به گزارش خبرنگار صنایعدستی ایرنا، مریم جلالی دهکردی روز یکشنبه - ٢٠ آبان - در نشست خبری سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اظهار داشت: عبور از من به ما و عبور از فرد به تشکل از سیاستهای تدوینی و ابلاغی وزارت میراث فرهنگی است و در همین چارچوب مردمیترین نوع مشارکت در تولید، فروش و صادرات صنایع دستی است.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: با تغییر رویکرد در حوزه صنایع دستی نهادهای مردم پایه و سکوها و شرکتهای دانشبنیان حوزه صنایع دستی و حمایت مادی و معنوی وزارتخانه هم شکل گرفت، اکنون در هر جای تقویم رویدادها، عنوانی از رویداد گردشگری یا میراث فرهنگی هم شکل گرفته است و نام صنایع دستی و هنرمندان این حوزه هم همتراز با آن می درخشد.
جلالی گفت: مهمترین اتفاق در دوره سی و هفتم صنایعدستی تغییر رویکرد است نقشآفرینی روستاها و شهرهای صنایع دستی و مسئولان این مناطق ارزیابی می شود، این رویکرد حتی از همه ٣۶ دوره و حتی با یک دوره قبل هم تغییر کرده است.
وی اظهار داشت: تلاش ما این است که مطابق با عزت صنایع دستی نمایشگاهی متفاوت برگزار کنیم، رویدادی با محور وفاق و توسعه اقتصاد هویتبنیان و شعاری مبتنی با شعار دولت چهاردهم که «وفاق ملی» است.
معاون صنایع دستی گفت: در سالهای اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنایعدستی بودیم که بهعنوان مثال نهادهای مردمپایه تشکیل شده است. ضمن این که حضور دانشبنیانها و حضور علوم روز و نیز استفاده از سکوهای مختلف در حوزه صنایعدستی از جمله مهمترین اقدامات حمایتی از حوزه صنایعدستی است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته هفت نمایشگاه ملی برگزار کردیم و غیر از نمایشگاههای مختلف، هرجا هر رویدادی که مرتبط با صنایعدستی بود، ما حاضر شدیم و کارها را جلو بردیم. بهعنوان مثال میتوان به حضور صنایعدستی در سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی اشاره کرد.
جلالی افزود: سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایعدستی بهانهای برای تحقق توجه به هنرمندان صنایعدستی و نیز توسعه بازار است. در سه کلیدواژه اقدامات ما طبقهبندی شده است؛ معاونت صنایعدستی در سالهای اخیر مورد غفلت واقع شده بود و من همواره نگران حذف صنایعدستی از ادبیات توسعه بودم اما خوشبختانه در سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب در برنامه هفتم توسعه، فصل مستقلی به این حوزه تخصیص داده شد و این کمک بزرگی برای توسعه صنایعدستی است.
معاون صنایع دستی گفت: بعد از این موضوع، ما دنبال تکالیف بودیم و خود را برای تدوین زیستبوم صنایعدستی مکلف کردیم. دنیای امروز، دنیای زنجیره است و نمیتوان تکمتغیره رفتار کرد. در همین رابطه سند توسعه صنایعدستی تدوین شد که این سند از سوی رئیسجمهوری، چند روز پیش ابلاغ شد.
جلالی ادامه داد: توجه به تشکلها و بخش خصوصی و ... جزو سیاستهای وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است. مردمیترین نوع مشارکت را در حوزه صنایعدستی شاهد هستیم. این در حالی است که شاهد همگرایی بین معاونت گردشگری و میراثفرهنگی با معاونت صنایعدستی و نیز همکاری بخشهای مختلف وزارتخانه از جمله صندوق احیا و توسعه و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی هستیم.
معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی یادآور شد: وقتی نمایشگاهی را برگزار میکنیم باید بتوانیم بر قیمتها نیز نظارت کنیم تا مطابق عزتی که صنایعدستی دارد، بتوانیم نمایشگاهها را برگزار کنیم چرا که برگزاری نمایشگاه با برگزاری جشنواره متفاوت است.
وی به حمایت از هنرمندان در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: نمایشگاه بینالمللی تهران تغییر رویکرد دارد و دیگر فروش ندارد با این حال ما رایزنی کردیم که در این دوره از نمایشگاه، فروش نیز انجام شود. به استانداران نامه زدیم و مدیرانکل میراثفرهنگی استانها در جلسات شورای اداری حضور پیدا کردند و حمایتهای استانهای مختلف را داریم. این در حالی است که دستگاههای مختلف نیز برای برگزاری این نمایشگاه و حمایت و حضور هنرمندان با ما همکاری دارند.
