به گزارش ایرنا ، با وجود توسعه بخشهای مختلف حمل و نقل ریلی و هوایی هنوز هم بخش عمدهای از جابجایی مسافر و کالا از طریق شبکه جادهای انجام میشود و با توجه به حجم تردد در جادهها و نسبت آن با سایر بخشهای حمل و نقل آمار تصادفات جادهای هم قابل تامل و نیازمند بررسی برنامهریزی برای کاهش آن است.
در این راستا لازم است مردم بدانند موضوع قربانیان و معلولین ناشی از تصادفات مهم و خیلی دردناک است و رفتارهای پرخطر رانندگی جرم بوده و نه مهارت در رانندگی و بخش عمدهای از تصادفات ناشی از سهلانگاری و یا ارتکاب جرم بوده است.
طبق نظر کارشناسان در تصادفات جادهای در یک تقسیمبندی کلی سه عامل جاده، خودرو و انسانی نقش دارد، بدیهی است هرچقدر استانداردهای خودرو و جاده بالاتر باشد، تلفات ناشی از تصادفات کمتر خواهد بود با این حال این هم غیرقابلانکار است که علت تامه بسیاری از تصادفات جادهای، عامل انسانی است ، در واقع این راننده است که با لحاظ کردن شرایط جاده و خودرو رانندگی میکند.
کشور ما ایران یکی از کشورهایی است که آمار تلفات تصادفات رانندگی در آن قابل توجه است به طوری که سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در اثر تصادفات جادهای کشور (درون شهری و برون شهری و روستایی) جان خود را از دست میدهند ، طی سالهای اخیر اقدامات گستردهای در راستای کاهش تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار گرفته است.
ایمنسازی و رفع نقاط پرحادثه و فرهنگ سازی رفتار ایمن بین کاربران جادهای، نصب و بهرهبرداری از سامانههای ثبت تخلفات جادهای از جمله اقداماتی است که در دستور کار مستمر ادارات کل راهداری قرار دارد. با این حال چنانکه گفته شد راننده و عامل انسانی در هر شرایطی باید جانب احتیاط را در رانندگی رعایت کند.
طبق آمار اخذ شده از پلیس راه و پزشکی قانونی سالانه حدود ۲۰۰ نفر در تصادفات راههای برون شهری و روستایی اردبیل جان خود را از دست میدهند. بررسی تصادفات در جادههای استان اردبیل نشان میدهد طی ۶ ماه اول سال جاری در راههای برون شهری و روستایی استان نحوه برخورد حدود ۴۰ درصد از متوفیان مربوط به تصادفات رانندگی رخ به رخ و حدود ۳۲ درصد از متوفیان مربوط به واژگونی بوده است.
علاوه بر این برخورد جلو به پهلو وسایط نقلیه، برخورد با عابر پیاده و جلو به عقب وسایط نقلیه به ترتیب در ردههای بعدی قرار گرفته است ، این در حالی است که در ۶ ماه اول سال جاری ۱۶ نفر راکب و ترک سوار موتورسیکلت در تصادفات استان جان خود را از دست دادهاند.
آرامش و احتیاط در رانندگی، رعایت اصول ایمنی،بستن کمربند ایمنی، خودداری از مشاجره و شوخی در حین رانندگی، خودداری از سرعت و سبقت غیرمجاز، خودداری از رانندگی هنگام خوابآلودگی و عصبانیت و استفاده از کلاه ایمنی توسط راکب و ترک سوار موتورسیکلت، میتواند در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از موثر باشد.
*رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل