به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: علاوه بر پرداخت مالی، ایجاد فایل اضافه تدریس همراه با حقوق اقدامی بینظیر بود.
وی یادآور شد: این اتفاق در حالی رخ داده است که ۲۰ شهریور سال گذشته، حقالتدریس اسفند ۱۴۰۱ هم پرداخت نشده بود اما امسال ۸۰ درصد فایل در مهر و بقیه هم در آبان پرداخت شد.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته با وجود اینکه جمعیت دانشآموزان افزایش یافتهاست اما شاهد کاهش کادر اداری هستیم به طوری که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ مجموع کارکنان ۹۶۲ هزار و ۵۹۷ نفر بود که از این تعداد ۳۶ هزار و ۵۰ نفر به کار اداری اشتغال داشتند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ جمعیت کارکنان این وزارتخانه به ۹۷۶ هزار نفر رسید که نسبت به سال قبل از آن ۸ هزار نفر افزایش یافت، خاطرنشان کرد: جمعیت کارکنان این وزارتخانه در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ به عدد ۹۶۵ هزار و ۹۲۶ نفر رسید؛ این عدد اکنون نسبت سال قبل کمتر شده است.
بیشترین کارکنان وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدایی هستند
فرهادی با تاکید بر اینکه بهرهوری آموزش و پرورش بیشتر شده است، گفت: بیشترین کارکنان در دوره ابتدایی و پس از آن در دورههای متوسطه اول و دوم هستند زیرا پوشش تحصیلی ۱۰۰ درصدی در این دوره اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای خدماتی نسبت به سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود سه هزار نفر کاهش یافته است، عنوان کرد: همچنین تعداد نیروهای اداری ۴۰۰ هزار نفر و معلمان دوره متوسطه دوم نسبت به ۲ سال پیش ۴ هزار نفر کاهش یافته است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: نیروهای متوسطه اول ۲ هزار نفر کاهش یافته اما تعداد نیروهای دوره ابتدایی نسبت به ۲ سال پیش ۹ هزار نفر افزایش یافته است.
فرهادی یادآور شد: نسبت معلم به دانش آموزان در دوره ابتدایی ۲۸.۲۷ درصد، در دوره متوسطه اول ۲۵.۹ درصد و در دوره متوسطه دوم ۱۶.۹ درصد است.
وی درباره آمار مدیران مدارس نسبت به دانش آموزان توضیح داد: در مقطع ابتدایی به ازای هر ۲۳۲ دانش آموز یک مدیر، در مقطع متوسطه اول نسبت به ۲۴۰ دانش آموز یک مدیر و در متوسطه دوم نسبت به ۱۸۴ دانش آموز یک مدیر داریم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره نسبت معاون مدرسه به هر دانش آموز نیز توضیح داد: به ازای هر ۳۰۴ دانش آموز دوره ابتدایی یک معاون مدرسه و هر ۲۰۹ دانش آموز در دوره متوسطه دوم یک معاون مدرسه وجود دارد.
فرهادی افزود: به ازای هر ۸۸۷ دانش آموز دوره ابتدایی، به ازای هر ۵۳۴ دانش آموز متوسطه اول و به ازای هر ۲۶۵ دانش آموز دوره متوسطه دوم یک معاون اجرایی در مدارس وجود دارد.
وی درباره تعداد مربیان پرورشی در مدارس هم اظهار کرد: در حوزه پرورشی به ازای هر ۵۹۷ دانش آموز دوره ابتدایی یک معاون پرورشی داریم چراکه تعداد دانش آموزان بسیاری از مدارس ابتدایی کم است، در این راستا باید بگویم که در مقطع ابتدایی ۴۱۳ مدرسه داریم که تنها یک دانشآموز دارد.
۵ هزار و ۲۸۶ مدرسه تنها بین ۲ تا ۵ دانشآموز دارد
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه دولت و کشور به مقوله آموزش عمومی با بسیاری از کشورها قابل مقایسه نیست، گفت: ۵ هزار و ۲۸۶ مدرسه داریم که از ۲ تا ۵ دانش آموز و ۵ هزار و ۶۹۶ مدرسه داریم که بین ۶ تا ۱۰ دانش آموز دارد.
