به گزارش ایرنا، شهر قزوین در این چندسال گذشته در حوزه تخلفات رانندگی درون شهری با معضلی جدیدی به نام پارک خودرو در پیاده رو روبرو شده که متاسفانه تعدد آن روز به روز درحال افزایش است.
افرادی که دست به چنین ارتکابی میزنند به ۲ دسته تقسیم میشوند، ابتدا افرادی که مغازه و یا یک واحد اقتصادی دارند و بر این باور هستند که پیاده رو نیز متعلق به آنها بوده و میتوانند و میتوانند خودرو را از خیابان به داخل پیاده رو ببرند.
دسته دوم افرادی با خودورهای شخصی هستند و به علت پیدا نکردن پارکینگ مناسب، خودرو را به داخل پیاده رو برده و تا اتمام کارهای شخصی باعث برهم زدن نظم و انضباط شهری میشوند.
پارک خودرو درون پیاده رو علاوه بر اینکه با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت دارد، از یک طرف به تضییع حقوق عابران پیاده منجر شده و از طرف دیگر عبور و مرور خودروهای شخصی از منازل و حتی امورات مربوط به حمل و نقل و بارگیری برخی اصناف را با مشکل مواجه میسازد.
از سوی دیگر در شرایطی که شهرداری و پلیس نظارت بر اماکن عمومی با معضل سد معبر مغازهها در پیاده رو برخورد میکند، حضور خودرو با حجمی بزرگت تر در پیاده رو به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و حتی چه بسا بدتر از وجود چند دست میز و صندلی موجب آزار و اذیت شهروندان خواهد شد.
پارک خودرو در پیاده رو، از جمله تخلفات رانندگی بوده که حتی در جرایم راهنمایی و رانندگی برای آن جریمه نیز درنظر گرفته شده و نرخ آن بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.
اگرچه برخی رانندگان متخلف، کمبود جای پارک و پارکینگ را بهانه ای برای انجام این تخلف میدانند، اما با این وجود افرادی نیز وجود دارند که حتی در صورت پیدا کردن جای پارک و پارکینگ مناسب نیز پیاده روها را به عنوان پارکینگ انتخاب کرده و حقوق سایر عموم جامعه را نادیده میگیرند
معضل پارک خودرو در پیاده رو در مرکز شهر قزوین به خصوص خیابانهای اصلی به وضوح دیده میشود؛ این موضوع به خصوص با توجه به جمعیت بالا که از فضای کمتری برای پارک برخوردار است، بیشتر به چشم می خورد.
بزرگترین معضل پارک خودرو در پیاده رو را باید بین تقاطع ولیعصر تا تهران قدیم مشاهده کرد، از ابتدای خیابان تهران قدیم تا محل تقاطع ولیعصر (لاین شمالی) با پارک متعدد خودرو در پیاده رو روبرو هستیم، به خصوص در مقابل بانک مهر ایران که تقریبا بیش از ۱۰ تا ۱۵ دستگاه خودرو در ۲ طرف پیاده رو پارک شده و جای حرکت برای عابران پیاده را نیز با دشواری مواجه ساخته است.
در شمال شهر قزوین نیز در میدان جانبازان و در مسیر خیابان پیروزی شاهد پارک خودرو در پیاده رو هستیم که قالب آنها متعلق به اصناف بوده و ساعتهای طولانی خودروها در پیاده رو رها میسازند.
خیابان فرعی ثالث در ورودی خیابان مدنی (منطقه دانشگاه) نیز به طور عمده در بخش بلوک منازل مسکونی با این معضل روبرو است، تا جایی که این موضوع باعث نارضایتی شهروندان ساکن شده و بر اساس گزارشهای مردمی برخی از خودروها حدود ۶ ماه است که در مکانهای نامناسب پارک میشود.
نقطه دیگری که برای پارک خودرو گزارش شده، بالاتر از برجهای مسکونی کسری واقع در شمال شهر و در منطقه پونک است، متاسفانه در خیابان دو طرفه مقابل برجهای مسکونی شاهد پارک خودرو در پیاده رو هستیم و این محدوده به علت باریکی خیابان روزانه با ترافیک شدیدی روبرو است.
مقابل میدان ارتش و ابتدای خیابان پادگان تا بانک صادرات نیز با پدیده پارک خودرو در پیاده رو مواجهایم، به خصوص جلوی نمایشگاه اتومبیل و مغازههای خواروبار فروشی که باعث شده تا بیشتر مواقع شاهد بی نظمی در خیابان باشیم و ترافیک شدیدی در این خیابان ایجاد شود.
پلیس حضور دارد، اما بازدارنده نیست
شهروندان معقتدند که چرا باید مبلغ جریمه پارک خودرو در پیاده رو کم باشد و پلیس این قضیه را نادیده بگیرد، چون اوضاع تخلف پارک خودرو در پیاده رو به جایی رسیده که اشخاص با تعارض منافع مقابل یکدیگر قرار می گیرند و حتی شاهد بحث و درگیری لفظی بین شهروندان هستیم.
با این نکته که شهروندان و عابران پیاده برای عبور و مرور مجبورند به دلیل حضور خودرو به خیابان بروند که احتمال تصادف و حوادث ناگوار متصور است، در چنین شرایطی مسوولیت مدنی و جسمی شهروندان بر عهده چه کسی خواهد بود؟
سرهنگ علی آسیایی، رییس پلیس راهور قزوین در خصوص ارتکاب چنین تخلفی بیان کرد که پیاده روها، محلهای خط کشی شده، گذرگاههای غیرهمسطح عابر پیاده مانند پلهای هوایی و زیرگذرها از جمله محلهای مجاز برای تردد عابران پیاده است و از این رو پلیس با ورود هر نوع وسیله نقلیه به این فضاها برخورد میکند.
از آنجایی که جریمه کردن خودرو به شکل قدیمی و تسلیمی (ابلاغ برگ جریمه به متخلف) صورت نمی گیرد و پلیس با ابزارهای جدید به جریمه این خودروها مباردت میکند، حضور کمرنگ پلیس در مقابل این متخلفان باعث شده تا شهروندان آنچنان که باید برخوردهای قانونی را شاهد نباشند.
بنابراین اگرچه پلیس به وظایف خود عمل میکند، اما این اقدامات کافی نبوده و نمیتواند به نحو مطلوب بازدارندگی داشته باشد، از این رو لازم است که علاوه بر جریمه کردن خودرو، با رانندگان خاطی نیز به نحو مطلوب برخورد شود تا اثرگذاری قانون بیشتر برای مردم ملموس باشد.
نیم نگاه: معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری و پلیس راهور فراجا باید در قالب شورای ترافیک استان قزوین در خصوص تشدید برخورد با رانندگان متخلف در پارک خودروها در پیاده رو تصمیماتی اتخاذ کنند تا ضمن بازدارندگی مطلوب بتوانیم با احیای حقوق عامه از حق شهروندی به نحو مطلوب دفاع کنیم.