یاسوج- ایرنا- جاده یاسوج به سی سخت،یکی از جاده های پر تردد و حادثه خیز کهیلویه وبویراحمد و در عین حال دارای پیچ های خطرناک و مرگ آفرین است وبا دارا بودن ۲ تونل در مسیر در حال بهسازی و اصلاح است،اما اکنون حدود ۶ ماه پروژه تونل‌های مسیر غیرفعال شده و پیمانکار می گوید که ۴۷۰ میلیارد ریال طلبکار است بودجه لازم برای ادامه کار را ندارد و چنانچه این روند ادامه یابد، احتمال ریزش و تخریب تونل‌ها وجود دارد.

به گزارش ایرنا، با توجه به توریستی بودن شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا که در ۳۵ کیلومتری مرکز استان شهر یاسوج قرار دارد، افتتاح این جاده که مسیر فعلی آن دارای نقاط حادثه خیز فراوانی است منجر به کاهش مخاطرات و سوانح جاده ای و همچنین شکوفایی گردشگری این منطقه توریستی خواهد شد.

از مجموع پروژه ۳۰کیلومتری یاسوج به سی سخت که ۲ تونل با هزار و ۵۰۰ متر در آن جانمایی شده ۱۴ کیلومتر در سال های قبل افتتاح شده و هشت کیلومتر آن مهرماه سال گذشته به بهره برداری رسیده و مابقی نیز در دست اجراست.

حفاری تونل قطعه سه و تونل قطعه ۲ در حال انجام بوده، همچنین عملیات خاکبرداری و تحکیم در دهانه ورودی تونل و پروژه جاده سازی به طول هشت کیلومتر صورت گرفته است.

مهر ماه سال ۱۴۰۰، در سفر رییس جمهور قبلی به استان کهگیلویه و بویراحمد پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح زیربنایی مصوب شد که باید ظرف سه سال به این پروژه اختصاص می یافت.

شواهد نشان می دهد که این اعتبار به پروژه تزریق نشده و طبق اعلام پیمانکار این پروژه،اکنون تونل هم سوراخ شده و هنوز پولی به ما نداده اند و امروز و فردا می کنند.

وی ادامه داد: کارگران این طرح برای پیگیری مطالبات خود چندین بار جلو اداره کل راه و شهرسازی استان تجمع کرده اند.

پروژه تونل‌ها ۶ ماه تعطیل شده است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که میزان ۴۷۰ میلیارد ریال پیمانکار صورت وضعیتدارد اما پولی دریافت کرده است، گفت: این میزان نیست و مبلغ کلی را اکنون از آن اطلاع دقیقی ندارم.

محمد راستا افزود: کار حدود ۶ ماه است که تعطیل است و اخطار لازم داده شده است. پیمانکار کار را نباید تعطیل کند.

وی ابراز کرد: این طرح به شورای فنی برای اقدام قانونی و تصمیم گیری، ارسال شده است، پیمانکار باید خودش پاسخگوی کارگر و راننده شرکت باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به دنبال تخصیص اعتبار برای این پروژه هستیم . به زودی تخصیص به آن اختصاص پیدا خواهد کرد.

اگر تونل ها استحکام بخشی نشود، ریزش می کند

سرپرست کارگاه پروژه تونل جاده یاسوج به سی سخت گفت: این جاده، مسیر خطرناکی بوده و اکنون تونل سوراخ است و اگر استحکام بخشی نشود هوازده می شود و ریزش می کند.

وی تاکید کرد: این پروژه به خاطر جاده یاسوج به سی سخت اهمیت زیادی دارد زیرا سی سخت یک مکان تفریحی است و رفت و آمد گردشگران داخلی و حتی خارجی زیاد است.

وی ابراز کرد: این پروژه ۲ تونل دارد که تونل اولی آن سوراخ شده و مشکل اصلی ما بحث مالی است و چندین ماه است پرسنل حقوق نگرفته اند.

این کارشناس ادامه داد: کار کردن در پروژه تونل سخت است و فشارهای روانی زیادی به کارگر متحمل می شود چندین بار تجمع کرده ایم اما علی رغم وعده هنوز هیچ کاری انجام نشده است.

هشت ماه حقوق نگرفته ایم

یکی از کارگران این پروژه عنوان کرد: این جاده یک مسیر توریستی است که اهمیت زیادی دارد و ۷۰ درصد کار انجام شده است.باید تکلیف ما مشخص شود زیرا هشت ماه حقوق نگرفته ایم.

وی عنوان کرد: اگر اعتبار تزریق شود و همکاری صورت گیرد کمتر از هفت ماه کار به پایان می رسد و مردم از آن بهره مند خواهند شد.

این پروژه به خاطر کارشکنی های برخی افراد روی زمین مانده است، قرار بود در دولت قبل پنج هزار میلیارد ریال تخصیص برای این پروژه قرار دهند اما حتی یک ریال تخصیص به دست ما نرسید.

به گزارش ایرنا، این جاده با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده های صعب العبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و در دولت مردمی سیزدهم عملیات اجرایی پروژه جانی دوباره به خود گرفته است.

جاده یاسوج به سی سخت به طول ۳۰ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن تا قبل از سال ۹۰ دوبانده شده است و پروژه دیگر از سال ۹۵ تاکنون هفت و نیم کیلومتر بوده که انجام شده است.

چهار کیلومتر دیگر آن هم در همین سال ها انجام شده و هفت و نیم کیلومتر از آن هم در سال ۱۴۰۱ با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد.

این جاده دارای ۲ تونل و یک پل به نام پل کلو است که این پل جزو خاص ترین پروژه های راهسازی و بی نظیرترین پل های کشور است و از کف دره تا روی پل ارتفاع حدود متر است.

شهرستان دنا به عنوان نگین گردشگری جنوب کشور و معروف به سرزمین برف و آفتاب، با افتتاح و کلنگ زنی ۲۶۰ پروژه خرد و کلان در حوزه زیرساخت ها در دولت سیزدهم، با گام عملی دولت در یکسال و نیم گذشته به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا بطول۸۰ کیلومتر ، طولانی ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.

بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.

طی ۲ اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزه های آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سال های مشابه گذشته نیست.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.