فرهادی ادامه داد: ۴ هزار و ۱۹۶ مدرسه از ۱۱ تا ۱۵ دانش آموز دارد، ۳ هزار و ۷۱۵ مدرسه نیز از ۱۶ تا ۲۰ دانش آموز دارد، ۳ هزار و ۱۸۸ مدرسه نیز بین ۲۱ تا ۲۵ دانش آموز دارد، ۳ هزار و ۲۵۴ مدرسه از ۲۶ تا ۳۰ دانش آموز دارد، ۱۱ هزار و ۴۳۶ مدرسه داریم که از ۳۰ تا ۵۰ دانش آموز دارد، ۸ هزار و ۴۵۶ مدرسه داریم که از ۵۱ تا ۷۵ دانش آموز دارد، ۷ هزار ۳۰۳ مدرسه داریم که از ۷۶ تا ۱۰۰ دانش آموز دارد و ۹ هزار و ۸۷۷ مدرسه داریم که از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دانش آموز دارد.
وی تاکید کرد: از ۱۱۸ هزار مدرسه، ۵۲ هزار و ۹۷۳ مدرسه جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر دارد و ۳۶ هزار و ۲۴۸ مدرسه داریم که جمعیت بالای ۱۰۰ دانش آموز دارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره رفتارهای با خشونت کادر مدارس با دانش آموزان توضیح داد: اگر در مدرسهای رفتاری ناهماهنگ با مدارس صورت گیرد، به همه مدارس تطبیق داده نمیشود.
فرهادی افزود: دانش آموزان نباید از مدرسه دور شوند بنابراین رفتاری باید صورت گیرد که دانش آموزان هم جذب مدرسه شوند و هم رشد شخصیتی داشته باشند.
سال آینده بر اساس نیاز آموزش و پرورش معلم استخدام میکنیم
سخنگوی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دقت در ورودی معلمان را افزایش دادهایم و رفتار معلمان بررسی میشود، درباره هزینههای مصاحبه معترضان آزمون کیفیت بخشی مدارس اظهار داشت: هزینه همه آزمونها براساس بخشنامه دولت مانند هزینههای پزشکی بر عهده داوطلب است.
وی با بیان اینکه صلاحیتهای عمومی و حرفهای داوطلبان کیفیت بخشی با دقت بیشتری بررسی شده است، درباره داوطلبان کد ۱۹ آزمون استخدامی گفت: کد ۱۹ ناظر به صلاحیتهای عمومی معلمان است؛ باید سلامت اخلاقی، فکری و رفتاری را دقت کنیم چرا که فرد برای ۳۰ سال متوالی همراه آموزش دانش آموزان میشود اما در عین حال افرادی که در گزینش پذیرفته نمیشوند حق اعتراض دارند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره چگونگی بازنگری داوطلبان معترض کد ۱۹ و کد ۶ اظهار کرد: داوطلبان کد ۱۹ جای فرد حفظ میشود و اگر در بازنگری صلاحیت آنان تایید شود، برای استخدام معرفی میشوند چنانکه برای حیطه آموزگاری، دبیری و هنر آموزی پروندهها بازنگری شد و افرادی که تایید شدند برای مشاغل معرفی شدند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: داوطلبان کد ۶ مصاحبه علمی بوده و از جنس صلاحیت عمومی نیست، بنابراین نمره آنها داده و ثبت شده اما برخی میگویند ما فکر میکنیم نتیجه عادلانه نیست.
فرهادی یادآورشد: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در آزمونهای استخدامی شرکت کردند و به دلیل جذب کمتر نسبت به شرکتکنندگان، عدهای به این مسئله اعتراض داشتند.
وی خاطرنشان کرد: هر داوطلب از نمره دیگری بی اطلاع است و ثبت نمره توسط سامانه انجام شده و همه این اقدامات با نظارت سازمان امور اداری و استخدامی بوده و به صورت شفاف عمل شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره برگزاری آزمون استخدامی سال آینده معلمان توضیح داد: سال آینده ۲ نوع جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی و ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) داریم که تعداد آنها ناظر به نیاز وزارتخانه و براساس مناطق رشته و موالید دانش آموزان است که به یک عدد برای هر دوره میرسیم و این میزان تحلیل میشود و مورد کارشناسی قرار میگیرد.
فرهادی با اشاره به اینکه همچنین با در نظر گرفتن میزان بازنشستگان در هر سال عدد مورد نیاز قطعی میشود، تاکید کرد: سعی بر این است که حداقل جذب از طریق ماده ۲۸ باشد و آزمون استخدامی تا پایان سال برگزار میشود.
