به گزارش ایرنا ، مراسم ریل گذاری پروژه ی متروی اسلامشهر روز پنجشنبه با حضور سیدعلی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی ، غراوی معاون عمرانی استاندار، مسئولین شهری و استانی ، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه شهرستان اسلامشهر شروع شد.
این مراسم ظهر امروز باحضور سید علی یزدی خواه رییس مجمع نمایندگان، مجتبی رحماندوست، محمدسراج، حجت الاسلام حمید رسایی، کامران غضنفری، علی اصغر زارعی، عبدالحسین روح الامینی، پیمان فلسفی، حسن قشقاوی، منوچهر متکی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، احمد مرادی مدیرکل دفتر فنی و ترافیک استانداری تهران، محسن نایبی معاون امنیتی استاندار تهران ، میر محمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، حجت لاسلام محمدباقر برقراری امام جمعه اسلامشهر، حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر و سعید دوستی نژاد دادستان و حجت الاسلام عباسی ریاست دادگستری اسلامشهر، رییس و اعضای شورای اسلامی و محسن حمیدی شهردار اسلامشهر و رئسای ادارات و خانواده ی معزز شهدا و جانبازان در محل کارگاه اتصال مترو تهران به اسلامشهر برگزار شد.
افزایش بودجه مترو اسلامشهر به ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم عملیات ریل گذاری مترو اسلامشهر: بودجه مترو اسلامشهر را به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال جاری افزایش دادیم
سیدعلی یزدی خواه ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسمی که باعث ایجاد امید و نشاط در جامعه می شود عنوان کرد: حضور پر تعداد نمایندگان در این مراسم نشان از تایید اهمیت این پروژه است، چرا که تهران با ۵ میلیون وسیله نقلیه شخصی و ۴/۵ میلیون موتورسیکلت و معضل ترافیک نیازمند افزایش خطوط مترو است.
وی افزود: عزیزی نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز برای پیگیری بودجه مترو اسلامشهر در سازمان برنامه و بودجه مژده ای دادند؛ بودجه مترو اسلامشهر را به عدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی سال جاری افزایش دادیم و می توانید این موضوع را از نمایندگان مطالبه کنید.
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس عنوان کرد: حسن قشقاوی نماینده بهارستان و رباط کریم بسیار پیگیری تداوم این خط مترو تا شهرستان بهارستان و رباط کریم هستند، امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر این خط را تا پرند ادامه دهیم.
پروژه عظیم مترو اسلامشهر تا یکسال آینده بهره برداری شود
محمد سراج نماینده ی معین اسلامشهر در مصاحبه با ایرنا خاطرنشان کرد: این پروژه عظیم که توسط مجموعه شهری اسلامشهر انجام می شود تا به امروز به لطف خداوند خوب پیش رفته است، امیدواریم حداکثر ظرف یک سال آینده قابل استفاده برای مردم اسلامشهر باشد.
میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص این پروژه بیان کرد: پروژه ی اتصال مترو تهران به اسلامشهر با ۴۰۸ میلیارد تومان اعتبار دارد که دستگاه ملی آن سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است.
وی ادامه داد: با توجه به کسری بودجه و کمبود درآمدهای دولت ممکن است تخصیص این مبلغ کاهش یابد ولی نمایندگان مردم در مجلس می توانند پیگیر باشند تا این تخصیص به صورت کامل اتفاق بیفتد.
سید اکبر اسحقی رییس شورای شهر اسلامشهر ضمن تشکر از پیگیری ها و زحمات مسئولین در خصوص راه اندازی مترو اسلامشهر، اظهار داشت: بیشتر هزینه های پروژه مترو اسلامشهر از محل درآمدهای پایدار شهرداری تامین و به سرانجام رسیده است و از مسئولین استانی و نمایندگان مجلس خواهان این هستیم که در جهت تامین هزینه های پیش روی این پروژه عظیم، نگاه ویژه ای داشته باشند.