جلالی به حمایتهای خبرنگاران از حوزه صنایعدستی اشاره کرد و افزود: رسانهها کمک کردند تا صنایعدستی در ادبیات حکمرانی وارد شود. خوشبختانه همکاریها و حمایتهای رسانهها باعث شده تا شاهد تقویت و رشد این حوزه باشیم.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای زنجیرههاست به لزوم همکاری زنجیرهای در زمینه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در گیر و دار زنجیره صنایع دستی به موازات با شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش رفتیم و اقدامات بسیاری صورت گرفت؛ در روزهای گذشته نیز سند توسعه صنایعدستی ابلاغ شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محل برگزاری نمایشگاه نیز گفت: اماکنی مانند مصلی، شهر آفتاب و نیز برای برگزاری نمایشگاه ملی صنایعدستی، پیشنهاد شد اما به دلایل شرایط بهتر نمایشگاه بینالمللی تهران، این محل را برای برگزاری نمایشگاه صنایعدستی انتخاب کردیم. نمایشگاه بینالمللی یک برند است و هنرمندان صنایعدستی خاطرات خوشی از حضور در این نمایشگاه دارند. البته برای برگزاری نمایشگاه بهاره مصلی تهران را در دست برنامهریزی داریم. با این حال هویت و کارکرد نمایشگاه بینالمللی برای برگزاری نمایشگاه صنایعدستی بهتر است. نمایشگاه بینالمللی لباس ویژه است و این لباس باید بر تن صنایعدستی باشد.
معاون صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره پاسخ به اعتراض تعدادی از هنرمندان به شیوه برگزاری نمایشگاه، اظهار داشت: برای پاسخ به سوالات و اعتراض و مطالبه هنرمندان صنایعدستی، اولا این که شماره تماس من در اختیار هنرمندان است. در کنار این، مدیران ستادی و استانی پاسخگوی سوالات و مطالبه هنرمندان هستند ضمن این که سامانهای در این باره داریم. البته باید توجه داشت که مطالبه باید برخواسته از اطلاعات باشد. ما اعتراض و مطالبه هنرمندان را با جان خریداریم ما قدردان همه منتقدان هستیم. البته باید دقت داشت که در مطالبه هنرمندان صنایعدستی باید انصاف رعایت شود اما گاهی اوقات شاهد سواستفاده از اسامی برخی از هنرمندان و استادکاران هستیم. نمایشگاه صنایعدستی حلقه وصل بین معاونت صنایعدستی با هنرمندان است.
وی در ادامه درباره تبلیغات نمایشگاه نیز گفت: بیلبوردهای ما در تهران و استانها در حال تبلیغ این نمایشگاه هستند. ضمن این که شبکههای مختلف صدا و سیما این نمایشگاه را تبلیغ میکنند. این در حالی است که برای برگزاری بهتر نمایشگاه و فروش بهتر هنرمندان مقرر شده ملزومات اداری از صنایعدستی باشد و تورهای گردشگری نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.
معاون صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی درباره اعتراض برخی از هنرمندان نیز یادآور شد: ما ۵۶۰ هزار هنرمند صنایعدستی داریم، ۴۰۰ نفر از ۵۶۰ هزار هنرمند صنایعدستی نسبت به برگزاری نمایشگاه اعتراضهایی داشتند. سامانهای برای صحتسنجی داریم. تعدادی از افراد به ما مراجعه کردند و اعلام کردند که چنین درخواستی نداشتند. ۷۵۰ هنرمند در این دوره از نمایشگاه شرکت دارند، گروههایی از هنرمندان از طرف استانها هماهنگ شده و در این دوره از نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد. من فکر میکنم علت اعتراض این افراد بخاطر عدم اطلاع از فرآیند برگزاری نمایشگاه است. ضمن این که بسیاری از این افراد در نمایشگاههای قبلی حضور داشتند.
راهاندازی پلتفرم فروش آنلاین در نمایشگاه
جلالی ادامه داد: این نمایشگاه با شعار "«شهر و روستا محور وفاق برای توسعه اقتصاد هویتبنیان» از ۲۳ الی ۲۶ آبان برگزار خواهد شد. ساعت بازدید این نمایشگاه از ساعت ۹ الی ۱۹ تعیین شده است. محل بسیار مناسبی را برای تولید محتوا، اطلاعرسانی و تولید اخبار در این نمایشگاه در نظرگرفته شده است. از همه اعضای هیاتدولت برای حضور در این دوره از نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. یک نکته مهم نیز این است که در این دوره از نمایشگاه پلتفرم فروش آنلاین نیز راهاندازی شده است.
وی یادآور شد: امسال به جای این که به هنرمندان برای حضور در این دوره از نمایشگاه اعلام کنیم، به استانها اعلام کردیم که ظرفیتهای خود را در این دوره از نمایشگاه برگزار کنند. ضمن این که در استانهای مختلف نیز شاهد برگزاری نمایشگاه صنایعدستی هستیم.
