسیار بزرگ تبدیل می‌کنیم به طوری که به عنوان مثال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در واقع یک فروشگاه بزرگ کتاب است.

وی گفت: اگر نمایشگاه صنعت موسیقی به سمت این برود که ما بتوانیم بازاریابی کنیم و از فروش ساز و آثار هنری فاصله بگیریم، می‌توانیم به دستاوردهای بیشتری از این رویداد امیدوار باشیم؛ بنابراین لازم است که تهیه‌کننده‌های عرصه موسیقی و تهیه‌کننده‌های بین‌المللی در این رویداد حضور داشته باشند و همچنین بتوانیم قراردادها را طبق روال مرسوم نمایشگاه‌های دنیا داشته باشیم به این معنا که قراردادهای همکاری میان ناشران، نهادها منعقد شود و یک سطح از آنچه که در نمایشگاه‌های کشورمان انجام می‌شود بالاتر می‌رویم.

جوادزاده افزود: بنابراین نمایشگاه تخصصی موسیقی در تلاش است یکی از نقص‌های مهم این حوزه را برطرف کند که به خودی خود اتفاق بسیار مبارکی است، اما باید در روند سال‌های پیش روی خود به سمتی برود که از یک فروشگاه خیلی بزرگ به سمت نمایشگاه شدن قدم بردارد.

نمایشگاه صنعت موسیقی، صرفا مکانی برای فروش نیست

این کارشناس موسیقی بیان کرد: در دوره نخست نمایشگاه صنعت موسیقی، به نمایندگی از حوزه هنری در این نمایشگاه حضور داشتم و وقتی همه تولیدکنندگان، واردکنندگان و غرفه‌داران در نمایشگاه حاضر می‌شوند ناخودآگاه به این سمت می‌روند که آنجا صرفاً بازار فروشی ایجاد کنند که البته این اتفاق لازم و مفید است، اما اینکه فهم ما از پدیده نمایشگاه را صرفاً مربوط به این مساله کنیم که این رویداد، مکانی برای فروش است، فهم اشتباهی است که باید اصلاح شود. به شخصه ظرفیت بسیار بالایی در این نمایشگاه دیده‌ام، تیم مدیریتی قدرتمندی در آن حضور دارد، به سمت نزدیک شدن به نمایشگاه‌های اروپا هستیم و این توان را در تیم اجرایی این رویداد می‌بینم.

وی درباره ویژگی‌های نمایشگاه‌های صنعت موسیقی در اروپا گفت: در نمایشگاه‌های اروپایی بازارچه‌های کوچکی وجود دارد و شرایطی را برای هنرمندان موسیقی؛ آهنگسازان، خوانندگان یا موسیقیدانان فراهم می‌کند تا با تهیه‌کننده‌ها و ناشران وارد گفت و گو شوند و آثارشان را به آنان ارایه کنند.

پدرام جوادزاده؛ مدرس و کارشناس موسیقی

جوادزاده افزود: در نمایشگاه‌ها همچون جشنواره‌های موسیقی، بخشی برای حضور کارگزاران و مدیر برنامه‌ها وجود دارد که امکان اتصال موسیقیدانان، آهنگسازان و خوانندگان به این گروه‌ها فراهم می‌شود و نمایشگاه‌ها فرصت ارتباط هنرمندان و کشور برگزارکننده به بازارهای جهانی را فراهم می‌کنند. اضافه کردن این بخش کار سختی است چرا که ما محدودیت‌های سیاسی داریم و ممکن است بسیاری از کارگزاران هیچ‌گاه به این نمایشگاه نیایند.

این آهنگساز و نوازنده سنتور بیان کرد: سومین ویژگی که نمایشگاه‌های معتبر دارند این است که بین جشنواره‌های کشور میزبان و دیگر کشورها قراردادهایی نوشته می‌شود که اصطلاحاً به آنها انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی گفته می‌شود و این نمایشگاه‌ها گام‌هایی فراتر برمی‌دارند و می‌توانند بازارهای بسیار خوبی در عرصه موسیقی ایجاد کنند و اگر این اتفاق در این رویداد رخ دهد به نظر من اتفاق بسیار بزرگی در صنعت موسیقی ما است.

