به گزارش ایرنا، رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان روز سهشنبه در آیین افتتاحیه این مرکز با تأکید بر اهمیت توجه به مناطق روستایی وکم برخوردار اظهار کرد: پیش بینی میشود این مرکز با بکارگیری نیروهای متخصص و در اختیار داشتن تجهیزات کامل، ۱۸۲ نفر از کودکان بدو ورود به دبستان این منطقه را برای سال تحصیلی آینده مورد ارزیابی قرار دهد.
طالب محمدی افزود: در مراکز جامع علاوه بر اجرای برنامه ملی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی کلیه نوآموزان بدو ورود به مدرسه، فرآیند غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم و به دانش آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی ارائه می شود.
وی اضافه کرد: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی- تربیتی، ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقا این مراکز بهعنوان مرکز پایش تخصصی آموزش وپرورش است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه این مراکز در حال حاضر، پایگاه اصلی و کلینیک تخصصی آموزش و پرورش هستند، گفت: هرساله بیش از۲ هزار دانشآموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع داده میشوند.
وی با اشاره به اهمیت مضاعف کارکرد این مراکز جامع در سنجش و توانبخشی ادامه داد: مخاطبان این مراکز نه فقط آموزش و پرورش استثنایی بلکه کل جامعه آموزشی را در بر می گیرد.
محمدی یادآور شد: هدف سنجش، شناسایی دانش آموزان استثنایی نیست بلکه هدف شناسایی به موقع مشکلات، تهیه بانک دقیق اطلاعاتی از مشکلات و نقاط قوت و ضعف کلیه نوآموزان ورود به مدرسه به منظور برنامهریزی درسی مناسب و جایدهی مناسب آنان است.
وی افزود: دانشآموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی که با وجود داشتن هوش طبیعی یا بالاتر در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه، مشکل داشته باشند برای رفع اختلالات یادگیری و بهبود یادگیری خود می توانند به این مرکز مراجعه کنند.