تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «دروغ‌های زیبا» گفت: جداسازی بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از اتفاقاتی است که در صد روز گذشته دولت چهاردهم رقم خورد و سینمای ما را به سمت درستی هدایت کرد.

مرتضی آتش‌زمزم کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در حوزه سینما اظهار داشت: جداسازی بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در تراز جهانی با سخاوت و گزینش درست و همچنین دعوت از فیلمسازان بزرگ دنیا، باعث می‌شود در تقویم جهانی، جای مشخص و ثابتی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر داشته باشیم.

کارگردان فیلم «دروغ‌های زیبا» ادامه داد: رائد فریدزاده مدیری است که تجربه کار بین‌المللی داشته و سینمای بین‌المللی را می‌شناسد. منوچهر شاهسواری نیز باانگیزه و باتجربه است و می‌تواند با به کارگیری نیروهای زبده، کار درست را پیش ببرد. این تفکیک در تراز جهانی با مهمان‌داری خوب، نگاه بلند و با سخاوت و گزینش درست و همچنین دعوت از فیلمسازان بزرگ دنیا، باعث می‌شود جشنواره درخوری برای سینمای ایران برگزار کنیم.

باید جشنواره را در بخش بین‌الملل ارتقا دهیم تا باقی کشورهای جهان نیز علاقه‌مند به حضور در اینجا و اکران فیلم خود باشند

این کارگردان با بیان اینکه تفکیک در جشنواره فیلم فجر باید اتفاق می‌افتاد، افزود: ما باید جشنواره را در بخش بین‌الملل ارتقا دهیم تا بقیه کشورهای جهان هم علاقه‌مند به حضور در اینجا و اکران فیلم خود باشند. این جز با یک نگاه فرهنگی درست و هدفمند اتفاق نمی‌افتد. اکنون فیلم‌ساز می‌تواند این شانس را داشته باشد که در یک جشنواره در سطح الف (سطح A) دنیا شرکت کند.

آتش‌زمزم با تاکید بر مشخص بودن زمان برگزاری جشنواره در تقویم جهانی افزود: وقتی قصد شرکت در جشنواره‌های جهانی و رقابت با سینمای جهان را داشته باشیم، باید قواعد آن را رعایت کنیم و در تقویم جهانی قرار بگیریم. این تفکیک، اتفاقی حرفه‌ای برای دولت وفاق است و باعث می‌شود در تقویم جهانی، جای مشخص و ثابتی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر داشته باشیم.

فیلم «دروغ‌های زیبا»

کارگردان «دروغ‌های زیبا» درباره اهمیت جشنواره‌های سطح یک جهانی برای فیلم‌سازان گفت: برگزاری جشنواره جهانی باید تعدد داشته باشد تا کارایی آن اتفاق بیافتد. جشنواره ملی ما به مناسبتی برگزار می‌شود اما وقتی همزمان با جشنواره بین‌المللی برگزار شود، فرصت هنرمندان می‌سوزد زیرا فیلم‌سازی که فیلم درجه یک داشته باشد، فیلم خود را در بخش بین‌الملل فجر نمی‌سوزاند و فیلم خود را در جشنواره‌های الف دنیا اکران می‌کند و برای کشور ما هم افتخارآفرینی می‌کند.

می‌توانیم در تراز جهانی با مهمان‌داری خوب، نگاه بلند و با سخاوت و گزینش درست و همچنین دعوت از فیلمسازان بزرگ دنیا، جشنواره خوبی برگزار کنیم

وی افزود: «دروغ‌های زیبا» ابتدا در جشنواره گوا که یک جشنواره سطح یک جهانی بود، اکران شد و بعد به فجر آمد؛ این یعنی منِ فیلم‌ساز می‌خواهم فیلمم در جشنواره در این سطح اکران شود. فیلم چون بنگلادشی بود بازتاب خوبی داشت، اما در جشنواره فیلم فجر با ما رفتار درستی نداشتند.

این کارگردان با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل جشنواره اصول ابتدایی حضور فیلم‌ها را رعایت نمی‌کند، گفت: این فیلم در بنگلاردش و شرق آسیا ساخته شده پس باید در بخش جلوه‌گاه شرق حضور پیدا می‌کرد، اما فیلم را در بخش سیمای سعادت که مختص فیلم‌های اروپایی و آمریکایی است، گذاشتند و این یعنی اصول ابتدایی حضور فیلم‌ها هم رعایت نشده بود.

کارگردان «هرچی تو بگی» درباره شیوه حضور این اثر در جشنواره فیلم فجر گفت: قرار بود فیلم «قهرمان من» توسط فارابی خریده شود، اما این اتفاق نیفتاد و قرار شد هزینه‌ای برای تولید فیلم دیگری به ما بدهند که «هر چی تو بگی» تولید شد. فیلم در جشنواره کودک تکمیل نبود و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر و در بخش ملی اکران شود.

آتش‌زمزم با تاکید بر لزوم حمایت دولت از فیلم‌سازان، توضیح داد: دولت و بخش فرهنگی کشور باید از فیلم‌ساز حمایت کنند تا او بتواند خارج از کشور کار کند، در جشنواره‌ها شرکت کند تا در نهایت سینمای کشور سود آن را ببرد؛ کاری که عباس کیارستمی برای سینمای ما کرده است، هیچ وزیر را شخصیت سیاسی نمی‌تواند انجام بدهد. او باعث شد در پرت‌ترین جای روسیه که هیچ‌کس ما را نمی‌شناخت، سینمای ما را شناساند و درباره آن از من فیلم‌ساز ایرانی سوال پرسیده شود.