کرمان - ایرنا - مرحله اول داشبوردهای مدیریتی برخط (آنلاین) شهرداری کرمان به منظور یکپارچه سازی داده‌های موجود در سازمان‌های تابعه شهرداری و ارائه آنها به مدیران برای تصمیم گیری، رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، آیین رونمایی از فاز اول داشبوردهای مدیریتی برخط شهرداری کرمان روز یکشنبه با حضور شهردار، مدیران شهرداری و خبرنگاران در سالن مفاخر شهرداری کرمان برگزار شد.

داشبورد مدیریتی یک ابزار مدیریت اطلاعات است که اطلاعات مهم و شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای مدیران نمایش می‌دهد تا تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند. این سامانه الکترونیکی نوعی رابط کاربری و ابزار تجسمی است که از وضعیت جاری و روندهای گذشته عملکرد، نمایش گرافیکی ارائه می‌دهد.

این مجموعه به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، به مدیران شهری کمک می‌کند که تصمیمات آنان مبتنی بر داده‌های درست، صحیح و برخط باشد.

وحید خطیبی در این آیین گفت: رویه‌ای که سال‌ها در کرمان داریم اینکه شهرداری را با شهرداری‌های سایر کلانشهرها مورد مقایسه قرار می‌دهیم و بعضا برای اینکه نقد بیشتری وارد کنیم با شهرهایی مقایسه می‌کنیم که به لحاظ وسعت و پتانسیل انسانی در شرایط نسبتا یکسانی با کرمان هستند و در این نقدها سوالاتی پیش می‌آید که چرا یکسری ضعف‌ها در شهرداری وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که زیرساخت در حوزه فناوری اطلاعات چندان جدی گرفته نشده است و نمی‌خواهیم آن را به دوره خاص نسبت دهیم بلکه فرآیندی است که جدی گرفته نشده و در کلانشهرهای دیگر یک اولویت کاری بسیار با اهمیت است.

معاون شهردار کرمان اظهار کرد: آنچه امروز در این نشست ارائه می‌کنیم نتیجه یک تلاش مستمر شبانه روزی ۲۴ ماه است که در هشت ماه اخیر شدت بیشتری گرفته و به نتایج مطلوب رسیده است.

توسعه متوازن شهر با داده‌های دارای انحراف محقق نمی‌شود

وی گفت: تا زمانی که در شهرداری کرمان و هر شهرداری کلانشهر دیگر تصمیمات مبتنی بر داده‌های دارای انحراف باشد نمی‌توانیم انتظار توسعه متوازن را از آن شهرداری داشته باشیم و هرگز محقق نمی‌شود.

خطیبی ادامه داد: تا زمانی که تصمیمات مدیران شهرداری در کرمان مبتنی بر داده‌های درست، صحیح و برخط نباشد نمی‌توانیم به این تصمیمات اتکا کنیم و نتیجه این می‌شود که خبرنگار سوال می‌کند چرا این منطقه شهر را ساختید و جای دیگر را نساختید و این توسعه نامتوازن به چه دلیل است؟ چرا بودجه عادلانه تقسیم نشده است، شیوه کاری کارکنان شهرداری در مناطق مورد رضایت نیست و چراهای دیگر.

وی گفت: یک جواب این است که به زیرساخت فناوری اطلاعات نیاز داریم تا داده‌های صحیح را یک جا جمع کند و نتیجه این جمع آوری تصمیم گیری شود لذا هیچ مدیری در شهرداری نباید نیاز داشته باشد که از مدیران پایین دستی داده بخواهد و آیا می‌توان به داده‌ای که به این شکل به دست مدیر می‌رسد اعتما و اتکا کرد؟

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان افزود: آیا می‌توان این داده را مبنای تصمیم گیری گذاشت که همه شهروندان کرمانی را تحت تاثیر قرار دهد و حتما داشبوردهای مدیریتی که ساخته شده، شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: ساده ترین تفسیر از داشبوردهای مدیریتی این است که می‌تواند به مدیران شهرداری کمک کند تصمیمات خطا و اشتباه را کاهش دهیم و ضریب اطمینان را افزایش دهیم.

۲۵ بخش مدیریتی در این داشبورد طراحی و تعبیه شد

خطیبی درباره حجم کار صورت گرفته گفت: بیش از ۲۵ آیتم (بخش) مدیریتی در این داشبورد طراحی و تعبیه شده که عمدتا مبتنی بر داده‌های موجود در شهرداری است و امکان نداریم وارد همه موضوعات شویم.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ سامانه در شهرداری کرمان مشغول به کار هستند که به صورت جزیره ای داده تولید می‌کردند و به صورت تنها مورد استفاده کاربران و شهروندان قرار می‌گرفتند اکنون در این مجموعه یکپارچه سازی بیش از ۷۰ درصد سامانه‌های شهرداری انجام شده است.

معاون شهردار کرمان گفت: داده‌های ما کاملا یکپارچه شده و می‌توانیم خروجی‌های مورد انتظار را به صورت ترکیبی، از سامانه‌های شهرداری استخراج کنیم و به شکل گرافیکی در اختیار مدیران قرار دهیم تا مدیر انبوه ای از فایل‌های اکسل و تحلیل‌های پیچیده را کنار بگذارد و سعی کند با تکیه بر این شکل مدیریت، کارش را پیش ببرد.

