به گزارش ایرنا، با این وجود تئاتر هنری است پر هزینه که برای تولید یک اثر نمایشی نیاز به ابزار و تجهیزات و سالنهای خاص و پلاتو است و در نبود این تجهیزات و زیرساخت ها بدون شک تئاتر در شهرستانها رشد نخواهد کرد.
مسئولیت اجتماعی تئاتر
تئاتر هنری ریشهدار و چند بُعدی است که با استفاده از هنر نمایش، موسیقی، حرکت و کلام داستانهای اجتماعی را زنده به روی صحنه میبرد و به عنوان مادر هنرها شناخته میشود؛ اما امروز این هنر اصیل و مهم در چهارمحال و بختیاری با مشکلاتی روبرو است.
امروز تئاتر به عنوان یک هنر چند بُعدی و پرهزینه در چهارمحال و بختیاری با مسائل و مشکلاتی از جمله ضعف زیرساختها در بخش پلاتوها، سالنهای نمایش و کارگاههای آموزشی روبرو است که میطلبد مسوولان در این بخش گامهای موثری بردارند تا این هنر به روزهای پرفروغ گذشته خود بازگردد.
به گفته برخی از کارشناسان، مسئولیت اجتماعی را میتوان معیار و چهارچوبی برای سازمانها، نهادها و افراد بر مبنای آنها در رابطه با مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیستمحیطی و در کل تمامی جنبههای زیست انسانی واکنش نشان میدهد.
این مسئولیت اجتماعی باعث ایجاد مسئولیتپذیری سازمانی و نهادی میشود و از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی در سازمانها و شرکتها در زیرمجموعه «اخلاق کسب و کار» قرار میگیرد و مجموعهای از تعهدات و وظایفی است که شرکت در قبال جامعهای که در آن فعال است، بر عهده دارد.
در چهارمحال و بختیاری شرکت ها و کارخانه ها و سازمانهایی وجود دارد که درآمد سالانه قابل قبولی دارند که می توانند از بخشی از این درآمد خود را در قالب مسئولیت اجتماعی در فرهنگ و هنر یا ورزش نیز هزینه کنند.
این مسئولیت اجتماعی در استانهایی صنعتی و بزرگ به عنوان حامیان مالی(اسپانسر) مطرح می شود و به رشد و بالندگی عرصههای اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی کمک میکند.
خصوصیت جشنوارههای هنری؛ مسئولیتپذیری با کمترین حمایتهای مالی
جشنوارهها از جمله جشنوارههای تئاتر که در چهارمحال و بختیاری سی و ششمین دوره را پشت سرگذاشت با کارکردهای فرهنگی و هنری نقش مهمی در رشد کمی، کیفی و ارتقای جایگاه این هنر دارند و به نوعی این جشنوارهها غنای فرهنگ این مرز و بوم را در جامعه بیان میکند.
امسال در سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری که از ۱۷ تا ۱۹ آبان در شهرکرد برگزار شد که ۳۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بازبینی متنها از این شمار هفت اثر صحنهای و پنج اثر خیابانی برای نمایش و ارزیابی انتخاب شده است.
بیشتر بخوانید:
چراغ جشنواره استانی تئاتر در چهارمحال و بختیاری روشن شد
سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری فرصتی شد تا با کارگردانانی که نمایش آنها به جشنواره راه یافته در خصوص مسائل و مشکلات این هنر صحبت کنیم.
سایه سنگین کمبود امکانات بر تئاتر
تئاتر به عنوان یک هنر متعالی برای یادگیری شناخته میشود و با این هنر است که امکان آشکار شدن بخشی از شخصیت انسان به وجود میآید، این بخشی از سخنان پژمان شبانی کارگردان نمایش پی از شهرستان بروجن در سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی است.
پژمان شبانی از اهالی تئاتر شهرستان بروجن میگوید: تئاتر از جمله هنرهایی به شمار میرود که نیازمند دانش، مهارت و تجربه فراوان است و باید ارزش آن حفظ شود.
