به گزارش جمعه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، حسینعلی امیری در دیدار با مدیرعامل و هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی شیراز، متوقف شدن هر طرح اجرایی را منجر به وارد آمدن هزینههای هنگفت بر بیت المال دانست و افزود: اگر پیوستهای حقوقی و قانونی از ابتدا در طرح ها دیده شده بود امروز شاهد برخی مشکلات ناشی از این کاستی نبودیم.
او ادامه داد: مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی پدیدهای است که در نیم قرن گذشته در دنیا شروع شده و در ایران نیز در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این ایده مطرح و آغاز شد که در بعضی مناطق موفق و در بعضی مناطق هم ناموفق بود.
وی اظهار کرد: اگرچه در خصوص وضعیت فعلی مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور اتفاق نظر کامل وجود ندارد اما دبیرخانه مناطق آزاد باید مطالعه تطبیقی انجام دهد و ایرادها و اشکالات را رفع و نقاط قوت را تقویت کند و گزارش کار را نیز به دولت و مجلس ارائه دهد.
او اظهار کرد: دوام و قوام مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی عمدتا به خروجی این نهاد بستگی دارد، اگر خروجی این نهادها مناسب و مطابق با فلسفه تاسیس آنها باشد موثر و کارگشا خواهد بود.
طولانی بودن مدت اجرای طرحها در فارس
استاندار فارس، طولانی بودن زمان اجرای طرحهای عمرانی و اجرایی را از ایرادات موجود در استان دانست و گفت: وقتی که زمان اجرا طولانی میشود هزینه تمام شده نیز بسیار بالا میرود و در علاوه بر این هر سال با تورم نیز روبرو هستیم.
امیری افزود: لذا طرح های عمرانی و اجرایی را به شرط داشتن برنامه زمان بندی و تطابق با واقعیتهای موجود میتوان مدیریت و پیگیری کرد.
وی ادامه داد: شروع طرحها باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد، و برای آنها پیوستهای قانونی وجود داشته باشد و مادامی که این پیوستها وجود نداشته باشد آغاز یک طرح اشتباه است.
او اظهار کرد: طرحی که شروع میشود باید یک پیوست قضایی و حقوقی هم داشته باشد چرا که برخی طرح ها با حقوق مردم در تضاد است و به همین سبب مراجع قضایی دستور توقیف آن را میدهند و به سبب طولانی شدن فرایندهای بررسی، اقدامات ابتدایی انجام شده نیز فرسوده و از مواد انتفاع خارج میشود.
برداشتهای غیر علمی آب به کشاورزی فارس آسیب زد
استاندار فارس گفت: اقتصاد فارس از سال ۴۵ به بعد مبتنی بر کشاورزی و دامداری شد و صنعت به هر دلیلی در آن کامل دیده نشد اما به سبب مشکلاتی که در برداشت های غیرعلمی از آب به وجود آمد، کشاورزی آسیب دید.
امیری افزود: دامداریها هم به سبب اینکه عشایر کوچنده در روستاها ساکن شدهاند دیگر امکانپذیر نبود اما امروز چارهای نداریم جز اینکه به سمت اقتصادی که با محیط زیست و شرایط استان قابل تطبیق باشد حرکت کنیم.
وی، احداث مجتمعهای فولادی در مناطق خشک و انتقال آب از دریا به این مجتمعها را غیر منطقی دانست و ادامه داد: صنعت باید متناسب با شرایط اقلیمی، آب و هوایی و محیط زیست باشد همانگونه که در کشورهای دنیا همراه با توسعه، اقلیم آب و هوایی و محیط زیست به شکل یکجا دیده میشود.
استاندار فارس، خواستار افزایش احداث گلخانهها و تغییر در شیوه آبیاری مزارع از آبیاری غرق آبی به آبیاری قطرهای و تحت فشار شد و گفت: سند توسعه فارس باید به نحوی باشد که فعالیتها هدفمند و متناسب با شرایط اقلیمی و بومی باشد و اقدامات در حال انجام نیز در این طرح لحاظ شود.
امیری گفت: معتقدم کار یک ترتیب خاص دارد مهم نیست این اقدامات در دوره تصدی بنده به نتیجه برسد یا نه بلکه می گویم برخی کارها را میشود زمانبندی کرد و در یک یا دو سال آینده نتیجه آن را دید اما آنچه مهم است اینکه کار در مسیر صحیح قرار بگیرد و آیندگان از آن بهره ببرند.
نواقص ایستگاههای هواشناسی فارس رفع شود
استاندار فارس همچنین در دیدار با سحر تاجبخش مسلمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی، در شیراز، خواستار رفع نواقص و کاستی های ایستگاههای هواشناسی استان و توسعه کمی و کیفی آنها شد.
امیری، با اشاره به اقلیم چهار فصل فارس و تعداد شهرستان های آن افزود: توسعه صنعت گردشگری و توریسم در فارس باید با جدیت دنبال شود چرا که یکی از کم هزینه ترین راههای توسعه فارس، توسعه گردشگری این استان است.
وی، توسعه خدمات فرودگاهی و ایمنی پرازها را از جمله زیرساختهای توسعه گردشگری دانست و ادامه داد: نوسازی فرودگاه شیراز و تجهیزات مرتبط با آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
او اظهار کرد: فرودگاههای فارس و بویژه شیراز به سبب مناسبات و مراودات دیرینه با کشورهای حاشیه خلیج فارس، ظرفیت های علمی و پزشکی شیراز و همچنین همجواری با تعدادی از استان های کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و لذا انتظار است که سازمان هواشناسی نیز در این زمینه در حیطه وظایف خود همکاری کند.
استاندار فارس، همچنین خواستار بهره گیری از ظرفیت های شرکت های دانشبنیان و شرکتهای شناخته شده مستقر در استان برای بروزرسانی تجهیزات فرودگاهی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری شد.