تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مورد آیین‌نامه ارتقای استادان دانشگاه گفت: در دوره‌ای رویکرد ارتقای اعضای هیات علمی، فنی و مهندسی بود. اما معتقدیم در حوزه علوم انسانی بهتر است آیین‌نامه مستقلی پیش‌بینی شود و بین استادان رشته‌های مختلف تفاوتی قائل شویم.

به گزارش گروه علمی ایرنا، آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم تدوین و خرداد ماه برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. در صورت تصویب آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ خواهد شد و تمام دانشگاه های دولتی، غیر دولتی و دانشگاه آزاد در صورت تصویب آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی موظف به اجرای آن هستند.

البته کلیات آیین‌نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و آیین‌نامه تدوین شده در وزارت علوم بر اساس همین کلیات است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشین نیز در نشستی با خبرنگاران خرداد ماه گذشته این آیین‌نامه را تشریح کرد و گفت: محورهای وتویی (بایستگی) در آیین‌نامه ارتقای اساتید و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به ۹ محور افزایش یافت و مقاله دیگر محور اصلی در این آیین‌نامه نیست.

محمد سلیمانی ادامه داد: بخش اصلی و عمده دغدغه اساتید و مسئولان کشور، خصوصا مقام معظم رهبری این بخش وتویی (بایستگی) آیین نامه ارتقا است. یکی از ضعف ها این بود که بخش وتویی بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود؛ بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و ۹ محور شناسایی و در آیین نامه پیش بینی شد که از این محورها استادان بتوانند امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند. یکی از این ۹ محور مقاله و ۸ مورد دیگر شامل طرح های پژوهشی، کرسی های تخصصی و نظریه‌پردازی، هنر ارزنده، انتشار کتاب (کتاب تصنیفی و تالیفی)، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف و الزامات حرفه‌ای تایید شده است.

شجاع احمدوند در خصوص آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که توسط دولت سیزدهم تدوین شده است، گفت: در دولت گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد و مسئولان امر همچنان پیگیر موضوع هستند.

وی با اشاره به برخی انتقادات و ملاحظات مورد آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی افزود: در دوره‌ای رویکرد ارتقای اعضای هیات علمی، فنی و مهندسی بود. اما معتقدیم در حوزه علوم انسانی بهتر است آیین نامه مستقلی پیش‌بینی شود و بین استادان رشته‌های مختلف تفاوتی قائل شویم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: چنانچه نظرهای ما در خصوص آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی و دانشگاه را بخواهند، پیشنهادات خود را اعلام می‌کنیم تا اصلاحات لازم انجام شود.

وی همچنین در پایان گفت: یکی از مشکلات ما در خصوص فاصله رشته‌های علوم انسانی کشور با دیگر کشورها این است که علوم انسانی در داخل در چارچوب تئوریک باقی مانده است و نتوانسته راه‌حلی برای حل مشکلات جامعه ارائه کند.

استفاده از جوانان با رویکرد وفاق ملی در آموزش عالی

احمدوند در خصوص ارزیابی فعالیت آموزش عالی در دولت چهاردهم اظهارداشت: زمان محدودی سپری شده است و نمی‌توان در این مدت کوتاه ارزیابی کامل و جامعی داشته باشیم. اما به طور کلی وقتی فردی وارد حوزه مدیریتی جدیدی می‌شود نیاز به زمان دارد که فضا و محیط را به‌خوبی بشناسد و رفتارهای دقیق را از غیردقیق تمیز دهد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در این مدت توانستیم شناخت خوبی از دانشگاه به دست آوریم. البته در این بین فعالیت‌های روزمره متوقف نشده است و کلاس‌های درس و تحصیل همچنین فعالیت‌های نوآوری و فناوری در دانشگاه‌ها ادامه دارد.

وی در توضیح اقدامات انجام شده در مدت سرپرست در دانشگاه علامه ادامه داد: در کنار استفاده از جوانان با رویکرد وفاق ملی، تغییراتی دربرخی دانشکده‌ها داشتیم. معاونت‌ها نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در مجموع می‌توان گفت مسائل مربوط به دوره آغازین تحول مدیریتی تا حدودی انجام شده است و پیش می‌رویم.