در ادامه محسن حمیدی شهردار اسلامشهر ضمن تاکید بر بهینه سازی مطالعات طرح مترو توسط کارشناسان شهرداری اسلامشهر و کاهش ۴۰ درصد هزینه ها اظهار کرد: اسلامشهر توانست این پروژه ی استانی و ملی را یک تنه تا به اینجا برساند و در صورت تامین اعتبارات قابلیت این را داریم نهایتا تا ۱۸ ماه آینده این مترو را به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: سال ۱۴۰۲ برای این پروژه ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه تعریف شد، که در مجموع تاکنون ۱۵ میلیارد تخصیص داده شد و در سال جاری نیز ۳۴۰ میلیارد تومان تعریف شده است که تا کنون هیچ مبلغی دریافت نکرده ایم؛ نمایندگان محترم ما برای مولد بودن نیاز به تسهیل گری داریم.
حجت الاسلام محمدباقر برقراری امام جمعه اسلامشهر ضمن تاکید بر تاثیر تقویت و تجهیز نیازمندی های حمل و نقل شهرستان ها بر کاهش ترافیک و آلودگی استان تهران اظهار کرد: اگر نمایندگان محترم نگاه مساعدی به این بخش داشته باشند و بخشی بودجه ی متوازنی که در اختیار دارند را اختصاص دهند، بسیاری از مشکلات حمل و نقل و آلودگی حل خواهد شد.
امام جمعه ی اسلامشهر با اشاره به تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی اسلامشهر ادامه داد: تامین نیروی متخصص و مجرب برای این بیمارستان مساله ی مهمی است که از حالا باید به فکر انجام آن بود.
رضا قاسمی رییس سازمان مدیریت حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر گفت: این مترو در دی ماه ۱۳۹۷ و در زمان دولت دوازدهم با ۱۵ کیلومتر طول به صورت دو خطه کلنگزنی شد، که تونل فاز اول آن به طول حدود ۱۰ کیلومتر اجرا و ایستگاه پایانی فاز یک تاکنون ۶۳ درصد
شهردار اسلامشهر گفت: در عملیات عمرانی پروژه مترو اسلامشهر به رکورد نادری دست پیدا کردیم که ۴۰۰ متر حفاری مداوم و مستمر در هرماه بود.
محسن حمیدی روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: ظرفیت انجام عملیات عمرانی پروژه ی عظیم مترو اسلامشهر کاملا درون زا است، از تیم فنی و مهندسی تا نهاده مالی آن، به این معنی که اینپروژه که به صورت ملی است، کارکرد فرامنطقه ای دارد و طبق قانون حمایت از سامانه های ملی، دولت موظف به تامین ۵۰ درصد هزینه ها است، ولی بیش از ۹۰ درصد هزینه ها از محل درآمد شهری اسلامشهر تامین شده است و با افتخار می توانیم این پروژه را یک پروژه ی بومی بنامیم.
شهردار اسلامشهر خاطرنشان کرد: مترو بعضی از کلان شهرها به عنوان یک پروژه ی استانی حدود ۳۵ تا ۴۵ هزار مسافر را در روز جابجا می کند ولی پیش بینی می شود خط مترو اسلامشهر که آغاز عملیات ریل گذاری آن ۱۷ آبان ماه مقارن با میلاد حضرت زینب (س) است، در آغاز بهره برداری بالغ بر ۱۸۰هزار مسافر را در روز جابجا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، قرار است آغاز عملیات ریل گذاری پروژه ی مترو اسلامشهر امروز ۱۷ آبان ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) انجام شود.
مترو اسلامشهر در دی ماه ۱۳۹۷ و در زمان دولت دوازدهم کلنگزنی شد. این پروژه با ۱۵ کیلومتر طول به صورت دو خطه بوده که تونل فاز اول آن به طول حدود ۱۰ کیلومتر اجرا و ایستگاه پایانی فاز یک تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.
با اهمیت ویژه ای که این خط مترو برای کاهش ترافیک در اتوبانهای جنوب تهران، از جمله آزادگان، آیتالله سعیدی و شهید نواب صفوی، دارد، تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است که ۳۰۰ میلیارد از اعتبارات دولتی استفاده شده و مابقی از محل درآمدهای عمومی شهرستان اسلامشهر بوده است.
چندی پیش مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی اسلامشهر اعلام کرد: که در صورت تأمین به موقع منابع مالی، فاز اول مترو در سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید.