به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین محمدی» با تأکید بر ایجاد زنجیره ارزش مهارتآموزی در کشور، گفت: این نشست هم اندیشی با محوریت آگاهی از نقش مهارتآموزی در زیست بوم اشتغال و مشاغل آینده و همچنین زیرساختهای دادهای این سازمان تشکیل شده است.
مهارتآموزی اکسیری برای رها شدن از تله فقر
وی با بیان اینکه آموزش به ویژه کسب آموزشهای مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور می باشد، اذعان داشت: این سازمان، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی با ۱۲ میلیون مترمربع فضا، ۶۵۷ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی، بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال و ۴۰ هزار مربی است.
معاون وزیر تصریحکرد: وظایف سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی آموزشهای غیررسمی جهت پر کردن خلاءهای مهارتی زنجیره کسب و کار به شاغلین بنگاه های اقتصادی و افراد جویای کار و مهارت، تعریف شده است.
ضرورت به رسمیت شناختن نظام صلاحیت حرفهای
به گفته وی، نظام صلاحیت حرفه ای با هدف ایجاد بستری مناسب برای گسترش و ارتقای شایستگیهای حرفهای و ارزیابی توانمندیهای سرمایهای انسانی جهت پیشرفت مستمر در سطوح مختلف آیین نامه نظام صلاحیت حرفه ای تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر به رسمیت شناختن صلاحیت حرفهای، ادامهداد: استانداردها و معیارهای سطوح صلاحیت حرفه ای بر اساس نظام طبقه بندی مشاغل کشور، متناسب با «دانش، مهارت و نگرش» مورد نیاز هر یک از حرفه های بخشهای صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ، حداکثر مشتمل بر ۶ سطح طبقه بندی می شود.
بر اساس این گزارش، سرویسهای اولیه کارجویان، مهارتها، نیازمندیها، دورههای آموزشی، استانداردها، پروژههای کارفرمایی، کاریابیها، تأیید اصالت گواهینامههای مهارت، سطح بندی توانمندی کارجویان و یا ارائه کنندگان خدمات و ... از طریق رابط برنامهنویسی نرمافزار و سرویسهای واسط به سکوهای داخل کشور از جمله پیشنهاداتی بود که جهت همکاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با شرکتهای پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شد.