وی زیرساختهای تئاتر در چهارمحال و بختیاری را مناسب نمیداند و میگوید: تعداد سالنهای نمایش این استان بسیار محدود و امکانات زیرساختی این سالنها بسیار ضعیف است.
این کارگردان میافزاید: حیف است که بچههای با استعداد تئاتر چهارمحال و بختیاری به دلیل ضعف امکانات زیرساختی برای انجام کار خوب و بهتر دیده شدن به استانهای دیگر بروند.
تمرین در تاریکی
شبانی نداشتن نور در برخی از سالنها و هزینه سنگین تامین نور برای اجرای تئاتر میگوید: در شرایط کنونی بیشتر گروههای تئاتر در سالنهای بدون نور تمرین میکنند و این مساله ضربه بزرگی به کار وارد میکند چون در زمان حضور در جشنواره بازیگران با نور آشنایی ندارند.
او اضافه میکند: اگر تا پیش از اجرا حداقل یک بار گروههای نمایشی در سالن مجهز به نور مناسب اجرا کنند بازیگران با نور آشنایی پیدا میکنند و به این صورت به کار آنها ضربهای وارد نمیشود.
به گفته شبانی، تا چند سال قبل مردم بیشتر تئاتر را به کار نمایشی طنز و کمدی میشناختند اما امروز نگاهها به سمت دیدن کارهای جدی، درام و تراژدی تغییر کرده است و بیشتر خواهان اجرای متنهای قوی و کارهای فاخر هستند.
این کارگردان با اشاره به حضور جمعیت قابل توجهی از مردم در سالنهای تئاتر اضافه کرد: امروز در شهرستان بروجن مردم با تئاتر آشتی کردهاند اما لازمه ادامه این روند و حفظ مخاطب انجام کارهای خوب و پرمحتوا است.
تئاتر تنها یک سرگرمی نیست
کارگردان نمایش سکوت در سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری میگوید: تئاتر از شروع تمدن در زندگی بشر وجود داشته و امکان چشم پوشی از آن در جامعه وجود ندارد اما مایه تاسف است که برخی از افراد به این هنر فقط به عنوان یک سرگرمی نگاه میکنند و آداب تئاتر دیدن را نمیدانند و حتی این آداب را به فرزندان خود نیز آموزش نمیدهند.
فاطمه امینی میگوید: همین شرایط موجب شده تا تئاتر حتی در دل ما تئاتریها نیز کمتر جلوه کند و حتی برخی از هنرمندان نیز برای پرکردن وقت خالی خود به سمت تئاتر میروند همین مساله موجب شده تا این هنر روبه افول برود.
اطلاعرسانی ضعیف، مهمترین چالش تئاتر
امینی یکی از مهمترین چالشهای هنر تئاتر در چهار محال و بختیاری را کمبود تبلیغات و اطلاعرسانی در خصوص فعالیتهای مرتبط با این هنر عنوان میکند به نحوی که بسیاری از جوانان علاقهمند به این هنر از وجود کلاسهای آموزشی و فرصتهای حضور در این عرصه بیخبر هستند و جوانان کمتری به سمت این هنر گرایش پیدا میکنند.
به گفته امینی، اطلاعرسانی نامناسب موجب شده تا مکانیسمهای جذب و پرورش استعدادهای نو در حوزه تئاتر به درستی فعال نشود.
امینی یادآور میشود: این ضعف اطلاعرسانی و تبلیغات حتی در مورد سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی نیز صدق میکند و تا زمانیکه در این بخش ضعیف عمل شود نباید انتظار حضور مخاطب را نیز در تماشاخانهها داشت.
او ادامه میدهد: نامنظمی در اطلاعرسانی جشنواره سی و ششم به مانند این است که ما تئاتریها نیز تمایلی به جذب مردم به سمت سالنهای تماشاخانه را نداشته باشیم.
کمرنگی اجراهای عمومی تئاتر
به گفته امینی، به دلیل کمبود بودجه در شرایط کنونی جشنوارهها مهمترین رویدادهای هنری به شمار میروند و همین امر موجب شده تا به نوعی اجراهای عمومی تئاتر کمرنگ شوند.
