اردبیل-ایرنا-معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه آبخوان دشت اردبیل نفس‌های آخر خود را می‌کشد، گفت: راهکار اصلی علاج بخشی منابع آبی استان ، اجرای آبیاری مدرن نیست بلکه باید احیا و تعادل بخشی دشت را در اولویت قرار داده و ناترازی آب را هم برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید فضایلی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه طرح داناب (طرح ملی دانش آموزی نجات آب) اردبیل با بیان اینکه آب محور توسعه محسوب می‌شود، افزود: از کل آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف داشته باشیم، آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین خواهیم کرد.

فضایلی افزود: آبخوان دشت اردبیل ناشی از تهدید خطر فرونشست، نفس‌های آخر خود را می‌کشد که ضروری است نهادهای متولی ، شهروندان و بهره برداران در علاج بخشی این دشت اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: رویکردهای فعلی در بحث حفاظت از منابع آبی باید تغییر کند یعنی به جای توجه بیشتر به آب‌های سطحی و طبیعی ، منابع و آب‌های زیر زمینی را نجات دهیم چرا که خطر فرونشست بسیار جدی است.

فضایلی تصریح کرد: راهکار اصلی علاج بخشی منابع آبی استان ، اجرای آبیاری مدرن نیست بلکه باید احیا و تعادل بخشی دشت را در اولویت قرار داده و ناترازی آب را هم برطرف کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: یکی از مهمترین چالش ما در بحث آب ، مدیریت تقاضا بود که همیشه با راه اندازی سازه و احداث سد به دنبال تعریف منابع جدید آبی بودیم ولی در عصر حاضر باید این رویکرد به سمت مدیریت عرضه تغییر پیدا کند.

فضایل گفت: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود ۳ میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت‌ها در سال‌های اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده است و هر ساله ذخایر آبخوان ۱۴ تا ۱۵سانتیمتر تحلیل می‌رود که باعث افت کیفیت آب و خاک و شور شدن آنها می‌شود.


حسام رسولی رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل هم در این آیین گفت: طرح ملی داناب برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه از اول مهر ماه سال جاری در این استان اجرا شد و هم اکنون شاهد اختتامیه آن و دستاوردهای خوب این طرح هستیم.

وی افزود: طرح ملی دانش‏ آموزی نجات آب به نام اختصاری "داناب" بر اساس ایده‏ علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏‌های فرهنگی و آموزشی در اردبیل اجرا می‌شود و در قالب این طرح مسائل و چالش ‌های اصلی حوزه آب به دانش آموزان ارائه می‌شود.

طرح داناب به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک در جامعه است/ مشارکت ۳۶ هزار دانش آموزدر طرح داناب

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده با شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در قالب طرح ملی دانش ‌آموزی نجات آب، انسان و محیط زیست در مدارس استان پیش‌ بینی شده است.

رسولی اضافه کرد: طرح داناب به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک با جامعه به ویژه دانش ‌آموزان است تا بتواند به فرهنگ‌سازی مصرف آب و مدیریت و بهینه‌سازی آن کمک کند.

وی طراحی، تدوین و چاپ اقلام انگیزشی آموزشی و فرهنگی برای دانش‌ آموزان ، تهیه جزوه آموزشی ویژه معلمان رابط، برگزاری مسابقه، حضور در جمع دانش‌آموزان و معلمان با هدف آگاه سازی ضرورت مصرف بهینه آب و ارائه راهکارهای لازم برای صرفه‌ جویی در مصرف آب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای انتقال مدل‌های مناسب مصرف آب در جامعه را از جمله برنامه‌های اجرا شده در قالب طرح داناب اعلام کرد.

رسولی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به آب اظهار کرد: آموزش و پرورش در این جایگاه نقش مهم و خطیری را بر عهده دارد و نقش معلم هم در این میان حائز اهمیت فراوان است.

وی افزود: در طرح داناب ۳۶ هزار دانش آموز مشارکت داشتند و ۲ هزار و ۲۰ اثر هم به جشنواره ارسال شد که در نهایت ۱۲ اثر برگزیده شد.

محمود مشکی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این مراسم تعداد آثار رسیده به دبیرخانه طرح داناب در استان را ۲ هزار و ۲۰ اثر اعلام کرد و افزود: یکی از رسالت‌های بزرگ در جامعه حفاظت از آب و فرهنگ سازی در این زمینه است.

وی افزود: آموزش در کنار تربیت و پرورش می‌تواند اثر بخشی خود را در جامعه در مقوله اصلاح سبک زندگی ، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی، محیط زسیت و منابع آبی را نشان دهد.

مشکی ادامه داد: نقش رسانه در جهت ترویج فرهنگ مصرف و استفاده بهینه از آب نقش بی‌بدیل بوده و ضروری است رسانه‌ها مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند.

در این مراسم از استادان، دبیران، مربیان، مجریان، کارشناسان و رابطان خبری طرح داناب تجلیل شد.