به گزارش ایرنا، فریبا یوسفی در گفت وگو با ستاد خبری نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار گفت: شعرهایی که در موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت تولید میشود، از نظر کمیت کم نیستند اما اثرگذاری آن در جامعه به عنوان مصرف کننده عمومی اثر هنری، آنچنان که باید نیست.
ارزش کار هنری بیش از هرچیز به میزان بهرهمندی آن از مولفههای هنری بستگی دارد
این پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه معمولا در هنگام برگزاری کنگرههای ادبی، صرفا هنرمندانی که اثر تولیدی در آن موضوع دارند با کنگره در ارتباط هستند، گفت: این اتفاق باعث شده است که محصول نهایی کنگرهها به دست عموم مردم نرسد و صرفا برگزیدگان کنگره اعتباری کسب کنند و کارگزاران و عوامل اجرایی یا خانوادههای ایثارگران در جریان قرار بگیرند اما عموم جامعه از برگزاری این کنگرهها حتی بی خبر باشند.
این شاعر و پژوهشگر، اثرگذاری برگزاری رویدادهای ادبی را منوط به رویکرد عمومیتر برگزارکنندگان در برگزاری و محصولات این کنگرهها دانست و گفت: مثلاً تبدیل شدن اشعار به سرود که مقبولیت عام بیشتری دارد، میتواند در انتقال این فرهنگ موثرتر باشد و یا توجه بیشتر به امور خلافه میتواند پیش برنده باشد. معمولاً برگزاری کنگرهها شکلهای تکراری و مانند هم دارد ولی با رویکردهای تازهتر برای نسل جوان که امکانات بیشتری برای تولید محتوا دارند، میتوان کاری کرد که تأثیر این کنگرهها بیشتر شود و محصولات آن به متن جامعه راه یابد. البته برگزاری این کنگرهها از برگزار نشدنشان خیلی بهتر است و همین که توجه داده میشود و فضای تولید اثر ایجاد میشود، خوب است اما اگر برگزاری آنها با خلاقیت همراه باشد، این خلاقیت به آثار هم تسری مییابد.
وی با اشاره به شعرهایی که در ماههای اخیر موضوع شرایط منطقه و جبهه مقاومت تولید شده است، گفت: شاعرانی که در این موضوع اثر ادبی خلق میکنند ذهنشان معطوف به وضعیت منطقه است اما باید در این نکته بیشتر تأمل کرد که رسالت و ارزش کار هنری بیش از هرچیز به میزان بهرهمندی آن از مولفههای هنری بستگی دارد.
مطالعه منابع محدود، باعث شده شعر یکنواخت باشد
یوسفی گفت: باید توجه کرد آثاری که در اینچنین شرایطی تولید میشوند تا چه میزان از اعتبار هنری برخوردارند و چه میزان حاصل شرایط خاصی است که شاعر را به واکنش سریع وادار کرده است چرا که در چنین شرایطی شاعر به دنبال آن است که اثرش به سرعت انتشار یابد.
وی تأثیرگذاری شعرهای سروده شده برای جریان مقاومت در اجتماع و مخاطبان را به میزان برخورداری از مؤلفههای هنری منوط دانست و گفت: هرچه این میزان بیشتر شود، اثرگذاری این آثار در زمان خود بیشتر است و برای آینده نیز به یادگار میماند و هرچه این برخورداری کمتر باشد، رتبه هنری آن کمتر و اثرگذاری آن در نسل امروز و آینده کمتر خوهد بود. معمولاً آثاری که در این حوزه تولید میشود، به دلیل تغذیه مشترک از منابع محدود و تأثیرگرفتن از یکدیگر خیلی شبیه به هم هستند و تاحد زیادی از وجه هنری فاصله دارند.
یوسفی افزود: گاهی هم به دلیل اینکه برخی از این شعرها سفارش جامعه است و نه من شخصی افراد؛ به یک کار موظفی برای شاعران شبیه شده و در نتیجه از شکل هنری فاصله گرفته و تاثیرگذاریاش کمتر شده است.
وی با اشاره به اشعار شاعران زن که در حوزه شعر مقاومت فعالانه وارد شدهاند، گفت: برخورداری و مطالعه منابع محدود، باعث شده شعر این بانوان شاعر هم یکدست و یکنواخت باشد و حرفها و زاویههای دید محدودی داشته باشد و از جنبههای مختلف به موضوعات نگریسته نشود. ضمن اینکه سرعت تولید اثربرکیفیت خلق آثار ادبی تأثیر نامطلوبی دارد. آسیبهایی که در مجموع بر شعر مقاومت وارد است، برشعر خانمها هم وارد است و معمولاً آثار خلاق کمتر دیده میشود.
مراسم اختتامیه نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار دی ماه سال جاری در شیراز برگزار میشود و شاعران و داستان نویسان سراسر کشور میتوانند با ارسال آثار خود تا ۱۵ آذر در این رویداد ادبی مشارکت کنند. علاقهمندان به شرکت در کنگره برای مشاهده و مطالعۀ متن فراخوان میتوانند به سایتهای ایثار و نویدشاهد مراجعه کنند.