تهران بزرگ - ایرنا - شاید تصور اینکه برای خدمات اورژانسی که همه ما انسان‌ها روزی به اورژانس و خدمات آن در هنگام وقوع حوادث نیاز داریم، ‌مزاحمان تلفنی بر این موضوع هم غلبه کرده‌اند، سخت باشد اما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر مزاحم تلفنی که انگار با اورژانس هم شوخی دارند، تماس می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمارهای ماه آبان سال جاری نشان می‌دهد که ۸۳ هزار و ۳۸۵ مورد ماموریت توسط سازمان اورژانس استان تهران انجام شده که هشت هزار و ۱۶۷ مورد آن مزاحم تلفنی بوده است. چرا باید برخی افراد اهمیت فعالیت سازمان اورژانس در راستای خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان حوادث ترافیکی و غیرترافیکی را جدی نمی‌گیرند.

نیروهایی که هرلحظه زود رسیدن آنها ممکن است جان افرادی را نجات دهد اما برخی این مساله را جدی نمی‌گیرند، همین فعالیت آنها ممکن است جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازد زیرا هر تماس زمانی از نیروهای اورژانس را خواهد گرفت و از آن طرف برای رسیدن بر بالین بیمار فرصت را از دست خواهند داد.

اگرچه خدمات اورژانسی در تهران به دلیل ترافیک‌ و طولانی بودن برخی مسیرها با مشقت بیشتری همراه است، وجود مزاحمان تلفنی برای این سازمان خدمات‌رسان زحمات بیشتری برای اورژانس به همراه دارد، این موضوع نیاز به تغییر نگرش مزاحمان برای جلوگیری از این نوع رفتار نادرست دارد.

تماس مزاحمان و خطر جانی برای انسان‌ها

براساس اطلاعات موجود، با وجود تشکیل پرونده قضایی برای مزاحمان تلفنی اورژانس تهران اما همچنان ایجاد مزاحمت برای نیروهای اورژانس ادامه دارد و روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در تماس با این سامانه امدادی علاوه بر ایجاد مزاحمت، در کار امدادرسانی اخلال ایجاد می‌کنند.

تماس مزاحم با اورژانس در هر ساعت از روز می‌تواند جان یک انسان را با خطر مواجه کند، این تماس‌ها علاوه بر اتلاف وقت پرسنل اورژانس ایجاد استرس و کاهش دقت آن‌ها در انجام وظایف را نیز به دنبال دارد، این رفتار نادرست، اعتماد عمومی به سیستم اورژانس را کاهش داده و ممکن است در مواقع ضروری، جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.

مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس پیش‌بیمارستانی از جمله مواردی است که همچنان به واسطه پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی یا آموزش‌های غیرکافی برای مجموعه اورژانس مشاهده می‌شود. رفتاری عجیب که باید به آن از مناظر مختلف نگاه کرد و به این موضوع فکر کرد که چرا این رفتار ضداجتماعی که به طور معمول در خدماتی که اپراتور تلفنی وجود دارد، از برخی افراد سر می‌زند و چرا افراد به خود اجازه می‌دهند که با ایجاد مزاحمت برای اورژانس پیش بیمارستانی، جان شخص دیگری را برای دیر رسیدن نیروهای اورژانس با خطرات جدی همراه کنند.

یکی از معضلات اصلی اورژانس مزاحمت تلفنی است

حتی یک شوخی ساده می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان انسان دیگری تمام شود. همین‌قدر ساده و در عین حال هولناک. ایجاد مزاحمت تلفنی برای اورژانس یکی از همین شیوه‌های عجیب و در عین حال متداول مزاحمت و بازی با جان دیگران است که در اورژانس تهران نیز این موضوع به شدت جدی است.

معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تهران گفت: یکی از معضلات اصلی اورژانس مزاحمت تلفنی است و اقدامات خوبی برای کاهش این مزاحمت‌ها از نظر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی در رسانه‌ها و هم از نظر شناسایی مزاحمان پرتکرار با اورژانس در بخش برقراری تماس با این سازمان انجام شده است.

اسماعیل فراهانی در مورد اعزام آمبولانس برای مزاحمان تلفنی، افزود: در ابتدای تماس ابتدا شرح حال مصدوم سوال شده و در صورتی که نیاز به اعزام آمبولانس نباشد، اپراتورها مشاوره درمانی می‌دهند، اما در صورت نیاز بلافاصله تیم اورژانس اعزام می‌شود در برخی موارد پیش آمده مزاحمان با دادن شرح حال دروغین باعث شدند تا آمبولانس به محل اعزام شود و در چنین شرایطی به طور یقین توان نیروهای اورژانسی گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: برای این افراد به عنوان مزاحم تلفنی اورژانس پرونده تشکیل شده و در نهایت این افراد به دستگاه قضایی معرفی شده و برای این موضوع رسیدگی خوبی از سوی دستگاه قضایی انجام شده و آرای مناسبی برای این افراد صادر کردند.

تشکیل پرونده برای ۱۸ مزاحم تلفنی اورژانس

معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران درباره پرونده‌های شکایت تشکیل شده از اورژانس در سال جاری گفت: ۱۸ مورد پرونده در این زمینه شکل گرفته که بخشی به صدور رای منجر شد و برخی زمانی که احضاریه و ابلاغیه برای آنها ارسال شده بود در اورژانس شرایط کار را مشاهده کرده و ابراز پشیمانی کردند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از یک هزار و ۵۰۰ مزاحمت تلفنی در طول ماه برای اورژانس تهران ایجاد شده است، اضافه کرد: با اقدامات قضایی که برای کاهش این نوع مزاحمت‌ها انجام شد آمار مزاحمان تلفنی اورژانس تهران به ۷۰۰ مورد رسیده است.

به گفته فراهانی، اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ مزاحم به صورت روزانه با اورژانس تهران تماس برقرار می‌کنند که با توجه به اقدامات انجام شده، این موارد از مزاحمت‌ها در تهران با روند کاهشی مواجه شده اما هنوز مزاحمت‌ها آن طوری که مطلوب است، ‌به سمت کاهش مزاحمت‌ها پیش نرفته‌ایم.

وی این آمار را مربوط به کل استان تهران اعلام کرد و یادآور شد: تلاش می‌شود که این عدد کاهش یابد و امیدواریم روزی برسد که هیچ مزاحمتی برای اورژانس استان تهران نداشته باشیم.