تهران - ایرنا - معاون راهبردی رئیس‌جمهور گفت:دلیل اصلی مشکلات امروز توییتر درکشور به مساله فیلترینگ باز می‌گردد زیرا فقط افراد خاص به اصطلاح پروژه‌بگیر امکان بهره‌برداری از آن را دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدجواد ظریف» عصر دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ در جلسه رونمایی از کتاب «توییتری شدن سیاست» تاکید کرد: فضای توییتر فضای پیام‌های کوتاه است، برای فهم نیست بلکه برای انتقال نگرش و یا دیدگاه سیاسی و یا حتی تعارض است. در ۲۸۰ کاراکتر جای گفت وگو و شنیدن نیست، جای نوشتن است، از این رو نباید توقع داشته باشیم که توییتر فضای هابرماسی برای گفت‌ وگو فراهم کند.

وی تاکید کرد: همانطور که نمی‌توانیم از سازمان بین‌المللی توقع عدالت داشته باشیم، نباید از توییتر هم توقع گفت‌ وگو داشت.

معاون راهبری رئیس جمهور افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفت وگو هستیم و البته گفتمان وفاق دکتر پزشکیان نماد بارز شکل گیری گفتمان گفت وگو است.

ظریف به آثار گسترده توییتر در جهان پرداخت و تصریح کرد: در جهان بین‌الملل، ارتباطات مرز نمی‌شناسد و در این میان توییتر ابزار دستیابی به ارتباطات بدون مرز است.

معاون راهبردی رئیس جمهور با اشاره به نقش توییتر در انتقال پیام مردم غزه علیه رژیم صهیونیستی ادامه داد: در گذشته تبلیغات دولت‌ها می‌توانست کنترل را در اختیار بگیرد زیرا غزه تنها نمونه رفتار اسرائیل نیست بلکه نمونه‌ای از این رفتار است اما امروز توییتر این انحصار رسانه‌های اصلی را شکست و دیدید که چگونه صدای مردم مظلوم غزه به گوش جهانیان رسید و در این میان توییتر نقش پررنگی داشت.

وی اذعان داشت: رسانه‌های بین المللی ناگزیر هستند که به دنبال توییتر بدوند، در گذشته رسانه‌ها خبر را می‌ساختند اما امروز نمی‌توانند نسبت به انتشار اخبار در توییتر بی تفاوت باشند.

ظریف با تاکید بر اینکه در دنیای کنونی انسان‌ها کنشگر هستند، گفت: دولتها انحصار کنشگری بین‌المللی را از دست داده‌اند و نمی‌توانیم دنیا را براساس مفاهیم دولت - ملتها بشناسیم بلکه وارد دنیایی شدیم که فرد کنشگر است، آن دختر پاکستانی، آن دختر سوئدی می‌توانند کنشگری کنند آن هم در دنیایی که دولت‌های غربی تمایلی به شنیدن این حرفها ندارند.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از ابزارهای کنشگری فرد در جهان توییتر است.

وی به بیان خاطره‌ای از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ پرداخت و گفت: توییتر امکانی را برای شما فراهم می‌کند که به سادگی امکانات گسترده طرف مقابل را خنثی کنید، درست است که توییتر کوتاه است و امکان گفت وگو فراهم نمی‌کند اما وسیله انتقال به لحظه پیام است.

ظریف همچنین به ایرادات توییتر اشاره و تاکید کرد: حوصله شنوندگان جهانی کوتاه است، بسیاری از اوقات بیانیه‌ها خوانده نمی‌شود اما آن توییتر خوانده می‌شود، از این رو توییتر جای توضیح درباره مواضع نیست.

وی افزود: در دنیای امروز مخاطب شناسی موضوعیت ندارد، نمی‌توانید در توییتر مخاطب خود را انتخاب کنید. اساسا در دنیای امروز همین است، هنگامی که با مخاطب آمریکایی صحبت می‌کنید و می‌گویید که امتیاز خاصی نگرفته‌ایم اما همان تیتر یک روزنامه کیهان علیه خودت می‌شود.

ظریف در پاسخ به این پرسش که مخاطب توییت‌های خود را چگونه تشخیص می‌دهید، گفت: امروز امکان مخاطب شناسی در فضای توییتر وجود ندارد، هم زمان می‌توانید با دولتمردان آمریکا و یا شهروندان این کشور گفت وگو کنید و از سوی دیگر مخاطب توییت شما مقاومت اسلامی باشد. 

معاون راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به شخصی که به مزاح پرسید با توجه به توئیتری شدن فضای سیاست، پیش بینی شما از روابط آینده ایران و آمریکا چیست، افزود: هر چه اتفاق افتد قطعا آقای ترامپ خیلی توییت خواهد کرد اینکه آیا کسی اینجا پاسخ می‌دهد یا نه نمی‌دانم.

به گزارش ایرنا، جلسه رونمایی از کتاب «توییتری شدن سیاست» با همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، خانه اندیشمندان علوم انسانی و پلتفرم اجتماعی کارزار برگزار شد.

در این آیین هادی خانیکی، محمد فاضلی و محمد رهبری نویسنده کتاب «توییتری شدن سیاست» نیز درباره ابعاد سیاست ورزی در شبکه‌های اجتماعی سخنرانی کردند.