صیاد خردمند در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این فرد خاطی و متهم با یک ذهنیتی منفی که بنا به دلایلی برای او ساخته شد و با چنین تصوری که این پزشک در فوت برادرش نقش داشته و یا از دست دادن بردارش در بیمارستان ناشی از کم کاری و دخیل بودن کادر درمان بوده دست به چنین اقدام و مرتکب این قتل و جنایت می شود و هیچ ارتباطی با فرهنگ و قومیت و سلحشوری و گذشته و جغرافیای منطقه ای نداشته است.
او گفت: با نگاهی عمیق و بررسی موشکفانه به زوایای مختلف این موضوع باید پذیرفت که ارتکاب این جرم هیچ ارتباطی با هویت ، قوم، جغرافیا و فرهنگ بومی و منطقه ای نداشته و تنها یک مسله ای با جنبه های فردی بوده است.
وی یادآور شد: البته در یک نگاه کلی و جامعه شناختی موضوع خشونت و کاهش محسوس میزان تاب آوری افراد در جامعه ایران از منظر و مصدر جامعه شناسی و جرم انگاری باید بیش از پیش مورد توجه و بررسی موشکفانه قرار گیرد.
این جامعه شناس با اشاره به قتل دکتر داوودی متخصص قلب در یاسوج، ضرب و شتم کادر درمان در کازرون و قتل خبرنگار ایرنا در تهران، گفت: مجموعه اتفاقات اخیر نشان می دهد که باید در رابطه با آن ها تحلیل و پژوهش صورت بگیرد و این مسایل به گونی مقتضی واکاوی شود.
خردمند افزود: سه نظریه در خصوص بحث خشونت وجود دارد که یکی نظریان روانشناسی، زیست شناسی و اجتماعی (جامعه شناسی) است.
وی تاکید کرد: در خصوص نظریات روانشناسی، روانشناسان مسئله را در سطح فرد بررسی می کنند و علت خشونت را ناشی از ناکامی می دانند و فرد دارای یک انگیزه روانی است و در این موقعیت دست به این کار میزند.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی ادامه داد: خیلی از محققان روی بحث زیست شناسی افراد بحث و تاکید می کنند که وراثت افراد و تعداد کروموزوم ها سبب می شود خشونت در جامعه رخ بدهد.
وی تاکید کرد: در کتابی با نام مجرم بالفطره آمده ۲۰ فرد خشونت ورز مورد بررسی قرار گرفته که مشابهت های زیستی بین آن ها پیدا شده است.
خردمند بیان کرد: در نظریات جامعه شناسی نظریه های متفاوتی وجود دارد که یکی از ان ها بی سازمانی اجتماعی است و وقتی که یک نظمی از بین برود و نظم جدیدی جایگزین ان نشود جامعه دچار بی نظمی و آنومی می شود. این مهم بیشتر در جوامع در حال گذار بیشتر روی می دهد.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی ابراز کرد: یکی دیگر از نظرات کارکردگرایی است که جرم را یک پدیده طبیعی می دانند و معتقدند اگر خشونتی وجود نداشته باشد ما نقطه مخالف خشونت را نمی توانیم تصور کنیم و اگر بی نظمی نباشد ما نمی توانیم نظمی را در جامعه متصور بشویم.خشونت و جرم را تا اندازه ای لازمه جامعه می دانند.
وی ادامه داد: نظریات تضادگرا هم با زبان ساده معتقدند جرم ناشی از تضاد طبقاتی است.یک سری افراد قدرتمندی در جامعه هستند این افراد یک سری قوانین را طراحی و بر اساس این قوانین یک سری افراد مجرم شناخته می شوند و در واقع به تبع آن از یک سری حقوق اجتماعی محروم می شوند.
خردمند تصریح کرد: نظریه آخر هم نظریه برچسپ گرا است که می گوید جرم وجود ندارد و یک سری افراد یک سری برچسپ ( انگ) می خورند و بعد از جرم اول کم کم از چرخه جامعه حذف می شوند.
وی بیان کرد: در رابطه با مرگ دکتر داوودی بنده معتقدم باید بر مبنای نظریه روانشناسی این موضوع تحلیل شود.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی گفت: این اتفاق ممکن بود در هر شهر دیگری رخ می داد، فردی که اعتقاد دارد در حق برادرش ظلم شده و بر اساس سو ظن ها و سوتفاهم ها دست به این جنایت بزرگ می زند.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی تاکید کرد: این یک مورد استثنایی است و مسبوق به سابقه هم نبوده است و به هر دلیلی ممکن بود در شهرهای دیگر هم رخ دهد و اینکه آن را به فرهنگ و قومیت و شهر نسبت داده اند درست نیست.
وی افزود: در این اتفاق تلخ، یک مرگ با عنوان مرگ دکتر داوودی ثبت شد و مرگ دیگری هم در رسانه ها با عنوان قتل دکتر داوودی بود که به نظر بنده قتل بزرگ تر در رسانه اتفاق افتاد.
