قزوین - ایرنا - پژوهشگر حوزه کسب و کار در قزوین گفت: مشکل اصلی کالاهای تولید داخلی در رقابت با نوع خارجی آن نداشتن کیفیت است که موجب نارضایتی مصرف کننده می‌شود.

علیرضا سیف اللهی روز جمعه به مناسبت روز ملی کیفیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشکل اصلی تجاری سازی محصولات داخلی و نبود مشتری برای افزایش بازار، فقدان کیفیت مطلوب در تولید کالا است که باعث شده تا مصرف کنندگان از خرید محصول ایرانی امتناع کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف در گرو افزایش کیفیت تولیدات داخلی است، تصریح کرد: طبق آخرین بررسی‌ها روند خریدهای برخط کالا امروز رو به گسترش بوده و به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، با این حال رضایت و اعتماد مشتری همچنان به نقطه مطلوبی نرسیده و همچنان ارایه دهندگان خدمات تجارت الکترونیک بر تبلیغات محصول بیش از رضایت مصرف کننده تمرکز دارند.

سیف اللهی ادامه داد: مجازی بودن فضای اینترنت، پایین بودن اعتماد مشتری به خرید مجازی، کیفیت سایت و مدل طراحی آن به خصوص در روش ارایه محصول و اطلاعات مربوطه و همچنین شبیه نبودن کالای تبلیغی به کالای خریداری شده به بی رغبتی مشتریان در خریدهای الکترونیکی منجر شده است.

به گفته این پژوهشگر، کیفیت کالا می‌تواند منجر به رضایت، اطمینان و وفاداری در مشتری شده و همچنین بر فرایند تصمیم گیری و تمایلات رفتاری پس از خرید آاثرگذار باشد، بنابراین آنچه امروز در تولید، توزیع و فروش محصولات باید مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گیرد، افزایش کیفیت در محصولات داخلی است.

سیف اللهی موضوع دیگر در افزایش کیفیت کالاهای تولیدی را نقش پررنگ عوامل تولید یعنی نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بـر کیفیت، نیـروی کار شـاغل در کارگاه است و کارگران از طریق قراردادهای کار در واحدهای تولیدی مشغول فعالیت می شوند.

وی یادآور شد: کارگران شاغل در واحدهای تولیدی با توجه به نوع قرارداد کاری و شرایط حاکم بر وضعیت شغلی مشغول به کار می شوند و رضایت آن‌ها در نتیجه به کیفیت فعالیت آن‌ها و در نهایت کیفیت محصول منجر خواهد شد.

پژوهشگر حوزه کسب و کار در قزوین اضافه کرد: موضوع کیفیت کالا به قدری مهم است که دادستان کل کشور در سفر به استان قزوین به این موضوع اشاره کرد و تاکید کرد که کیفیت بیشتر کالاهای تولیدی از شرکت‌ها و کارخانجات مشهود قابل قبول نیست.

سیف اللهی بیان کرد: آن چه این روزها باعث شده که محصولات داخلی شانس فروش بیشتری داشته باشند، قیمت پایین کالا نسبت به نوع خارجی است که با توجه به تورم در سبد خانوار قرار می‌گیرد که اگر مولفه قیمت را حذف کنیم و یا با نوع خارجی برابر بدانیم، اقبال کالاهای خارجی به دلیل بالا بودن کیفیت بیشتر خواهد بود.