یاسوج- ایرنا- یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و در صورتی که این استان به راه آهن متصل شود می‌تواند نقطه میانی کریدور سرخس- اقلید- یاسوج- اهوازبه بوشهر قرار گیرد اما طبق اعلام نماینده مردم بویراحمد،دنا و مارگون درمجلس شورای اسلامی اتصال این استان به شبکه ارتباط ریلی با این محدودیت های اعتباری و قطره چکانی وقت مردم را تلف کردن است.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع چالش‌های کمبود زیرساخت‌های حمل ونقل مناسب در زاگرس در حال انجام است.

احداث راه‌آهن یاسوج-اقلید به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی در این منطقه، از جمله این تلاش‌ها است. این پروژه که در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد، می‌تواند نقش کلیدی در تحول اقتصادی و اجتماعی زاگرس ایفا کند.

برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.اتصال این استان به شبکه ریلی کشور، حمل و نقل کالا و مسافر را تسهیل و ارزان‌تر خواهد کرد و این امر می‌تواند به رونق کسب و کار و افزایش اشتغال در منطقه کمک کند. همچنین، دسترسی به شبکه ریلی می‌تواند به جذب گردشگر به این استان نیز کمک کند.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: تا اطلاع بعدی به علت محدودیت های اعتباری و اولویت موضوع اتصال به سیستم ارتباط ریلی منتفی است.

محمد بهرامی ابراز کرد: :بین ساخت بزرگراه و اتصال به آزاد راه شیراز اصفهان و موضوع اتصال به خط راه‌آهن بدون تردید پیگیر ساخت بزرگراه خواهیم بود و هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می شود اما جزو آن دسته از استانهای کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.

وی ادامه داد: جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهار خطه است.

اصلاح وحذف نقاط حادثه خیز در محور یاسوج اقلید به جهت شرایط توپوگرافی یک ضرورت است که این مهم توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در حال جریان است و طرح پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

اتصال این محور به بزرگراه شیراز اصفهان سورمق درخواست به حق مردم استان است و با تمام قوا وظرفیت اجرایی با تغییر مشخصات این جاده و ارتقا به بزرگراه اهتمام ویژه خواهیم داشت.

بهرامی تصریح کرد: بخش هایی از معبر موجود توسط اداره کل راه و شهرسازی چهار خطه شده است که مردم در حال استفاده هستند و البته بخش هایی بدون دلیل غیر فعال و رها شده است.

یاسوج تنها مرکز استانی که به شبکه ریلی کشور متصل نیست

همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد که یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و در صورتی که این استان به راه آهن متصل شود می‌تواند نقطه میانی کریدور سرخس- اقلید- یاسوج- اهواز به بوشهر قرار گیرد.

یدالله رحمانی افزود: توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راه‌های اصلی آزاد راه ها و بزرگراه‌ها در استان از اهمیت زیادی برخوردار است البته دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است می‌طلبد بستر جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذار خارجی برای حوزه راه آهن یاسوج اعلام آمادگی کرده و در این زمینه در مرکز کشور موضوع را پیگیری خواهم کرد که اعتبارات راه آهن یاسوج از منابع ملی به خصوص تهاتر نفت تامین شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همچنین به موضوع تبدیل بزرگراه ها به آزاد راه می‌پردازیم، تصریح کرد: نیاز است با ارائه گزارش‌ها، این مسائل را پیگیری کنیم تا اعتبارات این بخش‌ها تامین شود.

رحمانی بیان کرد: در صورتی که این موارد به نتیجه برسد کهگیلویه وبویراحمد می تواند از پرجاذبه‌ترین استان های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شود.

به گزارش ایرنا، احداث راه‌آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۱۳۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، اما به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن توجیه اقتصادی، اجرایی نشد. تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و از آن زمان تاکنون به صورت قطره چکانی به آن اعتبار تخصیص یافته است.

راه‌آهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است. در صورت بهره‌برداری از آن، روند توسعه استان شتاب خواهد گرفت.

این راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند. این استان از جمله استان‌های محروم کشور است و تکمیل این پروژه می‌تواند به ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار و افزایش درآمد مردم این استان کمک کند.

بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه آهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.

تحلیل: ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌ها از جمله بخش‌های پیچیده و پرهزینه این پروژه است.. این امر یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تکمیل این پروژه است.

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش هزینه ساخت تونل در ایران بوده‌ایم. این امر به دلیل افزایش قیمت مصالح و دستمزد کارگران بوده است.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستین بار در طول تاریخ استان کهگیلویه وبریراحمد به آزادراه متصل شود.