این کارگردان میگوید: امروز شرایط به نحوی شده که بیشتر هنرمندان فقط تئاتر را به چشم رقابت میبینند و برای آنها مهم نیست که مخاطب چه چیزی از آنها میخواهد به همین دلیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای اجراهای عمومی تلاش و برنامهریزی دقیقتری داشته باشد.
به گفته امینی، بیشتر کارها تئاتر معطوف شده به یک تا ۲ ماه قبل از جشنواره و در مابقی روزهای سال هیچ کار جدی برای تئاتر انجام نمیشود در حالی که باید زیرساخت لازم برای اجراهای عمومی و ادامه دار تئاتر در طول سال فراهم شود.
او اضافه میکند: هرچند بعد از رقابت در جشنواره اجراها باید به صورت عمومی اجرا شوند اما حمایت و تبلیغات لازم در این خصوص انجام نمیشود و همین مساله موجب شده تا همان اندک اجراهای عمومی (در طول سال یک یا ۲ اجرای عمومی) با کمترین مخاطب و تماشاچی در استان برگزار شود.
امینی تاکید میکند: در شرایطی که بازیگر با ذوق و شوق خود را برای رفتن به روی صحنه آماده میکند خالی بودن سالنهای اجرا بازیگر را نابود میکند چون یکی از دلایل بازیگرشدن افراد دیده شدن آنان است.
چرخه مالی ضعیف تئاتر
کارگردان نمایش پاپروک در سی وششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری سخنان خود را با یک گلایه آغاز میکند و میگوید: هنر تئاتر در این استان به خوبی معرفی نشده و به همین دلیل ناشناخته و مخاطب زیادی ندارد.
داریوش خدادادی با بیان اینکه تئاتر چرخش مالی مفیدی ندارد میافزاید: متناسب با وقت و زمانی که هر یک از هنرمندان برای تئاتر میگذارند این کار برگشت مالی برای آنان ندارد به همین دلیل است که چرخه این هنر بسیار کُند حرکت میکند.
به گفته خدادادی، هر چند تمام افرادی که در رشته تئاتر فعال هستند به نوعی علاقهمند به کار خود هستند اما بسیاری از افراد جامعه به دلیل اینکه تئاتر صرفه اقتصادی برای فرد ندارد گرایش به سمت این هنر را نوعی وقت تلف کردن میدانند.
آموزش لازمه هنر تئاتر
او ادامه میدهد: یکی دیگر از الزامات هنر حرفهای تئاتر در کنار آموزش بازیگری آموزش در بخشهای مختلف نمایشنامه نویسی، طراحی صحنه و نور است که باید مورد توجه قرار گیرد.
خدادادی میگوید: باید به نحوی در بخش تئاتر در استان کار شود که مردم برای دیدن تئاتر مجبور نباشند به استانهای دیگر بروند چرا که بچههای استان علاقهمندی و استعداد لازم در این خصوص را دارند و تنها به یک سری حمایت و امکانات نیاز دارند.
کارگردان نمایش شُستن در سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری میگوید: در عصره فناوری، رسانه و حتی پساپستمدرن شناخته می شود یکی ایراداتی که همچنان از آسیبشناسی هنر تئاتر اتفاق میافتد این است که مرکزگرایی را همچنان طبیعی بدانیم.
فراز مهدیان با تاکید بر ضرورت اصلاح لفظ تئاتر استانها و مرکز اظهار داشت: شاید تا ۵۰ سال پیش هنر تئاتر مرکزگرایی بدیعی بود و در یک مرکزیت اتفاق میافتاد و فقط شامل حال چهارمحال و بختیاری هم نیست و اگر پیذیریم که در حوزه وجود بیشتر نیرو انسانی مرکز که دارای سبقه است اما باید فاصله حوزه سختافزاری تئاتر این مرکزگرایی را که آسیب به بخش های تئاتر زده است را کم کنیم و سالنهای به روزی را بسازیم.
