به گزارش ایرنا،حمل و نقل و ناوگان شهری بجنورد سالهاست که در هزارتوی مشکلات بودجه ای گرفتار است و شهروندان این شهر زیبا از کمبود و فرسودگی اتوبوس های شهری گلایه مند بودند اما در چند سال اخیر تحرکاتی توسط شهرداری در این بخش انجام شد و شرایط بغرنج چندین سال گذشته، امروز رنگ و روی جدیدی به خود گرفته است.
امسال چهار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به تازگی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی این شهر ۲۳۰ هزار نفری اختصاص داده شد و نوسازی ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی به دلیل فرسودگی و سن بالای آن به صورت جدی در دستور کار اعضای شورای شهر و شهرداری قرار گرفت.
۶۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی این شهر فرسوده است و از ۳۷ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی این شهر، ۲۵ دستگاه که میانگین عمر آنان ۱۸ سال و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست.
۷۴ دستگاه اتوبوس درون شهری برای جابجایی شهروندان در سطح شهر فعالیت دارند و از این تعداد ۵۰ درصد ناوگان مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ درصد شهرداری است.
همچنین ۴۵ دستگاه اتوبوس که روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر را در مرکز خراسان شمالی جابه جا می کنند نیاز به بازسازی دارند.
رنگ تازه بر رخسار اتوبوس های شهری
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد گفت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ هیچگونه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در این شهر انجام نشده است و خرید ناوگان این شهر پس از سالها امسال تحول و رونق خوبی گرفته است.
حمیدرضا شافعی اظهارکرد: امسال ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۱۱ دستگاه ون به ناوگان حمل و نقل شهری این شهر اضافه شد.
وی با اشاره به فرسوده بودن بسیاری از ناوگان این شهر افزود: عمر میانگین ناوگان اتوبوسرانی ۱۲ سال است و بسیاری از ناوگان این شهر عمر بالای ۱۸ سال دارند که نیاز به نوسازی دارند و بازسازی آن تا پنج سال آینده باید حتما انجام شود.
رییس سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد اضافه کرد: نوسازی هر دستگاه اتوبوسرانی، ۹۵ میلیارد ریال اعتبار می طلبد و امسال هیچ اعتباری برای خریداری آن تخصیص داده نشده است.
بیشتر بخوانید:
۲۶ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل بجنورد افزوده شد
اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان شهری بجنورد
نوسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در این خصوص گفت: شهرداری مرکز خراسان شمالی با خرید ۴۱ دستگاه ناوگان حمل و نقل شهری و نوسازی ۴۰ دستگاه عزم خود را برای توسعه این بخش جزم کرده است.
یوسف مغروری اظهارکرد: از این تعداد، ۲۶ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه ون است و سعی خواهیم کرد جهت رفاه همشهریان و با توجه به نیاز شهر و تخصیص به موقع اعتبارات اقدامات بیشتری در این حوزه انجام شود.
وی افزود: در بخش منابع داخلی نیز با تدبیر کمیسیون برنامه و بودجه و موافقت اعضای شورای شهر، بخشی از درآمد پارکینگ به صورت استقراض جهت خرید ۴۱ دستگاه حمل و نقل اختصاص یافت و این مساله در تاریخ شهرداری بجنورد بی سابقه است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد اضافه کرد: توجه به عدالت شهری و توزیع عادلانه منابع و اولویت قرار دادن مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی همواره مورد تاکید شورا بوده است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به فرسوده بودن بسیاری از ناوگان حمل و نقل شهری جهت رفاه حال شهروندان ۴۰ دستگاه اتوبوس شهری نوسازی و هفت دستگاه بازسازی کامل شد.
مغروری تاکید کرد: همچنین هشت دستگاه ماشین مکانیزه حمل زباله در این مدت خریداری شد.
۷۴ دستگاه اتوبوس درون شهری برای جابجایی شهروندان در سطح شهر فعالیت دارند و از این تعداد ۵۰ درصد ناوگان مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ درصد شهرداری است.
بیشتر بخوانید:
اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان شهری بجنورد
۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوسهای درون شهری بجنورد نیاز است
براساس گزارش شهرداری بجنورد، برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید شمار ناوگان اتوبوسی در مرکز استان به ۹۰ دستگاه افزایش یابد و بر این اساس ۲۵ تا ۳۰ دستگاه دیگر تامین شود.
بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسی شهر جابه جا می شوند.