مهران حسنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، در توسعه گردشگری عوامل متعددی به صورت زنجیره، ایفای نقش میکنند و در این بین امنیت و احساس امنیت از شاخصترین آنها است، افزود: توجه و رویکرد به امنیت پایدار و در تمام ابعاد جانی، مالی و...، باید توسط هر کشور میزبان برای گردشگران فراهم شده و در اولویت قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: بهطور حتم احساس امنیت و ایمنی در هر کشور و منطقهای علاقهمندی و انگیزه سفر را ایجاد و سفر توام با آرامش را به ارمغان میآورد.
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران با بیان اینکه میزان تأثیرپذیری گردشگری بهاندازهای است که اختلال در هر یک از بحرانها و تحرکات اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میتواند گردشگری را مختل و تعطیل کند و موجب عدم رونق کسب و کار شود، گفت: اساساَ رونق گردشگری در یک منطقه و تردد گردشگران در یک مقصد را می توان موجب شکل گرفتن امنیت دانست به طوری که هر چقدر احساس امنیت افزایش یابد بر میزان مدت اقامت و انتخاب مجدد سفر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، و در صورت عکس موضوع، باوجود تمایل، گردشگران از سفر به کشورهای مورد نظر و علاقهشان اجتناب خواهند کرد.
حسنی با اشاره به اینکه ایران کشوری است که براساس گزارش سازمان جهانی توریسم دارای رتبه پنجم در منابع و جاذبههای طبیعی و رتبه دهم در منابع و جاذبههای باستانی و تاریخی و میراث فرهنگی است، افزود: این امر بیانگر ظرفیت و پتانسیل بسیار بالا در جلب و جذب گردشگران از کشورهای هدف است و ارزآوری و ایجاد اشتغال از اثرات مثبت آن به عنوان یک فعالیت اقتصادی است که سایر بخشها نیز از آن بهرهمند خواهند شد.
رتبه ۷۳ ایران در شاخص توسعه گردشگری جهان
وی با اعلام اینکه ایران با وفور و تنوع در ظرفیتها نتوانسته به جایگاهی که شایسته آن است، دست یابد، تصریح کرد: شاخص توسعه گردشگری و سفر به ایران از بین ۱۱۹ کشور جهان براساس پژوهشی که در سال ۲۰۲۳ توسط اتاق بازرگانی ایران در حوزه گردشگری انجام شد، در جایگاه ۷۳ قرار دارد که نشاندهنده نامناسب بودن جایگاه ایران به نسبت ظرفیت جاذبهها در مقایسه با کشورهایی است که فاقد این ظرفیت ها هستند.
دبیر و نایب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران اظهار کرد: این عدم تناسب به عقیده کارشناسان دلایل متعددی دارد که از جمله آنها فقدان بسترهای اقتصادی مناسب برای جذب سرمایهگذاری در ایجاد تاسیسات گردشگری، بیانگیزگی سرمایهگذاران، تبلیغات ضعیف و عامل بسیار حائز اهمیت آن، انتشار اخبار منفی از ایران و...، است.
وی تصریح کرد: در ارتباط با انتشار اخبار منفی با رویکرد ایجاد احساس عدم امنیت در ایران، تجربه دستاندرکارانی که در زمینه ورود توریسم به ایران فعال هستند، بیانگر آن است که حس عدم امنیت در هنگام ورود به کشور در گردشگران وجود دارد، ولی وقتی در گشتهای مختلف شهری و بین شهری به مناطق مختلف شرکت میکنند و طی مشاهدات عینی و ارزیابی رفتارهای شایسته و مناسبی که در مراکز اقامتی، پذیرایی، سرگرمی، تفریحی، فروشگاهها و مراکز خرید و حتی در خیابانها با آن مواجه میشوند، نگاهشان که از القاء فقدان امنیت از طریق غول رسانههای خارجی به صورت پیشفرض شکل گرفته، تغییر کرده و ایران را با رضایت ترک میکنند.
