تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت کارکرد رسانه در هنگام بروز بحران گفت: باید مرجعیت رسانه به رسانه داخلی برگردد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی خانیکی روز دوشنبه در نخستین نشست از سری نشست‌های تخصصی در حوزه اطلاع رسانی بحران که در پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح بحران برگزار شد، با اشاره به تغییرات پر دامنه در ایران، سهم و نقش نهادهای مدنی، علمی و پژوهشی از نهادهای دولتی در هنگام بروز را بیشتر عنوان کرد و افزود: مسئله‌ای که هنگام بروز بحران جامعه با آن در گیر است، ارتباطات و پیشامدهای ناگهانی برگرفته از ارتباطات است.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بحران تنها محدود به بحران‌های طبیعی نیست، گفت: بحران را نمی‌توان بدون بحران‌های اجتماعی و انسانی شناخت.

رسانه به عامل بحران تبدیل نشود

وی در ادامه با بیان موضوع اهمیت ویژه ارتباطات، به تحقیقی که از سال ١٩٣۵ میلادی در دانشگاه هاروارد انجام گرفت، اشاره کرد و افزود: نتایج این پژوهش نشان داد رضایت و شادی هنگامی محقق می‌شود که فرد احساس گشودگی ارتباطات در فرد اتفاق می‌افتد و این نشان از اهمیت ارتباطات دارد.

خانیکی افزود: کشور ما نیازمند فهم ارتباطات بحران است در حالی که در هنگام بروز بحران خودِ رسانه به عامل بحران تبدیل می شود.

وی در پیشنهادی به دولت از ضرورت تقویت سه دسته ارتباطاتی مانند بخش بحران، سلامت و محیط زیست خبر داد و گفت: جامعه ما اکنون نیاز تقویت ارتباطات در این سه حوزه است.

خانیکی با اشاره به اینکه پیام‌ها در جامعه ما شنیده نمی شود، گفت: جامعه ما از یک کِرِختی نسبت به شنیدن مسایل پیرامون وجود دارد که قطعیت را دچار تردید می‌کند.

وی در این خصوص با اشاره به گزارش پژوهشی که در سال ٩٨ در پی وقوع سیل در برخی استان‌ها انجام گرفت، گفت: تحقیقات در منطقه گلستان نشان داد که مردم هشدارهای رسمی بروز سیل اهمیت نداده و حاضر به ترک منطقه نشدند و تنها هنگامی حاضر به ترک منطقه شدند که کانون های محلی از آنها خواستند منطقه را ترک کنند.

خانیکی افزود: در سیل سال ۹۸ در خوزستان نیز مردم تصور می‌کردند سیل به دست مسئولان اتفاق افتاده و اگر آنها می خواستند، اتفاق نمی‌افتاد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: طبق این پژوهش در سیل سال ۹۸ لرستان مردم حاضر به ترک محل برای بازسازی نبودند و تصور می‌کردند دولت قصد تصرف ملک آنها را دارد.

مشارکت اجتماعی تضعیف نشود

وی تصریح کرد: هنگامی که چسب و همبستگی، سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و اعتماد ضعیف شود، کار نهادهای ارتباطی دچار اختلال می شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: مراجع و نهادها، پیام بروز خطر را دریافت نمی‌کنند و این سبب می شود بروز بحران در جامعه قابل درک نباشد.

خانکی با بیان اینکه گزارش و تحقیقات از حوادث در چرخه مناسبات رسمی باقی می‌ماند، گفت: این محتوا به زبان عامه ترجمه نمی شود که این مسئله یک مشکل جدی است.

وی در ادامه نخستین کار در موضوع ارتباطات بحران را بهره گیری از نیروی متخصص و برگرداندن مرجعیت خبری به رسانه‌های داخلی دانست و گفت: مرجع نبودن رسانه‌های داخلی ضربه‌های زیادی به سلامت جامعه و برنامه‌های آینده نگرانه جامعه می‌زند.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست از سری نشست‌های تخصصی در حوزه اطلاع‌رسانی در بحران عصر دوشنبه - ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - در محل پژوهشگاه سوانح طبیعی با همکاری شورای اطلاع رسانی دولت و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد.

محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور و هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و صاحب‌نظر حوزه ارتباطات از سخنرانان این نشست تخصصی بودند.

همچنین در پایان این نشست تفاهم‌نامه مشترک علمی و پژوهشی بین انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات  و پژوهشکده  سوانح طبیعی منعقد شد.این تفاهم‌نامه به منظور  مشارکت و بهره مندی  از توانایی های علمی پژوهشی  آموزشی و فرهنگی  در حوزه ترویج فرهنگ نیکوکاری و خبر جمعی  به امضا دو طرف رسید.