به گزارش ایرنا،براساس تازه ترین نگرانیهای دوستداران میراث فرهنگی استان فارس و شیراز توسعه خط ۲ مترو شیراز، آب انبار زندیه را میبلعد.
مهرماه ۱۴۰۳ و حدود یک ماه پیش اخباری مبنی بر احتمال خسارت و تخریب مجموعه حافظیه و آرامگاه لسان الغیب در پی توسعه مترو شیراز در فضای رسانه ای کشور منتشر شده که شهردار این شهر اعلام کرد که این خط خطری برای آرامگاه این شاعر ندارد.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور ۲۲ مهرماه این سال به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بررسی و ارزیابی الزامات قانونی و نظرات کارشناسی درباره ایستگاه قطار شهری که از نزدیکی حافظیه میگذرد از خط ۲ این مترو بازدید کرد و گفت: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، عملیات اجرای خط ۲ قطار شهری شیراز متوقف میشود.
توقف این خط همچنان تداوم دارد و تا این تاریخ (۲۴ آبان ۱۴۰۳) هنوز گزارش کارشناسی در زمینه زیانبار بودن یا نبودن آن برای حافظیه اعلام نشده است.
براساس اظهارنظرهای دوستداران میراث فرهنگی در فضای مجازی، اقدامات غیراصولی ارگان های شهری بلای جان آثار تاریخی شیراز شده است.
عبور مترو از حافظیه وضعیت پیچیده و مبهمی را در شیراز ایجاد کرده است و بعضی کارشناسان معتقدند با اینکه هنوز وضعیت بنای حافظیه به دلیل عبور مترو در هالهای از ابهام قرار دارد، اما آنگونه که به نظر میرسد عبور مترو آب انبار زندیه را تخریب خواهد کرد و به گورستان تاریخی این منطقه نیز آسیب میزند.
مدیر مترو: خط ۲ مترو شیراز خساراتی به آب انبار زندیه و گورستان تاریخی نمیزند
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز درباره مباحث مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه خط ۲ مترو، آب انبار زندیه را می بلعد، گفت: چالشی در این زمینه وجود ندارد چراکه این آب انبار در مسیر خط ۲ مترو نیست و برای گورستان تاریخی هم مشکلی ندارد.
علی کلانتری مزرعه نو در این باره به خبرنگاران گفت: خط ۲ مترو حافظیه هیچ مشکل فنی ندارد و بارها این موضوع بیان شده و صرفاً بحث در این خصوص بود که چرا مجوز از میراث فرهنگی گرفته نشده و گرنه از نظر فنی هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: موضوعات فنی با هماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس کاملاً مطرح و تفاهم نامه ای نوشته شد که برای سایر خطوط و مسائل پیش رو با هماهنگی میراث فرهنگی کارها انجام شود و از این نظر مشکلی وجود ندارد.
کلانتری مزرعه نو درباره مطرح شدن وجود قبرستان و آب انبار در مسیر خط ۲ حافظیه بیان کرد: چالشی بابت آب انبار یا مسئله قبرستان وجود ندارد، ما شهروند شیراز هستیم و دغدغه ما برای مجموعه حافظیه و ابنیه تاریخی که در مسیر قرار دارد بیشتر است.
وی ادامه داد: برای عبور مترو از محور اطلسی حتی نگران آبنمای میدان اطلسی هم بوده ایم؛ مگر می توان نگرانی برای مجموعه حافظیه و آثار تاریخی این محور نداشت؟ کشدار شدن این موضوع حتی جذابیت خبری خود را از دست داده و بارها گفته شده که شهرداری شیراز تمام جوانب را در نظر گرفته است.
شهرداری و میراث فرهنگی تفاهم نامه دارند
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: مجموعه میراث فرهنگی می تواند این موضوع را تأیید کند که هیچ نگرانی وجود ندارد اما در مورد اینکه مجموعه ها باید قبل از کارهای عمرانی با میراث فرهنگی هماهنگی کنند، ایراد وارد است.
وی با بیان اینکه ساز و کار مجموعه میراث باید این باشد که پس از گرفتن استعلام، سرعت بالاتری برای پاسخگویی وجود داشته باشد، گفت: پروژه های عمرانی نمی تواند زیاد معطل بماند.
کلانتری بیان کرد: در حوزه خط ۲ مترو حافظیه تمام کارهای فنی دیده شده است و در شورای فنی میراث فرهنگی و جلساتی که با استاندار فارس داشتیم تمام اتفاقات و پیوست های فنی ارائه شده است.
وی در زمینه ضابطه ۷۷۷ بیان کرد: آنچه درباره ضابطه ۷۷۷ باید گفت این است که برای مسیر فاز اول مجوزها گرفته شد، برای مسیر دوم باید استعلاماتی از دستگاه میراث فرهنگی گرفته میشد و این موضوع درست است اما عبور مترو از کنار مجموعه حافظیه قبلاً مصوب شده و در شورای عالی ترافیک در بخش کشوری تأییدیه دارد و نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز افزود: اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت آنقدر شهامت داشتیم که آن را ابراز کنیم.
کلانتری با بیان اینکه تفاهمنامه ۳جانبه با دانشگاه هنر شیراز، پژوهشگاه میراث فرهنگی و مجموعه معاونت حمل و نقل شهری نوشته شده است، گفت: بنا شد در کارهای دیگری که انجام میشود در محل ورودی ایستگاه کمانههای به عمق ۲ تا ۳ متر زده شود. ما در تمام ایستگاه خود نزدیک ۲۵۰ شمع داریم در این عملیات شمعکوبی ۵ متر اول را به صورت دستی ارزبابی میکنیم و میراث فرهنگی هم در این عملیات ناظر خواهد بود.
وی درباره مسأله آب انبار بر سر راه مترو حافظیه بیان کرد: در مسیری که مترو رد شده است، آب انبار وجود ندارد و چندین سال قبل در چهارراه حافظیه قبل از سالن میراث فرهنگی یک فرو نشست در عمق ۴ تا ۵ متر ایجاد شده است و یک راهروی دسترسی پایاب وجود داشته است که از شهرداری برای احیای آن کمک خواسته شد و این موضوع ربطی به تونل مترو ندارد چون مترو ۲۶ متر پایینتر حفر میشود و اصلا آسیبی به این میراث وارد نخواهد شد و مسأله خسارات به میراث در پی ایجاد خط ۲ در حد شوخی است.
کلانتری ادامه داد: با توجه به تجهیزاتی که در اختیار شهرداری قرار دارد باید یک سری مطالعات انجام شود که اگر پایاب وجود داشته باشد، احیا شود و اصلا بحث آب انبار وجود ندارد و اگر این موضوع وجود داشت میراث فرهنگی از این موضوع نمیگذشت و هرگز اجازه حفاری نمیداد.
وی بیان کرد: جهت گیری برای حفر خط ۲ مترو حافظیه مابین شهرداری و میراث فرهنگی مثبت است.