به گزارش روز جمعه ایرنا، فایننشال تایمز افزود: افزایش فروش خودروهای چینی در روسیه به خودروسازان این کشور آسیایی در شرایطی که با تعرفههای بالاتر از سوی واشنگتن و بروکسل در زمینه صادرات خودروهای برقی مواجه اند، کمک کرده است.
جنگ اوکراین به کاهش شدید فروش خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی به مسکو منجر شد. حال آنکه این خودروسازان تا پیش از جنگ، بازارهای روسیه را تصاحب کرده بودند.
به نوشته فایننشال تایمز، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۴، روسیه بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی بوده که بر اساس داده های انجمن خودروسازان چین، حجم صادراتی این خودروها به ۸۴۹ هزار و ۹۵۱ دستگاه رسیده است.
حدود ۹۰ درصد از خودروهای چینی فروخته شده به روسیه دارای موتور احتراق داخلی هستند. این درحالیست که بیش از ۱۵ هزار خودروی تولیدی شرکت «لی آتو» -متخصص در زمینه ساخت خودورهای برقی با سوخت ترکیبی- در ۸ ماه اول سال ۲۰۲۴ به روسیه فروخته شده اند.
آمار اداره گمرک چین نشان می دهد که خودروسازان این کشور خودروهایی به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را در ماه سپتامبر (شهریور) به روسیه فروخته اند. ارزش خودروهای فروخته شده به روسیه از سوی چین در همین ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی، ۹۶ میلیون دلار بوده است.
خودروسازان روسی بشدت بواسطه تحریمها آسیب دیده اند زیرا دسترسی محدودی به قطعات یدکی و فناوری غرب دارند. آنها برای جبران این آسیب به چین رو کرده اند.
فایننشال تایمز نوشت: روابط تجاری روسیه و چین متعادل نیست و طبق گزارش نظارت بر داده های تجاری، چین که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین شریک تجاری کرملین بود اکنون بیش از نیمی از کل صادرات رسمی روسیه را به خود اختصاص داده است. در ماه سپتامبر (شهریور) تنها ۵ درصد از واردات کلی چین از روسیه بود.
تحلیگران مدعی اند که حجم فزاینده تجارت بین روسیه و چین می تواند تشخیص واردات کالاهای تحریم شده به مسکو را دشوارتر کند. الکساندر پروکوپنکو عضو اندیشکده کارنگی در این زمینه مدعی شد که بعد از حمله روسیه به اوکراین همگان به سرعت متوجه شدند که روسیه از طریق کشورهای شوروی سابق، تحریم ها را دور می زند اما حجم بالا و آمار مبهم درباره تجارت این کشور با چین ممکن است به پنهانکاری بیشتر در مورد کالاهای مورد تجارت این دو، منجر شود.