به گزارش ایرنا از پلیس راهور تهران بزرگ، سردار سیدابوالفضل موسوی پور روز سهشنبه در مراسم انعقاد تفاهمنامه با معاونت حملونقل و ترافیک تهران با موضوع معاینه فنی افزود: با هدف کاهش آلودگی هوا و رصد موتورسیکلتهای دودزا با ستاد معاینه فنی شهر تهران تفاهمنامهای در بحث کاهش آلایندگی و صدور کارت معاینه فنی به موتورسیکلت سواران منعقد شد.
معاون عملیات ترافیک راهور تهران بزرگ نیز گفت: در فاز اولیه، طرح معاینه فنی برای موتورسیکلتها رایگان بوده و در سه محل انجام میشود که باتوجه به تردد زیاد موتورسیکلت سواران در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری، ضلع شمال غربی میدان محمدیه، پایانه اتوبوسرانی امام خمینی واقع در خیابان خیام و میدان بهارستان این طرح راهاندازی خواهد شد.
سرهنگ احسان مومنی ضمن اشاره به چالشهای همیشگی آلودگی هوا و آلایندهها در پایتخت افزود: پلیس راهور باهدف کاهش آلودگی هوا و رصد موتورسیکلتهای دودزا با ستاد معاینه فنی شهر تهران تفاهم نامهای را در بحث کاهش آلایندگی و صدور کارت معاینه فنی به موتورسیکلت سواران به امضا رساند.
وی اظهار کرد: در فاز اولیه، طرح معاینه فنی برای موتورسیکلتها رایگان بوده و در ۳ محل انجام میشود، با توجه به تردد زیاد موتورسیکلتسواران در محدوده منطقه۱۲ شهرداری، ضلع شمال غربی میدان محمدیه، پایانه اتوبوسرانی امام خمینی واقع در خیابان خیام و میدان بهارستان این طرح راهاندازی خواهد شد.
معاون عملیات ترافیک راهور تهران بزرگ از آغاز این طرح از تاریخ ۱۰ آذرماه سال جاری خبرداد که با استقرار دستگاههای معاینه فنی در محلهای ذکر شده کارت معاینه فنی برای موتورسیکلت سواران واجد شرایط صادر میشود. این طرح حدود ۲ ماه به صورت رایگان اجرا خواهد شد و به راکبانی که موفق به دریافت کارت معاینه فنی شوند کلاه ایمنی نیز از سوی شهرداری تهران اهدا میشود.
استقرار ۳ واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت در منطقه ۱۲
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه یکی از نقاط پر تردد موتورسیکلتها در سطح شهر، محدوده بازار تهران است، افزود: خوشبختانه بنا بر تدبیر شهرداری تهران در چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای نظم بخشی به این وسایل نقلیه انجام شده است.
محسن هرمزی با بیان اینکه شهروندان منطقه ۱۲ شهرداری از آذر ماه شاهد استقرار سه واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت در محدوده بازار تهران خواهند بود، ادامه داد: این اقدام با هدف ایجاد سازوکارهای لازم برای تشویق و ترغیب موتورسیکلت ها به رعایت الزامات قانونی با اولویت انجام دوره ای معاینه فنی، و از طریق ارائه خدمات رایگان معاینه فنی به این وسایل نقلیه انجام میشود.
معاون حمل ونقل وترافیک همچنین اظهار کرد: بنا بر این تفاهمنامه با پلیس اجرای این طرح در فاز نخست به مدت ۲ ماه و به صورت ارشادی و ایجابی انجام میگیرد و در فاز بعدی پس از اطلاع رسانی کامل به شهروندان موتورسیکلت های فاقد گواهی معاینه فنی در صورت تردد در محدوده بازار با ارتکاب سایر تخلفات رانندگی براساس قانون هوای پاک توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.
هرمزی با اشاره به آغاز این طرح در آذر ماه افزود: خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت ها در سه نقطه از منطقه ۱۲ که متعاقبا مکان دقیق آن اعلام خواهد شد مستقر میشوند و اجرای این طرح با توجه به تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی برای راکبین موتورسیکلت و بحث های حمایتی مرتبط با آن فرصت مناسبی را برای موتورسوارها برای انجام معاینه فنی وسیله نقلیه خود و اطمینان از سلامت فنی آن ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در توضیح اهمیت انجام معاینه فنی موتورسیکلتها گفت: میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلایندههای گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است.
سیدمحمدمهدی میرزاییقمی افزود: از سهم آلایندههای گازی خودروهای سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلتها با ۲۱.۳ درصد رتبه دوم را دارند. درباره ذرات معلق کامیونها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودروهای سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلتها در این آلایندگی با ۱۰.۱ درصد رتبه سوم را دارند.
به گفته وی، این آمار نشان میدهد، موتورسیکلتها در انتشار سالانه آلایندههای گازی با سهم ۲۱.۳ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱۰.۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند.
وی با بیان اینکه علاوه بر آلایندگی، در بحث تصادفات هم تقریبا نصف تصادفات منجر به فوت در شهر تهران مربوط به این وسایل نقلیه است، گفت: در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابجاییهای روزانه شهر تهران از حدود ۷ درصد به ۱۳ درصد رسیده و پیشبینی میشود این سهم به ۱۵ درصد نیز افزایش یابد.
میرزایی قمی اظهار کرد: این تغییر سهم نشان میدهد که مدهای حمل و نقل به سمت استفاده از این وسیله نقلیه به دلایل مختلفی تغییر یافته است. همین افزایش تعدد و اقبال عمومی در استفاده از موتورسیکلت باعث مشکلاتی برای شهر در بحث آلودگی هوا و تصادفات شده است.
بنا بر اعلام پلیس راهور تهران بزرگ درصد بالایی از این موتوسیکلتها کاربراتوری و فرسوده هستند. یک موتورسیکلت کاربراتوری میزان آلایندگی آن در مقایسه با یک موتورسیکلت با استاندارد تولید یورو چهار، ۱۱ برابر و نسبت به یک خودرو با استاندارد تولید یورو پنج در حدود ۱۳ برابر بیشتر است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با تاکید به این موضوع که براساس ماده ۶ قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی انجام معاینه فنی همه وسایل نقلیه در دورههای زمانی منظم الزامی است تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان مراجعه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه بوده است. در همین راستا با هدف افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات و تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی برای موتورسیکلتها این تفاهمنامه همکاری با پلیس منعقد شده است.
به گزارش ایرنا، این تفاهمنامه توسط سردار سیدابوالفضل موسویپور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و مهندس هرمزی، معاون سازمان حمل و نقل ترافیکی شهر تهران به امضا رسید که براساس این تفاهمنامه موتورسواران پایتخت ازین پس باید کارت معاینه فنی دریافت کنند.