خردمند عنوان کرد: بازنمایی که رسانه از قتل مرحوم داوودی داشت که به خرده فرهنگ بومی و محلی ما ارتباط دادند و کلیشه های قومی مطرح شد که در رسانه های استان اتفاق افتاد.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی گفت: به نظر قتل دومی دست کمی از قتل اول نداشت اینکه در رسانه ها خیلی به آن پرداخته شد چند علت کلی دارد.
وی بیان کرد: پیش فرض ها و کلیشه های قومیتی که در گذشته در مورد شهر ما وجود داشت و به واسطه روحیه سلحشوری و سابقه تمدنی وجود داشته است قضاوت و پیش داوری های به مردم این شهر می شد.
خردمند افزود: شاید اگر این اتفاق در شهرهای دیگر انجام می شد باز یک جنایت بود اما شهرشان تا این حد مورد بی حرمتی قرار نمی گرفت.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی بیان کرد: باید علمی صحبت کنیم و بر مبنای دانش و تحقیق و منطق حرف زد و در این زمینه اظهار نظر کرد و بر این اساس تاکنون هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که بین خشونت و قومیت ارتباطی وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: نگاه صفر و صدی نباید به حوزه فرهنگ داشته باشیم زیرا یک گروه ترد و دیگری دارای جایگاه می شوند و این نوع نگاه ها چاره ساز نیست. نگاه خودی و غیرخودی سازی در حوزه فرهنگ و قومیت ها پیامدهای بلندمدت و کوتاه مدت بدتری دارد.
خردمند بیان کرد: غیربومی بودن مرحوم داوودی در این موضوع بسیار اثرگذار بود.شاید اگر بومی بود در سطح ملی اینقدر دیده نمی شد اینگونه احساس شد که میهمان ما بوده و در حقش جفا شده است و واقعا هم اتفاق تلخی بود و شدت موضوع را تاثیرگذارتر کرد.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی ادامه داد: استان ما یک استان رسانه ای است و در گستره ملی شدن این خبر اثرگذار بود. همزمانی قتل دکتر داوودی با اعتراض های کادر درمان باعث شد که این موضوع بیشتر شنیده شود و در کشور و سطح ملی بازتاب وسیعی یابد.
خردمند ابراز کرد: کل مجموعه نظام پزشکی، رسانه های حامی کادر درمان یک صدا شدند و حتی این عامل که شخص شخص اول یا همان رئیس جمهور پزشک است انتظار بهتری برای رفتار با کادر درمان دارند.
وی تاکید کرد: قاتل هم که از خود فیلم منتشر کرد و در فضای مجازی انتشار داد بر گسترش بیشتر این موضوع دامن زد.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی بیان کرد: موضوع مهم تر شخصیت دکتر داوودی بوده است که نام نیکی داشته است و علی رغم اینکه فرصت مهاجرت داشته و فعالیت در مناطق محروم را انتخاب کرده است.
خردمند تصریح کرد: روحیه ادبی و هنری داشته و با بیماران برخورد خوبی داشته و با آن ها به گفت و گو می پرداخته است و حتی شب پیگیر حال بیمارش بوده است.
وی ابراز کرد: اینکه بی بی سی و سایر شبکه های بیگانه سعی دارند که کشور ما جای خوبی برای زندگی نیست و پزشکان باید مهاجرت کنند، موضوع دکتر داوودی مطلب خوبی برای آن ها بود که روی ان شانتاژ بدهند.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد: باید مسئله قتل دکتر داوودی در دل یک گفتمان بزرگ تری تعریف شود. هجمه بزرگی علیه شهر یاسوج ایجاد شد در حالی که مردم این استان غریبه پرست هستند و با میهمان رفتار بسیار خوبی دارند.
خردمند بیان کرد: کوچکترین اهانتی به پزشکان هندی و پاکستانی که در گذشته در این استان فعالیت داشتند، نشده بود.
وی عنوان کرد: پزشکان و اعضای هیات علمی غیربومی زیادی در این استان هنوز هستند که دل در گرو این استان دارند و کمترین بی احترامی و توهین از سوی مردم استان ندیدند.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی گفت: اینکه چرا تعداد امامزاده ها در این استان زیاد بوده را هم می توان به این موضوع نسبت داد که استان مهمان نواز بوده و مامنی برای امامزاده ها بوده است و تصدیقی بر مهمان نوازی مردم این دیار است.
خردمند تاکید کرد: یک فرد خاطی نباید منجر به زیرسوال رفتن یک قوم بشود و بهترین قاضی برای این موضوع این است اگر این استان بد بود چرا دکتر داوودی حدود ۱۵ سال در این شهر توانست بماند و زندگی کند.
وی گفت: بهترین دوره جوانی اش را در این استان گذراند و این مهم هم در مصاحبه خانواده او در روز مراسم تشییع مشخص است.
این جامعه شناس کهگیلویه و بویراحمدی گفت: چرا کسی نمی پرسد برغم مشکلات زیرساختی و نبود امکانات چرا در استان ما ماند؟ ما اینقدر دیگرنواز هستیم که مرحوم ماند و واکنش های مجازی بسیار در همین استان داشته است.