کیومرث حبیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چند سال اخیر حداقل این دیدگاه وجود دارد که مسکن مهرها را نسازیم و اگر نهضت ملی مسکن را میخواهیم بسازیم، در حین ساخت، همزمان به ترافیک آن و خدمات شهری توجه شود و این اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: مشکلات و چالشهای شهری که کردستان به آن دچار هست، خیلی متفاوت از شهرهای دیگر ایران و دنیا نیست؛ البته ممکن است بعضی از این چالشها بومی باشد ولی بیشتر آنها چالش هایی هستند که در اغلب شهرهای کشور وجود دارد.
معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه یکی از این چالشها ترافیک است که خیلی شهروندان از آن رنج می برند ولی این مسئله یک پدیده جهانی است، افزود: وقتی شهرها از انسان محوری به سمت خودرو محوری گرایش پیدا می کند و سطوح شبکههای ارتباطی شهرها ۲ تا سه برابر، ولی ضریب مالکیت خودرو ۵، ۶ و ۱۰ برابر میشود، تناسب بین جامعه و محیط از بین میرود و به چالشی عمده در شهرهای کشور از جمله شهرهای استان کردستان تبدیل می شود.
حبیبی یادآور شد: در بحث جانمایی کاربری های مختلف سعی شده اصول مکان یابی برای هر کاربری و عنصر شهری وجود داشته باشد و مجددا در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: چالش بعدی حوزه شهرنشینی، سکونتگاههای غیررسمی است که به نوعی فقر، ضوابط و مقررات را به حاشیه شهر پرتاب کرده و به دلیل عدم نظارت بهینه، زمین های با ارزش به تملک عدهای درآمده است و به سکونتگاههای خودانگیخته و فاقد هر نوع خدمات شهری و یا نظم ساختاری شده تبدیل شده اند.
معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه نابرابری و کاهش سرمایههای اجتماعی یکی دیگر از چالشهای حوزه شهرنشینی است، یادآور شد: شهر تبدیل به محل قدرت و ثروت شده است و هر کسی بتواند از منافع حاصل از ساخت و ساز، زمین خواری و استفاده بی رویه از فضا سواستفاده کند، منافع بیشتری هم بدست می آورد و کسانی که این فرصت را نداشته باشند، در حاشیه قرار می گیرند.
حبیبی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در طرحهای توسعه شهری نیز به عنوان یک بحران به حساب میآید، افزود: یا نقشی که مدیران برای شهروندان در نظر گرفتهاند، خیلی محترمانه نیست یا توقعاتی که در این زمینه در بحث مشارکت بیشتر مردم وجود دارد، در راستای منافع شخصی، گروهی و حزبی است و کمتر پیش می آید منافع عمومی را در نظر بگیرند.
وی به راهکارهای رفع مشکلات شهرنشینی اشاره کرد و گفت: کاربست هر نوع تکنولوژی، فن، ایده و بنیان های نظری، در هر مدیریت اجرایی، لازمه اش وجود بسترهای قانونی و فنی و انسانی است.
معاون عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: در چند سال اخیر تلاش شده شهرهای ما به سمت هوشمند شدن پیش برود و بنیان نظری در ارتباط با تصمیم گیری هایی که گرفته می شود، وجود داشته باشد.
حبیبی اضافه کرد: به عنوان مثال ما هیچ خیابانی را تعریض نمی کنیم الا اینکه نقش کلیدی آن را در حل مسائل ترافیک بدانیم.
وی افزود: مثلا محور پاسداران سنندج که به فضای پیاده محور تبدیل می شود، به این دلیل است که امروز در راستای شهرهای انسان محور، بازگشت به انسان معنا پیدا کرده است، نه خودرو محوری.