تهران- ایرنا- قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وجود ۲۳ طرح فعال و غیرفعال از گذشته تاکنون برای شناسایی و ارزیابی نخبگان، از عزم این نهاد جهت بازنگری و تعریف نظام جدید و یکپارچه شناسایی نخبگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، سعید خدایگان امروز (یکشنبه) در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص وجود طرح های مختلف در شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر در سال‌های گذشته گفت: در دور جدید مدیریتی شناسایی نخبگان در کشور ساماندهی خواهد شد. تقریبا تمام طرح های بنیاد نخبگان در خصوص شاخص های نخبگی در گذشته با کار دقیق و کارشناسی ارزیابی و بازنگری می شود.

وی افزود: این کار با کمک و همفکری جامعه نخبگان و مستعدین کشور انجام خواهد شد. از نخبگان خواهیم خواست تمام نقاط قوت و ضعف طرح های گذشته را برای شناسایی نخبگان به بنیاد ملی نخبگان اعلام کنند. این موارد را در آیین نامه ها و طرح های جدید اعمال خواهیم کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وجود ۲۳ طرح فعال و غیرفعال از گذشته تاکنون برای شناسایی و ارزیابی نخبگان، از عزم این مجموعه برای بازنگری و تعریف نظام جدید شناسایی نخبگان همچنین ایجاد یک نظام یکپارچه در شناسایی نخبگان در کشور خبر داد.

وی از نخبگان و استعدادهای برتر کشور درخواست کرد، در سامانه ای که به‌زودی در سایت بنیاد ملی نخبگان برای نظرسنجی پیرامون شاخص ها و طرح های شناسایی نخبگان فعال می شود شرکت کرده و در این نظرسنجی نظرات خود را برای بهره گیری برای طراحی نسخه جدید اعلام کنند.

احیای طرح‌های شهید وزوایی و شهید احمدی‌روشن

خدایگان با اشاره به وجود دو معاونت تخصصی در بنیاد ملی نخبگان شامل معاونت مستعدین و آینده سازان همچنین سرآمدان و آینده سازان افزود: در هریک از این معاونت ها دو طرح شاخص فعال شده است. طرح شهید وزوایی و طرح شهید احمدی روشن از معاونت مستعدان و آینده سازان و طرح های شهیدچمران و مرحوم دکترکاظمی آشتیانی از معاونت سرآمدان و نخبگان.

وی افزود: طرح شهیدوزوایی و طرح شهید احمدی روشن از ۱۵ آبان فعال و ابلاغ شده و طرح های شهیدچمران و کاظمی آشتیانی نیز در هفته جاری ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

خدایگان در پاسخ به این سوال که آیا با وجود سازمانی همچون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ذیل وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی نخبگان دانش آموزی، بنیاد چرا اصرار به شناسایی مستعدان برتر دانش آموزی کشور دارد؟ توضیح داد: اصراری برای ورود به بخش دانش آموزی نداریم اما این تکلیفی است که براساس نقشه و سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان برای ما تعریف شده است.

وی افزود: بر اساس این سند شناسایی، هدایت نخبگان یکی از ماموریت های اصلی بنیاد ملی نخبگان است و به طور حتم نیز شناسایی استعدادهای برتر هرچه قدر از سنین پائین تر انجام شود، هدایت و حمایت از آنها نیز بسیار بهتر و اثرگذارتر خواهد بود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وجود بیش از ۱۷ میلیون دانش آموز و حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ دانشجو در کشور و بودجه محدود بنیاد تاکیدکرد: بنیاد ملی نخبگان نباید کار تصدی گری انجام دهد؛ بلکه باید با همکاری وزارتخانه ها و دستگاه ها و استفاده از ابزارهای موجود برای شناسایی نخبگان بهره گیری کند.

وی افزود: به عنوان مثال سمپاد ذیل وزارت آموزش و پرورش به طورحتم یک ابزار مناسب برای معرفی استعدادهای برتر دانش آموزی به بنیاد ملی نخبگان است و ما نیز با تعامل لازم با این سازمان ها یک حمایت ویژه از این دانش آموزان در مسیری که مطابق به رسالت نهاد و سازمان مربوطه باشد خواهیم داشت.