وی تصریح کرد: ساخت سالنها به روزی نیازمند همت کلی بین بخش دولتی و بخش خصوصی است و جزییات سالنهای فعلی نور ، موسیقی، کفسازی، تهویه نیاز به حداقل تعمیرات اساسی و بازنگری اساسی دارد.
مهدیان در پاسخ به این سوال ایرنا در خصوص وضعیت تماشاگران تئاتر استان ادامه داد: اگر تماشاگر بداند یک سری اجراهای دائمی در سالنهای خوب وجود دارد و شما میتواند در داخل یک سایت مخصوص بروید بلیت خودتان بخرید و صندلی خودتان را انتخاب کنید و این سالن دارای تهویه، خدمات پس از فروش بلیت، صندلی راحت، گرمایش و سرمایش خوب، صوت و نور و کفسازی و ارتفاع مناسب باعث می شود شما به سمت تئاتر بروید.
به گفته وی،بخشی از اینکه چرا مخاطب کم شده است این است که چه آسایش و امکانات رفاهی به مخاطب داده میشود که مخاطب برای دیدن تئاتر بیاید و اگر اینکه تجهیزات اصلاح شود بدون اینکه مسوولان دولتی کار کنند مخاطب به عنوان تفرحهای هفتگی یا ماهانه یک سالن خوب، با سالنهای استاندارد برای دیدن تئاتر اقدام میکند و اگر زیرساختها خوب باشد و فراهم شود مخاطب تئاتر نیز برای دیدن این هنر اقدام می کند.
کاگردان تئاتر شُستن گفت: تا نگاه کلی چه دولتی، اجتماعی و حتی نگاه قوانینی با وجود قانونهای موجود به یک گروه تئاتر به عنوان یک، بنگاه، یک جریان یا یک جامعه اشتغال آفرین نگاه نشود خیلی چیزها محدود به جشنواره میشود، یعنی شما جمعی از هنرمندان را جمع میکنید از هیچی که وجود ندارد کاری ساخته شود که پس از چند ماه درآمدی عاید هنرمندان شود که نهادهای فرهنگی و هنری و بخش خصوصی اقدام به تزریق میکنند و همه اینها باعث تداوم گروه تئاتر در طول سال میشود.
این هنرمند چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وضعیت متن ها و اجراها یادآور شد: نگاهی که جای مخاطب را باید تصمیم بگیرید نیازمند تعدیل شدن است و هنر تئاتر می تواند مردم زیادی را با دیدگاه های مخاطب دور هم جمع کند.
اجرای نمایش خیابانی در بطن مردم نقطه قوت جشنواره سی و ششم
در جشنوارههای تئاتر گذشته بخش خیابانی وجود داشت اما این بخش در محوطه تماشاخانهها برگزار میشد و مخاطبان آن گروههای رقیب بودند اما در این دوره از جشنواره با هماهنگیهای انجام شده تئاترهای خیابانی در بطن و رودر روی مردم به اجرا رفت و بازتاب خیلی زیادی داشت.
کارگردان نمایش خیابانی آبی یا قرمز در سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد چالش و درگیری ذهنی برای مخاطب، بن مایه نمایشهای خیابانی را تشکیل میدهد و این نوع از نمایشها فرصتی برای جمع شدن مردم به دور یکدیگر است.
فاطمه برزکار با بیان اینکه تئاتر خیابانی از جنس مردم است افزود: ذات تئاتر خیابانی ایجاد چالش برای مخاطب، وادار کردن مخاطب به تامل و دریافت جواب از سوی تماشاگر است.
این کارگردان هنرهای نمایشی با اشاره به جای خالی نمایش خیابانی در بیشتر مناطق اظهار داشت: تئاتر خیابانی ابزاری مهم برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه است.
کارگردان نمایش آبی یا قرمز در سی و ششمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: جای اجرای نمایش خیابانی به عنوان یک کار فرهنگی و هنری در جامعه بسیار خالی است درحالی که این گونه کارها میتواند منجر به ایجاد گفت وگو درمیان عموم مردم شود و همچنین تقویت نشاط اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
برزکار اضافه کرد: وقتی مخاطب برای دیدن یک کار تئاتر خیابانی دور هم میایستند و یک کار مشترک میبینند و راجع به آن نظر میدهند این کار منجر به ایجاد نشاط اجتماعی میشود.