وی درباره جذب سرایداران مدارس نیز گفت: تعداد سرایداران ۲۶ هزار نفر نسبت به ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است؛ علت این کمبود هم این است که از ظرفیت استخدامی برای گروه معلمی استفاده کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴۰ هزار کمبود قطعی سرایدار داریم اگر با سازمان امور اداری و استخدامی به توافق برسیم می توانیم این تعداد را جذب کنیم، یادآور شد: اکنون هم ۶ هزار نفر در یک آزمون دولتی در اوایل امسال برای سرایداری جذب شدند که به زودی به مدارس معرفی میشوند.
دلایل تاخیر در تحویل کتاب دانش آموزان
وی درباره تاخیر در توزیع کتابهای درسی نیز گفت: دانش آموزانی که در زمان مقرر اعلام شده برای دریافت کتاب ثبت نام کردند، با مشکل مواجه نشدهاند اما اگر دانش آموز در دوره متوسطه دوم دیر اقدام کرده است، زمان ارسال کتاب نیز با تاخیر مواجه شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: گاهی هم دانش آموزان تغییر رشته میدهند و ما با تغییر رشته موافقت میکنیم اما چون کتاب با هزینه بالاتر با یارانه دولتی چاپ میشود، برای دانش آموزی که در رشته جدید ادامه تحصیل می دهد باید دوباره کتاب چاپ کنیم.
فرهادی یادآور شد: این دانش آموزان باید به سامانه یا مدیر مدرسه مراجعه کنند تا اطلاعات آنها ثبت شود، همچنین برخی از دانش آموزان یک یا دو هفته در کلاس حاضر میشوند و بعد از آن اعلام میکنند که قصد تغییر رشته دارند که در این صورت تا دریافت کتاب میتواند از پیدی اف کتابهای درسی استفاده کنند.
وی همچنین درباره تعداد مراقبان سلامت در مدارس اظهار کرد: یک مراقب سلامت چند مدرسه را پوشش میدهد و در مدارس حضور دائم ندارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره ابتدایی به ازای ۱۴۰۰ دانش آموز یک مراقب سلامت و متوسطه اول به ازای هر ۶ هزار دانشآموز یک مراقب سلامت داریم.
فرهادی با تاکید براینکه در دوره متوسطه اول و دوم بیشتر به مشاور نیاز داریم، ادامه داد: در دوره متوسطه اول به ازای ۳۷۶ دانشآموز یک مشاور و در متوسطه دوم به ازای هر ۷۰۰ نفر و در دوره ابتدایی به ازای هر ۵ هزار نفر یک مشاور داریم.
وی با بیان به اینکه ۸۷ هزار و ۸۵۲ مدرسه عادی داریم، گفت: ۷۶۲ مدرسه استعداد درخشان و ۷ هزار و ۱۲۲ مدرسه عشایری در کشور وجود دارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه این وزارتخانه گفت: در بودجه سال گذشته کل سرانه ما ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
فرهادی گفت: سال گذشته در ۷ ماه اول کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس اختصاص یافت که امسال تا کنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شده و اولویت دریافت این سرانه، مدارس شبانهروزی بوده است.
وی درباره توزیع شیر رایگان در مدارس نیز اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است اما زمینه خوبی برای سایر طرحها از جمله تغذیه است. سال گذشته با تولیدکنندگان شیر هماهنگ کردیم و امسال هم در صورت تامین اعتبار تلاش خواهیم کرد که این بودجه برای سال آینده هم مصوب شود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شیر در افزایش یادگیری اثر دارد، گفت: در برنامه هفتم پیشرفت توزیع شیر در مدارس به صورت تکلیف نیست اما به این کار توصیه شده است.
۱۰۰ هزار معلم در انتظار تعیین رتبه هستند
فرهادی درباره معلمان فاقد رتبه نیز توضیح داد: افراد فاقد رتبه پس از یک سال باید مجدد ارزیابی شوند و حدود ۱۰۰ هزار نفر در این وضعیت هستند که اکنون فرصتی به آنها برای تعیین رتبه داده شده است.
وی عنوان کرد: به تازگی سه هزار میلیارد تومان برای کسورات قانونی رتبهبندی بازنشستگان نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به حساب صندوق بازنشستگی واریز شده و اکنون این افراد برای همسان سازی حقوق با شاغلان مطالباتی دارند که این موضوع به وزارت آموزش و پرورش مرتبط نیست.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره پرسش مهر هم اظهار کرد: پرسش مهر یکی از مصادیق پویایی دانشآموزان است که از روز گذشته ۱۵ آبان آغاز شده و تا اول بهمن ماه ادامه دارد و دانش آموزان با مراجعه به سایت معاونت فرهنگی این وزارتخانه می توانند در این طرح شرکت کنند و در نهایت از آثار برتر قدردانی می شود.