نقش نمایشگاه در برطرف کردن چالش‌های فرهنگیِ هنر موسیقی

جوادزاده درباره نقش نمایشگاه صنعت موسیقی در برطرف کردن چالش‌های فرهنگیِ این هنر در ایران اظهارداشت: ما مفهومی به نام صنعت موسیقی در ایران نداشته و نداریم و صنعت موسیقی آنچنان که در کشورهای اروپایی وجود دارد، در کشور ما شکل نگرفته است و ما مثل چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکای جنوبی و اروپا بازار نداریم که بخش اعظمی از این ماجرا به موضوع حق مولف مربوط می‌شود که مساله پیچیده‌ای در ایران است.

وی گفت: در دوره نخست نمایشگاه صنعت موسیقی، ما درگیر بحران‌های بیشتری در عرصه موسیقی بودیم، اما در فاصله یک سالی که بین دور اول و دور دوم نمایشگاه وجود دارد سند ملی موسیقی به تصویب رسیده و موسیقی در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و چالش هویتی که با پدیده موسیقی داشتیم و در سال‌های پس از انقلاب مدت زمان زیادی با این چالش درگیر بودیم دیگر وجود ندارد و موسیقی به عنوان یک هنر پذیرفته شده است.

چرخه اقتصاد سالم هنر موسیقی شکل بگیرد

کارشناس موسیقی افزود: در سند موسیقی بحث اقتصاد موسیقی و توسعه آن جزو اهداف مطرح شده است و در این مبحث ما از بازار و به تبع آن از صنعت موسیقی صحبت می‌کنیم و تمام نهادهای مدیریتی ما امروز مکلف به حمایت از توسعه صنعت موسیقی هستند و مادامی که نپذیریم موسیقی بیش از یکصد سال است که وارد بازار شده و رویکرد صنعتی پیدا کرده، نمی‌توانیم مشکلات و معضلات موجود را برطرف کنیم و لازم است چرخه اقتصاد سالم این هنر در کشورمان شکل بگیرد که در پی آن بسیاری از معضلات دیگر نیز حل خواهد شد. بنابراین نمایشگاه صنعت موسیقی ابزار بسیار بزرگی برای حل این مسائل است؛ مسائلی که نهادهای مدیریتی کشورمان امروز در حل آنها با مشکل مواجه شده‌اند و این رویداد می‌تواند آن نقاط را هدف قرار دهد.

وی درباره ظرفیت موجود در تولیدات آثار و ابزارهای موسیقی برای صنعتی شدن بیان کرد: در این عرصه سه بخش فعالیت دارند که مربوط به تولیدکنندگان ساز، واردکنندگان تجهیزات و تولیدکنندگان آثار هنری موسیقی می‌شود. یکی از آسیب‌هایی که در دوره اول نمایشگاه دیدم این بود که بخش پاپ و بخش تجار و واردکنندگان، اغلب شرکت‌کنندگان این رویداد بودند و تولیدکنندگان ساز حضور پر رنگی نداشتند و وقتی وارد نمایشگاه می‌شدیم کاملاً مشخص بود که بخش واردکنندگان پررنگ است. ظرفیت لازم برای صنعتی شدن وجود دارد و باید توازنی ایجاد شود که با برگزاری نشست‌ها می‌توان توازن لازم میان تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرد و لازم است بخش رسانه‌ای نمایشگاه هم به شکلی فعال‌تر بر این موضوع تمرکز داشته باشد.

جوادزاده اظهارداشت: جامعه موسیقی ما در نسبت با جمعیت کل کشور جامعه بسیار کوچکی است و وقتی از صنعت صحبت می‌شود یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها برای شکل‌گیری این مهم، مصرف‌کننده است. همه ساز و کار این نمایشگاه در جهتی عمل می‌کند که ما را به مصرف‌کننده مرتبط کند و ناشر ابزارهای بیشتری برای اتصال به مصرف‌کننده داشته باشد.

وی توضیح داد: تعداد هنرجویان و مصرف‌کنندگان موسیقی بسیار وسیع است، ما دانشجویان موسیقی داریم که به ساز، میکروفن‌های حرفه‌ای و ابزارهای مختلفی نیاز دارند و نمایشگاه صنعت موسیقی می‌تواند نیاز این دانشجویان را برطرف کند. با این وجود ما نباید انتظار داشته باشیم که یک روزه به نمایشگاه موسیقی فرانکفورت برسیم چون آنها سال‌هاست که این رویداد را برگزار می‌کنند. ما باید افقی را در نظر بگیریم و بدانیم که قدم به قدم به سمت آن چشم‌انداز پیش برویم.

دومین نمایشگاه صنعت موسیقی ۲۹ آبان تا ۲ آذرماه امسال در محل مرکز نمایشگاهی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.