تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و شورای شهر تهران گفت: ساخت و بهره‌برداری از یک کیلومتر خط مترو با یک رام قطار، سه هزار میلیارد تومان هزینه دربردارد، بنابراین دولت می‌تواند نقش پررنگ‌تری در تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرها به ویژه پایتخت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سیدجعفر تشکری‌هاشمی روز دوشنبه پس از بازدید و ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌های خطوط ۶ و ۷ مترو تهرا افزود: اگرچه مدیریت شهری همت خود را برای تکمیل طرح‌های خطوط مترو بکار گرفته اما باید از محل صرفه‌جویی‌های مربوط به مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی که مصوبات قانونی دارد و با همکاری و همراهی دولت، برای تامین هزینه‌های خطوط مترو اهتمام ویژه شود.

وی ادامه داد: فرایند تکمیل و ساخت ایستگاه‌های باقیمانده و پایانه‌های خطوط هفت‌گانه مترو امری مهم در راستای رفاه حال شهروندان است و اجرای آن براساس برنامه زمان‌بندی و با توجه به هزینه‌های هنگفت پروژه‌های ساخت و ساز مترو فعالیتی ارزشمند به شمار می‌رود.

تشکری‌هاشمی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت گفت: این اقدام مهم در حال انجام است اما باید دولت نیز سهم خود را در این زمینه پرداخت کند. انتظار می‌رود دولت نیز سهم خود را در تامین منابع مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها ایفا کند زیرا با هزینه‌های کنونی پیشبرد و توسعه پروژه‌ها صرفا توسط شهرداری‌ها مشکل و پُرچالش خواهد بود.


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیگیری امور جدید مترو در خطوط ۸ تا ۱۱ را امری مهم و قابل قدردانی دانست و تاکید کرد: برای پیشبرد هرچه سریع‌تر امور مربوط به خطوط جدید پیگیری‌های لازم از سوی شورای عالی ترافیک انجام می‌شود.

وی همچنین تکمیل خطوط جدید را لازمه توسعه همه‌جانبه حمل و نقل عمومی در شهر تهران برای افق سال‌های آینده قلمداد کرد و افزود: سعی می‌شود در فصل تایید متمم بودجه ۱۴۰۴ در شورای شهر، سهم متروی پایتخت از متمم بودجه افزایش قابل ملاحظه و چشمگیری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و بیش از ۱۵۰ ایستگاه فعال است.