برگزاری نمایشگاه توسط اتحادیهها و تشکلها
محمدحسین عسکرپور مدیرکل حمایت از تولید صنایعدستی نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: جمعیت هنرمندان صنایعدستی بیش از ۵۶۰ هزار نفر است که برگزاری جشنواره با این جمعیت امکانپذیر نیست از این رو به سراغ نمایندگانمان در استانها رفتیم. در حال حاضر نمایشگاه دارد استانی برگزار میشود و اعلام کردیم که اولویت با تعاونیها و تشکلها است و در سالهای آینده تعاونیها، اتحادیهها و تشکلها این نمایشگاه را برگزار میکنند.
وی افزود: حضور هنرمندان پیشکسوت و حضور تشکلها و شرکتهای خلاق از نکات برجسته این دوره از نمایشگاه است که در کنار اینها، پژوهشکده رنگ نیز در این دوره از نمایشگاه حضور دارد تا بررسیهای لازم را در این نمایشگاه انجام دهد.
نمایشگاه به صورت مجازی و فیزیکی برگزار میشود
فرزاد اوجانی دبیر سیوهفتمین نمایشگاه ملی صنایعدستی گفت: برای نخستین بار این نمایشگاه به صورت مجازی هم برگزار میشود و بر همین اساس هنرمندان میتوانند با حضور و ثبت نام در اپلیکیشنهای با سلام و کال سنتر به معرفی محصولاتشان بپردازند.
دبیر سیوهفتمین نمایشگاه ملی صنایعدستی و سرپرست دفتر بازاریابی و تجاریسازی صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این نشست خبری، گفت: بر اساس سیاستهایی که وزیر میراثفرهنگی ترسیم کرده برای برگزاری این نمایشگاه، کمک به بخش خصوصی و سیاستگذاری دقیق را انجام دادیم. سیاست اول کمک به بازاریابی و فعالان صنایعدستی، ایجاد و اصلاح ساختارهای اساسی در کشور بود که برای تحقق این دو سیاست اقداماتی نظیر حفظ مزیت کیفیت با سایر کشورها و استفاده کردن از ظرفیت سایر دستگاهها انجام شده است.
وی افزود: از ما پرسیدند چطور میتوانیم خانواده بزرگ ۵۰۰ هزار نفری را در این نمایشگاه دور هم جمع کنیم؟ ما در این دوره از نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه مجازی را برای نخستین بار انجام دادیم و بنا داریم از ظرفیتهای همه هنرمندان استفاده کنیم، بر همین اساس هنرمندان میتوانند با حضور و ثبت نام در اپلیکیشنهای با سلام و کال سنتر به معرفی محصولاتشان بپردازند.
دبیر سیوهفتمین نمایشگاه ملی صنایعدستی ادامه داد: در سیوهفتمین نمایشگاه صنایعدستی شاهد حضور ۱۰ برابری ظرفیت هنرمندان صنایعدستی خواهیم بود. ما چهار سالن ۷ و ۸ و ۹ و ۲۷ را داریم و از آنجایی که شاهد استقبال فعالان اقتصادی بودیم، تقاضا کردیم سالن دیگری مانند سالن ۱۰ را هم در اختیارمان قرار دهند.
اوجانی درباره تفاوتهای اساسی این نمایشگاه گفت: در بخش تبلیغات و اطلاعرسانی مدیا سنتر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، ایستگاههای مترو، بسیج اصناف، همراه اول، دیجی کالا و ... به ما کمک میکنند. همچنین امسال ۷۵۰ هنرمند در این نمایشگاه حضور دارند. در سالهای گذشته هر هنرمند در یک غرفه محصولاتش را ارائه میکرد اما امسال افزایش ۲ برابری تعداد هنرمندان را داریم و اسکان رایگان به استانهای کم برخوردار دادیم. همچنین صندوق کارآفرینی امید و بانک گردشگری به ما کمک میکنند و وام های ۲۰ و ۳۰ میلیون تومانی به هنرمندان خواهیم داد. علاوه بر این تورهای دانشآموزی برای بازدید از این نمایشگاه را امسال راهاندازی کردیم.
وی با بیان افزایش ساعت کاری نمایشگاه گفت: امسال ما ساعت برگزاری نمایشگاه را از ۱۵ به ۱۹ افزایش دادیم تا بیشتر در خدمت مردم و علاقهمندان باشیم. علاوه بر این شاهد تخفیفهایی هستیم و مشارکتکنندگان میتوانند از این تخفیفها استفاده کنند.
سرپرست دفتر بازاریابی و تجاریسازی صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، درباره اقدام حمایتی که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بالغ بر ۲ هزار متر مربع سقف حمایتیمان به نسبت سال گذشته تفییر کرده است.