وی با بیان اینکه با زبان هنر میتوان راه درست را ارائه داد یادآور شد: زبان هنر ابزار مفید، گویا و کارسازی برای بیان مسائل اجتماعی روز است.
برزکار یادآور شد: این کارگردان با توجه به برخی ناامیدیها و افسردگیها در برخی مناطق گفت: با برنامهریزی برای اجرای کارهای هنری خیابانی میتوان مردم را به دور هم جمع شدن دعوت کرد و نظر عموم را در خصوص مسائل مختلف پرسید و خیلی لطیف و زیرپوستی با آنان صحبت کرد و به آنها راهکار داد.
اقتصاد ما را از فرهنگ غافل نکند
دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال وبختیاری میگوید: جشنوارههای تئاتر یکی از رویدادهای مهم فرهنگی و هنری است چون حرفی که با یک حرکت نمایشی در سالن تئاتر زده میشود شاید تاثیرگذاری آن از ساعتها سخنرانی بیشتر باشد.
سید رحیم موسویان میافزاید: هر چند پرداختن به مسائل اقتصادی واجب و ضروری است اما نباید این امر موجب شود تا از مساله مهم فرهنگ و هنر غافل شد.
به گفته او ، بسیاری از زیرساختهای تفریحی مورد نیاز برای جوانان در استان بسیار محدود و به تعبیری درب آنها بسته است و به نوعی هیچ امکانات خاصی وجود ندارد که میطلبد با ایجاد زیرساختهای فرهنگی و هنری در استان جوانان علاقمند در این بخش جذب شوند.
او هنر تئاتر را یک هنر پرهزینه میداند و معتقد است اگر حمایت مالی از این هنر نباشد کار آنطور که شایسته و بایسته است پیش نخواهد رفت به همین دلیل برای تامین هزینه جشنواره تئاتر به سراغ بسیاری از افراد رفتیم اما شواهد نشان میدهد گویا مساله فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه به شمار نمیرود درحالی که در این شرایط فرهنگ باید مهمترین دغدغه باشد.
دبیر جشنواره : از تئاتر چهارمحال و بختیاری حمایت کنید
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جشنواره تئاتر استان در مسیر پیشرفت قرار دارد گفت: شمار آثار ارائه شده به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره تئاتر استانی از ۱۰ اثر نمایشی در سال ۱۴۰۱ و ۱۷ اثر در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ اثر در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
پیام احمدی افزود: حضور استعدادهای جدید و جوان و کسب عنوانهای برتر در جشنوارهها و همچنین پیوند بین نسلی از دیگر اتفاقهای مهم هنر تئاتر در چهار محال و بختیاری است.
وی اظهار داشت: مضامین تئاترهای ارسال شده به جشنوارهها که بیشتر در خصوص جنگ، جبهه مقاومت، فلسطین، غزه و لبنان است نشان میدهد که مضامین نمایشها بازتاب رخدادهای روز است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید براینکه جشنوارهها محل رقابت است گفت: گروههای مختلف با فراهم کردن شرایط رشد و توسعه در بخشهای کمی و کیفی در قالب جشنوارهها خود را به آزمایش میگذارند و با دقت سعی میکنند همدیگر را دنبال کنند.
احمدی ادامه داد: هرچند گروههای نمایشی متعددی از شهرستانهای مختلف در سی و ششمین جشنواره تئاتر حضور داشتند اما باز هم حضور گروههای دیگر از شهرستانهای خاص از جمله کیار و کوهرنگ احساس میشود که انتظار میرود در سالهای آینده جبران شود.
او در خصوص کمبود اعتبارات فرهنگی گفت: با توجه به گستردگی حوزه فرهنگ اعتبارات این بخش بسیار محدود و در خور و قابل توجه نیست با این وجود بخش مهمی از این اعتبارات به سمت هنر تئاتر سرازیر میشود.