تاثیر «ایرانهراسی» دشمنان بر صنعت گردشگری کشور
این فعال حوزه گردشگری معتقد است که مشکل و فضای مسمومی که زمینه سوء برداشت را در مبداء سفر ایجاد میکند، به صورت سیستماتیک و برنامهریزی شده توسط اتاقهای فکر قوی با وجود افرادی قدرتمند و صرف هزینههای بسیار سنگین صورت میگیرد. در حالی که ما خوب میدانیم، ایرانیان، مردمان با اصالتی هستند که به مهماننوازی شهرهاند و حق میزبانی را نسبت به مهمانان درست و صحیح به جا میآورند.
وی ادامه داد: بنابراین برای رفع آنچه که امروز از این بداخلاقیها تحت عنوان «ایرانهراسی» نام میبریم، نیازمند اتاق فکری به مراتب قویتر با بهرهگیری از اندیشمندان و متخصصان متعهد و با تخصیص اعتبار مناسب است، که نقشه راهی با پشتوانه مطالعاتی را ترسیم کنند و مراجع ذیصلاح قانونی و صاحب تکلیف و مسوولیت در اجرا نسبت به عملیاتی کردن و نشان دادن چهره واقعی ایران و ایرانیان به جهانیان و مشخصاً به کشورهای هدف گردشگری اقدام کنند.
حسنی حلقه بعدی از این زنجیره را صاحبان مقاصد گردشگری عنوان کرد که علاوه بر میزبانی شایسته و مطلوب از میهمانان خارجی، دارای تکالیفی در برقراری امنیت محیطی به عنوان منطقه گردشگرپذیر با مشارکت مراجع صاحب صلاحیتاند تا سطح امنیت منطقه مورد نظر را ارتقاء دهند.
وی ادامه داد: به طور قطع، تحقق این امر مهم موجب حس اعتماد گردشگران به امنیت منطقه به عنوان یک سرمایه اجتماعی و حضور بیشترشان در آن منطقه، افزایش درآمد و رفع بیکاری را به ارمغان خواهد آورد، بنابرین نقش و جایگاه جامعه محلی را در برنامههای اجرایی نباید از نظر دور داشت.
دبیر و نایب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران گفت: مواردی که به آنها اشاره شد به عنوان ملاک امنیت در گردشگری و احساس امنیتی است که توسط گردشگران باید درک شود و ایجاد این احساس حیاتی، موجب شکلگیری سفر و بدون آن نیز سفر امری غیرممکن خواهد بود.
برنامه هفتم توسعه چه می گوید؟
وی اظهار کرد: موضوع این گفت و گو مهمتر و حائز اهمیتتر خواهد شد زمانی که به وظیفه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در ماده ۸۲ قانون برنامه هفتم توسعه پیشرفت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر ورود ۱۵میلیون گردشگر تا پایان برنامه مزبور تکلیف کردهاند برسیم که قطعاً هر دو مرجع با تعیین هدف کمی فوق، برای اثرات متعدد گردشگری خارجی جایگاه خاصی قائلاند.
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران گفت: بدین جهت ارائه داشتههای کشورمان در انواع فعالیتهای گردشگری و پراکندگی جغرافیایی آنها در سرزمینمان با برخورداری از رتبههای برتر جهان در مواریث طبیعی و فرهنگی و تاریخی که به یقین مشتاقان بسیاری برای دیدار از دیگر بلاد دارد، به موازات توجه برای ایجاد زیرساختهای فیزیکی و محسوس، به زیرساختهای نامحسوس و رفع پیشفرضها و سوء برداشتها که حاصل اقدامات و بداخلاقیهایست که وصف آنها گذشت، باید توجه جدی و کافی بهعمل آید.
وی گفت: محصول توجه جدی به شاخصهای گردشگری و زیرساختهای نامحسوس آنها آرامش، آسایش و رفاه برای شهروندان، گردشگران داخلی و بهویژه برای گردشگران خارجی خواهد بود.