تهران- ایرنا- جمعی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان هنر- صنعت فرش دست‌باف و قالی ایرانی معتقدند این هنر دیرینه، نماد و سفیر فرهنگی و پرچم دوم ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی و هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی بهانه‌ای شد تا به سراغ جمعی از فعالان هنر - صنعت فرش دست‌باف ایران برویم و دیدگاه آنان را که از این هنر صنعت به عنوان پرچم دوم کشورمان یاد می‌کنند، جویا شویم.

به گفته آنان، فرش ایرانی همواره سرلوحه صنایع دستی جهان بوده و به عنوان ملکه صنایع دستی جهان شناخته شده است. قالی ایرانی بهترین نمونه ذوق و هنر ایرانی است. فرش ایران را پرچم دوم ایران می‌دانند که همیشه باید افراشته نگه داشته شود و خیلی از موزه‌های دنیا افتخارشان این است که قطعه‌ای از فرش ایران را داشته باشند.

قالی صنعت نیست ولی قالی صنعتی ما هم باید بوی هنر بدهد

اکبر مهدی‌ئی طراح و نقش‌پرداز قالی دست‌باف ایرانی می‌گوید: قالی صنعت نیست ولی قالی صنعتی ما هم باید بوی هنر بدهد. یعنی قالی ما هنر است در هر جای دنیا و هر موزه‌ای بروی قالی‌های هنری ایران به نمایش گذاشته شده است، وقتی در دنیا قالی ۴۰۰ سال پیش ما را در موزه برلین نشان می‌دهد، این قالی هنری ماست. اگر هنری نبود، ۴۰۰ سال نمی‌ماند.

فرش ایران همتا ندارد

علی میرزازاده صادرکننده فرش دست‌باف هم تصریح کرد: فرش ایران همتا ندارد. فرش‌های پاکستان، هندوستان و نپال رقبای ما هستند اما اگر ریشه‌یابی کنیم یکی‌شان هم نه پاکستانی است و نه هندوستانی. ایرانیانی هستند که در اینجا نسبت به آنها کم‌لطفی شده، به این کشورها می‌روند و سفارش فرش می‌دهند و خوش هم می‌فروشند.

فرش ایرانی هنوز در دنیا خواهان دارد ولی به صورت فرش‌های قدیمی، آنتیک و فرش‌های با کیفیت بالا

امیر قنبری‌نیا تولیدکننده فرش دست‌باف، فرش ایرانی هنوز در دنیا خواهان دارد ولی به صورت فرش‌های قدیمی، آنتیک و فرش‌های با کیفیت بالا. فرش‌های با کیفیت متوسط و ضعیف به خاطر قیمت‌های ما که قیمت ارز ما بالا و پایین می‌رود تاثیرات نسبتا منفی رویشان بوده است. اما جایگاه فرش‌های مرغوب و زبده، قدیمی و آنتیک، در دنیا حفظ است؛ در آکشن‌ها، موزه‌ها، تشکلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا.

علیرضا صفدرزاده‌حقیقی تولیدکننده فرش دست‌باف هم گفت: مفاهیم فرش دست‌باف از چیزهای ارزشمندی که در دنیا هستند دارد عقب می‌ماند و این به خاطر نبود تبلیغات است و به خاطر این که بودجه درستی صرف داستان به این ارزشمندی نمی‌شود.

فرش را به اندازه خودش نگاه کنند

وی همچنین خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که فرش را به اندازه خودش نگاه کنند. ما ۱۲ میلیون نون‌خور فرش در کشور داریم و این را می‌طلبد که نگاه به اندازه خودش به فرش بشود و با توجه به سه هزار سال تاریخ فرش، غیر از این، دین‌نمان را به این راحتی‌ها نمی‌توانیم ادا کنیم.

روش‌ها عموما، روش‌های سنتی بوده و نتوانستیم در این بین با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم

زهرا کمانی رئیس کارگروه توسعه زیست‌بوم‌های کسب و کار وزارت صمت هم اظهار داشت: در بحث بازاریابی الکترونیک هوشمندسازی زنجیره ارزش که همگام با انقلاب صنعتی چهارم و پنجم رشد کنیم، این اتفاق در فرش ایران نیفتاده است و روش‌ها عموما، روش‌های سنتی بوده و نتوانستیم در این بین با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم.

همچنین محمدمهدی صفدرزاده‌ حقیقی تولیدکننده فرش دست‌باف می‌گوید: موانعی که با آنها روبه‌رو هستیم، یکی نوسانات نرخ ارز، دیگری قوانین دست‌وپا گیر جاری در دولت و همچنین هزینه‌های سنگین تولید و موانعی است که برای تهیه مواد و مصالح تولید قالی داریم؛ مانند ابریشم و کرک تمامی اینها اجازه پیشرفت را کمتر به ما می‌دهد.

فرش نیاز به کمک هیچ‌کسی ندارد

جعفر عرفانیان‌خواه دبیر اتحادیه فروشندگان فرش دست‌باف هم درباره انتظارات از دولت گفت: ما می‌خواهیم مقداری تبلیغات نسبت به فرش بیشتر شود. وگرنه فرش نیاز به کمک هیچ کسی ندارد.

با توجه به این که فرش پتانسیل بسیار خوبی در ارزآوری و صادرات دارد، دولت تا مقطعی رفع تعهد ارزی را برای آن داشته باشد

مهدی سیجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم تاکید کرد: یک سری حمایت‌های داخلی که قطعا در این صنعت باید به صورت ویژه دیده شود؛ یک مساله اصلی اینها رفع تعهد ارزی است. با توجه به این که فرش و این صنعت پتانسیل بسیار خوبی در ارزآوری و صادرات دارد، دست‌کم دولت تا مقطعی رفع تعهد ارزی را برای این رشته‌فعالیت داشته باشد که اکنون عددی نیست و خیلی بیش از این می‌تواند باشد. در صادرات، بحث دادن مشوق مهم است و این‌که دولت مقداری چشم پوشی کند در رفع تعهد ارزی تا دوباره بتواند احیا شود و حضور فعالی در بازارهای جهانی داشته باشند.

لیلی حبیبی معاون دفتر کسب و کار وزارت صمت نیز گفت: ما یک سرمایه ملی بسیار ارزشمندی را در حوزه فرش دست‌باف و صنایع دستی داریم؛ باید قدر این دو محصول و نعمت و سرمایه را بدانیم و آن را به جایگاه ارزشمند و والایی که دارد در دنیا، منطقه و کشورمان برسانیم.

برچسب‌ها