به گفته احمدی، برای بهبود شرایط اقتصادی گروههای هنری راهکارهایی از جمله اعتبارات یک درصد شرکتهای دولتی و همکاری شرکتهای خصوصی از محل مسولیت اجتماعی و برخورداری از معافیتهای مختصر مالیاتی وجود دارد که میتوان از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.
او پیوند مردم با تئاتر را از مهمترین عوامل رشد و توسعه هنر تئاتر عنوان کرد و گفت: هنر تئاتر یک هنر اندیشه ورز و واکنش دهنده نسبت به شرایط اجتماعی است که گروههای نمایش در کنار فعالیتهای حرفهای خود باید به سمت شرایط روز و محصولی که مورد پسند مخاطب است حرکت کنند.
به گفته احمدی، انتظار میرود ضمن استفاده از برخی خلاقیتها تئاترهایی با مضامین اجتماعی غنی و شاد تهیه شود و مخاطب را به سالنهای نمایش جذب کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: به طور حتم تقویت رفت و آمد مردم در تئاتر نقش مهمی در دگرگونی شرایط اقتصادی این هنر به دنبال دارد.
او با تایید مشکلات زیرساختی مربوط به تئاتر در چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در بخش زیرساختهای تئاتر از محرومیتهای تاریخی برخوردار بوده است.
احمدی مجتمع فرهنگی هنری امیرکبیر، تماشاخانه مهر و پلاتوهای بروجن و فارسان را از جمله زیرساختهای نمایشی تئاتر در استان عنوان کرد وگفت: با توجه به حجم طرحهای نیمهتمام، دولت برنامهای برای آغاز پروژههای جدید ندارد به همین دلیل تلاش شده از ظرفیت شهرداریها در این بخش استفاده شود.
او افزود: همچنین پلاتوی بروجن از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است و انتظار میرود طی یک سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
احمدی با اشاره به اینکه مجتمع فارسان به سینما تغییر کاربری داده است اما شرایط این مجتمع مناسب اجرای نمایش است گفت: افزون براین برخی از دستگاهها از امکاناتی برخوردار هستند که با تعامل و همکاری امکان استفاده از این ظرفیتها وجود دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در زمان حاضر این استان از برخی حداقلها برخوردار است اما ما به عنوان متولیان فرهنگ به این حداقلها قانع نیستیم و باید توسعه یابد.
به گفته احمدی، به تازگی اعتبار مناسبی برای تکمیل طرحها جذب شده و تلاش میشود از این فرصت برای تعمیر، مرمت و تجهیز مجتمعهای قدیمی استان و ارتقای کیفیت سالنها استفاده شود.
او در خصوص ضعیف بودن آموزشها گفت: هرچند تلاش شده با همکاری دیگر مجموعه های فرهنگی استان کارگاههای آموزشی در بخشهای مختلف هنر تئاتر برگزار شود اما هنوز هم خلاءهای جدی به خصوص در بخش متن نویسی وجود دارد که برای برطرف کردن آن نیازمند تامین اعتبار و سرمایه گذاری هستیم و انتظار میرود دولت چهاردهم در این بخش توجه لازم داشته باشد.
احمدی خلاء گفت وگو بین هنرمندان نسل قدیم و جدید را از دیگر مشکلات حوزه تئاتر عنوان کرد و افزود: این افراد حرفها و تجربههای قابل توجهی برای گفتن دارند که میتواند مفید باشد به همین دلیل برگزاری برخی نشستهای نقد و گفت وگو ضروری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حضور گروههای نماشی آماتور در برخی از مناطق با توجه به جذب مخاطب توانسته افق روشنی را در حوزه نمایش در استان ایجاد کند.
او تاکید کرد: جشنواره تنها اتفاق تئاتری چهارمحال و بختیاری نیست اما یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقهای این عرصه است و امسال جشنواره سی و ششم تئاتر توانسته از نظر کیفی و مضامین و محتوای تئاتر رشد قابل توجهی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.