به گزارش ایرنا از وزارت صمت، طی چند هفته اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و شیوههای عرضه در آن، بارها از سوی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس مطرح شد؛ اما در حاشیه جلسه هیات دولت، «سیدمحمد اتابک» وزیر صمت، بهصورت شفاف و مطابق با نظر تعداد کثیری از کارشناسان و متخصصان، مخالفت رسمی خود مبنی بر اینکه خودرو در بورس کالا نباید عرضه شود و در هیچ کجای دنیا چنین روالی وجود ندارد، به صحبتها پیرامون این موضوع پایان داد.
پیشتر نیز شورای رقابت بر این امر تاکید کرده بود که بازار خودرو رقابتی نیست و از آنجا که هوز شاهد انحصار در این حوزه هستیم، خودرو نباید در بورس کالا عرضه شود و هر رویه ضد این موضوع را خلاف قانون دانسته بود.
وزیر صمت روز چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳اعلام کرد که «شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس درست میگوید و نباید خودرو در بورس عرضه شود. در کجای دنیا خودرو در بورس عرضه میشود؟ خودرو باید به صورت رقابتی عرضه شود. واردات به میزان کافی است و شاید چهار یا پنج برابر سال گذشته خودرو وارد میشود و امیدواریم عرضه خودرو رقابتی شود. تولید خودروسازان داخلی نیز رو به افزایش است.»
کشور تجربه عرضه خودرو در بورس کالا را دارد. نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای اولین بار موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد و در نهایت در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست. عمر این اتفاق ۱۰ ماه بود و اسفندماه با نامه شورای رقابت و رئیس سازمان بورس وقت، جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شد.
«حسین رستگار» کارشناس صنعت خودرو، درباره صحبتهای اخیر وزیر صمت و اینکه عرضه خودرو در بورس کالا درست است یا نه، گفت: در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس کالا نیست و همه به راحتی میتوانند خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند. طی سالهای گذشته میزان تولید خودرو کاهشی بوده و واردات خودرو هم ممنوع بود. لذا شاهد تقاضاهای سرگردان مردمی بودیم.
وی ادامه داد: در مقطع کنونی، واردات خودرو در حال انجام است، تولید خودروهای داخلی و مونتاژی رو به افزایش است و بنا شده خودروهای کارکرده هم وارد کشور شود، از همین رو مجموع اتفاقهای یاد شده نشان میدهد که وضعیت رو به بهبود است و دلیلی برای عرضه خودرو در بورس کالا نیست.
کارشناس صنعت خودرو، تاکید کرد: کارکرد بورس کالا متفاوت است و ارتباطی با صنعت خودرو ندارد. این صنعت نیازمند رقابت است و اگر جلوی رقابت گرفته شود، کیفیت افت خواهد کرد و حتی این احتمال وجود دارد که خودروهای داخلی با عدم تنوع روبرو شود.
وی تصریح کرد: اعتقاد دارم که بازار خودرو با رویهای که وزارت صمت پیش گرفته، رقابتی شده است و به زودی شاهد اتفاقهای خوب در این حوزه خواهیم بود.
رستگار همچنین گفت: بطور قطع اگر واردات خودرو ممنوع و یا دولت مخالف با واردات خودروهای کارکرده بود، شرایط تفییر میکرد.
به هر ترتیب شرایط صنعت و بازار خودرو مثل سالهای گذشته نیست و همین امر به صورت شفاف مشخص میکند که عرضه خودرو در بورس کالا غیرمنطقی است و حتی باعث خواهد شد که خریداران خودرو نسبت به این بازار و آینده آن نگران شوند.