ساری- ایرنا- سازه پل بزرگ گلورد که عملیات نصب قطعات آن از ۳۰ مهر پارسال آغاز شده بود، این روزها پس از گذشت حدود ۱۳ ماه به مراحل پایانی نزدیک شده و نصب فقط یک دهانه از قطعات این پل فلزی زیرقوسی بزرگ باقی مانده تا سازه و عرشه‌ یکی از زیباترین پل‌های فلزی کشور از ۲ جبهه عملیاتی شرقی و غربی به هم برسد و تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۳ ماه پیش نخستین قطعه سازه فلزی پل بزرگ گلورد که پس از پل «کارون۴» دومین پل فلزی زیرقوسی کشور محسوب می‌شود آغاز شد و اکنون عملیات نصب قطعات این سازه ۲ هزار و ۲۰۰ تنی به پایان راه نزدیک شده است.

این پل با ۲۸۱ متر طول و ۱۲ متر عرض دارای ۱۸ دهانه است و قوس زیرین آن نیز ۲۰۸ متر طول دارد و بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد است که به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد ساخت آن از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران، پیشرفت فیزیکی سازه پل با تزریق به موقع اعتبارات به ۹۰ درصد رسیده و در حال حاضر فقط نصب سازه و عرشه یک دهانه از پل باقی مانده که عملیات اجرایی آن نیز در حال انجام است.

افراسیاب میرزایی اظهار کرد: پس از نصب آخرین قطعه از عرشه پل، برای بهره‌برداری کامل طرح اقدامات بعدی شامل نصب حفاظ‌های عرشه، اجرای روکش اپوکسی عرشه و نصب روشنایی پل آغاز می‌شود.

وی درباره فرآیند اجرایی راه‌ ارتباطی شرق و غرب پل نیز اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی راه ارتباطی هم به ۸۷ درصد رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع پروژه سد گلورد که شامل ساخت سد و تاسیسات، پل بزرگ فلزی روی دریاچه و راه ارتباطی است اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم که در دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از این پل باشیم.

طرح گرافیکی پل گلورد

اهمیت بهره‌برداری از این پل در حوزه کشاورزی سبب شده که طی سال‌های اخیر مسئولان ملی متعددی پیگیر روند اجرایی آن شوند و بازدیدهای مکرری از آن انجام شود. آخرین بازدید سطح ملی انجام شده از این طرح بزرگ عمرانی مازندران نیز مربوط به روز چهارشنبه -۲۳ آبان- است که محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس دوازدهم و تعدادی از اعضای این کمیسیون از فرآیند اجرای این طرح بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، پل زیرقوسی فلزی سد گلورد پس از پل کارون ۴ دومین پل بزرگ کشور از این نوع سازه فلزی به شمار می‌آید و ۳۰ مهر ۱۴۰۲ عملیات نصب قطعات آن آغاز شد.

ساخت این پل بزرگ به عنوان بخشی از جاده جایگزین روی دریاچه مخزن سد گلورد به منظور ایجاد راه ارتباطی ساکنان مناطق بالادست سد و آبگیری کامل سد از سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار گرفت و طی ۲ سال اخیر با تأمین اعتبارات مورد نیاز سرعت اجرای طرح شتاب بیشتری گرفت.

عملیات اجرایی این پل فلزی که دومین نمونه پل فلزی بزرگ زیرقوسی کشور محسوب می‌شود توسط شرکت ماشین‌سازی اراک در حال انجام است.

این پل آخرین قطعه از پروژه بزرگ سد گلورد محسوب می‌شود که ساخت سد گلورد که با ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب سومین سد بزرگ مازندران است. ساخت سد گلورد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات سد پایان یافت. اما به دلیل زیر آب رفتن راه ارتباطی ساکنان حدود ۶۰ روستای بالادست این سد در صورت آبگیری کامل، آبگیری موقت و ۲۰ درصدی آن تا زمان ساخت جاده جایگزین در دستور کار قرار گرفت.

سد گلورد علاوه بر رفع کمبود آب ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران، برای تأمین آب آشامیدنی مردم پایین‌دست نیز اثرگذار است. این سد در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. ضمن این‌که به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا، ظرفیت گردشگری بالایی دارد. قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه سد و پل فلزی زیرقوسی، ساخت نیروگاه برق‌آبی هم از سوی بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.