وی از بارگذاری داشبوردهای مدیریتی برخط به عنوان آغاز یک تحول در شهرداری کرمان نام برد و افزود: اگر ما در ساری و جاری کردن این فرآیند موفق عمل کنیم و همه مدیران دست به دست هم دهند که این سیستم در شهرداری جا بیفتد در کوتاه مدت اثرات و نتایج آن را می‌بینیم.

خطیبی گفت: داشبوردهای مدیریتی برخط توسط یک تیم کرمانی در سازمان فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان) تهیه شده و یک کار سفارشی سازی انجام شده به طوری که داده‌های مورد نیاز واحدهای مختلف شهرداری به صورت برخط موجود است.

قدرت تحلیل و برنامه ریزی می‌دهد

اصلاح وضعیت بودجه ریزی در شهرداری کرمان، رصد کل ناوگان سبک و سنگین شهرداری، آخرین وضعیت منابع انسانی، پیمایش خودروهای شهرداری، رصد آنلاین ماموران بازرسی شهرداری و مدیریت پروژه بهسازی بوستان‌های شهر کرمان با عنوان "طرح بوستان‌ها گلستان می‌شود" از جمله کارکردهای این مجموعه برخط در مناطق پنجگانه شهرداری است که مدیران واحدهای مربوطه درباره آنها توضیح دادند.

قدرت تحلیل و برنامه ریزی، نکته دیگری است که معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان آن را مطرح کرد و گفت: داشبوردهای مدیریتی برخط، خارج از ارائه عملکرد و گزارش‌هایی است که در اختیار مدیران قرار می‌گیرد و در واقع به مدیر قدرت تحلیل و برنامه ریزی می‌دهد که بتواند برای سال آینده پیش بینی کند.

رامین امیرمداح افزود: این مجموعه قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌دهد و امکان بررسی روندهای گذشته، نقاط قوت و ضعف را فراهم می‌آورد.

داشبوردهای مدیریتی به گفته مدیران شهرداری کرمان خاصیت شفاف سازی عملکرد و ضد فساد هم دارد به طوری که طبق اعلام معاون برنامه ریزی شهردار با توجه به قانون شفافیت، در توزیع و انتشار این گونه اطلاعات منعی وجود ندارد و در بسیاری از بخش‌های عملکردی دارای قابلیت برون سپاری شهروندی است.

مهمترین بُعد الکترونیکی‌ کردن فرآیندهای شهرداری، شفافیت و نظارت است

موضوعی که شهردار کرمان نیز در پایان این نشست به آن اشاره کرد و گفت: مهمترین بُعد کاری که انجام شده، شفاف سازی و نظارت است تا همواره مردم خدمات و نحوه اقدامات ما را رصد کنند و اگر با این اقدامات امضاهای طلایی حذف شود و فرآیندها به گونه ای باشد که قدرت مانور از سوءاستفاده‌کنندگان احتمالی در هر دستگاهی گرفته شود، گام بلندی است.

محسن تویسرکانی افزود: تنها راه کم کردن سوءجریان و فسادهای احتمالی در دستگاه‌ها، غیرحضوری و الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات است؛ البته وقتی قصد اصلاح فرآیندی را داریم اجتناب ناپذیر است که در هر دستگاه یکسری مقاومت و چالش‌هایی هست یا زیرساخت‌ها فراهم نیست.

وی گفت: اقداماتی که انجام می‌شود باید بخشی از مشکلات مردم را کم کند، نمایشی و مانوری نباشد؛ اطلاع رسانی به مردم نیز مهم است که بگوییم این خدمات در شهر غیر حضوری می‌شود و خدمات حضوری را ممنوع کنیم نظیر آنچه در مورد حذف قبوض کاغذی انجام شد.

شهردار کرمان با بیان اینکه ماموریت اصلی معاونت برنامه ریزی و سازمان وافا شهرداری توسعه خدمات الکترونیک است افزود: جلسه دیگری می‌طلبد که در حوزه خدمات الکترونیک برای کم کردن دغدغه مردم برای استعلامات اتفاقات خوبی که رقم خورده، مطرح شود تا مردم برای خدمت گرفتن از شهرداری نیاز به مراجعه نداشته باشد و تحقق آن نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست.

تویسرکانی گفت: باید تغییر نگرش صورت گیرد و شهروندان به سمت این کارها بروند که نیاز به اطلاع رسانی و آموزش دارد. طبیعی است در برابر تغییر بعضی فرآیندها مقاومت‌هایی وجود دارد؛ کار اصلی ما ارتقای کیفیت زندگی مردم است که با هوشمندسازی خدمات محقق می‌شود.

وی افزود: خدمات شهری امروز فراتر از خدمات سنتی است لذا آسفالت، پسماند و تعریض نبود آن احساس می‌شود اما وظیفه است و نمی‌توان به عنوان خدمت یاد کرد.

شهردار کرمان گفت: خدمت به شهروندان، انجام کارهای نوین است که زندگی مردم را از ابعاد مختلف تسهیل کند و راه اندازی داشبوردهای مدیریتی برخط همان طور که گفته شد، آغاز یک تحول است ولی باید با سرعت تمام پیش برود.

وی بیان کرد: امیدواریم در یک سال آینده صدور پروانه ساختمانی غیرحضوری شود و در حوزه خدمت رسانی به مردم باید ببینیم بیشترین خواسته و مراجعه مردم و بیشترین چالش‌ها کجاست که آنها را هدفگذاری کنیم.