یاسوج- ایرنا- کارشناسان علم وادب، نویسندگان و صاحبنظران حوزه کتاب و نشر معتقدند که هر اثری که می خواهد مسیر پویایی، اثربخشی و فاخر بودن را طی کند و در میان این همه تنوع و تکثر و پلورالیسم آثار و کتاب ها در بخش های گوناگون دیده شود و به حاشیه رانده نشود باید در بوته نقد و بررسی موشکفانه قرار گیرد.

آنان معتقدند که نوشته ای که مورد توجه نقادان و صاحبنظران قرار نگیرد سست و بی پایه است و هر اثری که نقد و بررسی نشود و یا از دید نقادان رها شود و گاه به جای نقد در مدح و ستایش های زودگذر و کاذب قرار گیرد بدون شک بی تاثیری آن نوشته و یا کتاب و نابودی آن پس از مدتی فرا می رسد.

نظر نقادان در خصوص کتاب " الگوی مصرف موسیقی جوانان ایرانی"

سید رحمان مرتضوی اولین منتقد کتاب مذکور در این نشست گفت: نقد به معنای رد محتوای کتاب نیست و احترام به ارزش نویسنده و قلم است. این کتاب تخصصی، فنی و کاملا علمی است. وی افزود، جناب خردمند در این کتاب با نگاهی جامعه شناختی روش مند به مصرف موسیقی در کشور پرداخته اند.

در خلال کتاب با مباحثی مانند: ساختار، هویت، مخاطب فعال و منفعل روبه رو می شویم، یا گریزی به بحث کنش و ساختار، موسیقی های اعتراضی و انتقادی می پردازد. مرتضوی افزود: کتاب دارای برجستگی های زیادی است، از قلم توانمندی برخوردارست، دارای ایده بدیعی است اما شاید بخش های ابتدایی کتاب برای مخاطب غیر علوم انسانی سخت خوان باشد. وی تصریح کرد، کتاب عدد و رقم نیست و یک کار کیفی همراه با استدلال های ذهنی است که می‌تواند اثر مطلوبی برای سیاست گذاران فرهنگی باشد.

وی در پایان گفت، در این کتاب میشد به بررسی موسیقی های محلی پرداخت. دکتر ابراهیم دباغ از اساتید دانشگاه دیگر ناقد این نشست اظهار داشت: این کتاب اثر فاخری است، بسیار خوب از زاویه جامعه شناختی به مساله پرداخته است.

دباغ افزود یکی از برجستگی کتاب این است که نظریات کلاسیک و جدید تر را به خوبی در کنار هم استفاده کرده است، مشکلات نگارشی کتاب کم بود.

وی تصریح کرد، در این کتاب بصورت ظریف و ریز وضعیت مبهم موسیقی در کشور نقد کرده است. دباغ انتقادات خود را از این کتاب عنوان کرد و گفت: فصل بندی کتاب می‌توانست بهتر از این باشد و در چاپ های بعدی می‌توان روی این موضوع تمرکز کرد. وی بیان کرد، کتاب بصورت کلی دارای دو بخش اول و دوم می باشد، بخش ابتدایی سخت خوان و ثقیل است اما در بخش دوم نویسنده روان تر شده است و نویسنده بیشتر نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کرده است.

صادق خاک نژاد معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر منتقدین این نشست در خصوص کتاب گفت: همانطور که مستحضر اید این کتاب با نگاهی اجتماعی و جامعه شناسانه به پدیده موسیقی و مخاطبان موسیقی پرداخته است.

. وی اضافه کرد، نقد ابتدایی ام این است که این کتاب بیشتر نظریه محور است و بیش از نیمی از کتاب نظریه اندیشمندان است اما به نحوی هنرمندانه به پدیده هایی مانند: "فرهنگ" ،" موسیقی " و " مصرف "پرداخته است.

خاک نژاد افزود، فرهنگ ایرانی از دیرباز با موسیقی عجین بوده است که می‌توانست به این تاریخچه پرداخت و به نکیسا، باربد، بامشاد و دیگران اشاره کرد.

صیاد خردمند نویسنده این کتاب در نشست مذکور گفت: دغدغه ابتدایی کتاب مساله مندی پدیده موسیقی در کشور بود، در واقع در بین مصارف موسیقی عموم جامعه را درگیر خود کرده است.

وی افزود، اغلب ادبیات جامعه شناختی موسیقی حول نسبت و رابطه طبقه با موسیقی و هنر می چرخد و در این اثر تلاش کردیم در دام این موضوع گرفتار نشویم. وی افزود: نتایج بررسی ها نشان می‌دهد طبقاتی بودن مصرف موسیقی در مورد جامعه ایران آنچنان دقیق نیست، چرا که موسیقی در کشور ما اساسا ارزان، در دسترس و همه جایی شده است.

وی تصریح کرد، مخاطبان موسیقی دارای ذائقه های تک بعدی بودند اما امروز با "همه چیز خوارگی فرهنگی " روبه رو هستیم و افراد می‌توانند چند ژانر موسیقی مانند سنتی، پاپ، رپ و محلی را دنبال کنند وی اضافه کرد، الگوپذیری و الگوهای مرجع در بحث گرایش به مصرف موسیقی دارای اهمیت است به گونه ای که ما شاهد سه سنخ ( الگوپذیری، منفعلانه، فعالانه و متظاهرانه) هستیم.

خردمند در ادامه گفت، این اثر نشان می‌دهد که ذائقه موسیقیایی افراد در تعامل رفت و برگشتی میان کنش و ساختار شکل می گیرد و افراد اگرچه خود سبک و ژانر موسیقی خود را انتخاب می کنند اما به تعبیر افراد متاثر از قواعد و منابع خاصی که هر ساختار دست به انتخاب می زنند