به گزارش خبرنگار ایرنا، فدا حسین مالکی روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس جمهور در زاهدان در برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت اظهار کرد: سیستان و بلوچستان بزرگترین استان داری مرز خشکی با ۲ کشور پاکستان، افغانستان و مرز دریایی با کشورهای حوزه خلیج فارس است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دهه ۸۰ در سفر به چابهار در جمع اعضای دولت فرمودند «مرزها همیشه فرصت هستند اما همیشه تهدید نیستند»، بیان کرد: ما در این ۱۵ سال نتوانستیم این موضوع را هضم و از فرصتهای مرزی برای اقتصاد کشور استفاده کنیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۶ استان مرزی با ۱۵ کشور همجوار داریم و جز سه کشور برتر دنیا در کنار روسیه و چین هستیم که بهترین مرزها را داریم.
وی خاطرنشان کرد: حرکتی که امروز با کشورهای مختلف در خصوص بهره گیری از ظرفیتهای مرزی و آمادگیهایی که وجود دارد به ویژه افغانستان و پاکستان میتواند تاثیرگذار باشد؛ در سال گذشته با حضور وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان با پاکستان توافقنامه امضا شد که باید پیگیری شود تا بخشی از دغدغه مردم حل شود.
سیستان و بلوچستان مرگبارترین استان کشور از نظر تصادفات جادهای است و باید فکر اساسی بر این موضوع شود
مالکی گفت: بحث قاچاق به ویژه قاچاق سوخت، لکه ننگی است که به ناحق بر سیستان و بلوچستان تحمیل میشود.
وی ادامه داد: در جلسه معارفه رئیس سازمان ستاد قاچاق و ارز مطرح شد ۲۵ میلیون لیتر روزانه قاچاق انجام میشود یعنی حدود ۵۸۰ همت از کشور خارج میشود.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این میزان قاچاق سهم سیستان و بلوچستان در این جلسه که مقرون به واقعیت اعلام شد حدود ۱۰ میلیون لیتر روزانه و معادل ۲۳۱ همت از این استان خارج میشود.
وی تاکید کرد: این میزان قاچاق چند برابر بودجه سیستان و بلوچستان و کشور است حتی یک ریال از این هم نصیب این استان نمیشود و نباید این موضوع را به مردم این منطقه نسبت داد.
مالکی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مرگبارترین استان کشور از نظر تصادفات جادهای است و باید فکر اساسی بر این موضوع شود، گفت: باید روند ساخت مسیر چابهار و کوریدور شمال و جنوب تسریع و خط راه آهن چابهار به راه آهن سراسری و سرخس متصل شود.
تبدیل سیستان و بلوچستان به هاب ترانزیتی دنیا
رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این استان در مسیر کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب واقع است، گفت: با توجه به اینکه ۳۴ درصد جمعیت دنیا در آن طرف مرزها این منطقه قرار دارد در آینده سیستان و بلوچستان به هاب حمل و نقل و ترانزیت دنیا تبدیل میشود.
عبدالحکیم ریگی افزود: سیستان و بلوچستان از دیرباز محل فعالیتهای اقتصادی و تجارت بوده و با ۲ کشور پاکستان و افغانستان صادرات خوبی داشته، اما راهبرد هدفمند و بازار پایدار را معرفی نکردیم، بنابراین باید با پاکستان یک موافقتنامه آزاد تجارت منعقد کنیم.
به گفته وی؛ امضای تهاتر باعث ایفای تعهد ارزی برای صادر کنندگان و وارد کنندگان میشود.
رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان بیان کرد: تمام فرآیند ارزش گذاری، ارزیابی، بازنگری و صدور اظهارنامه توسط گمرک انجام میشود.
وی ادامه داد: گمرک با نگاه اخذ ورودی مضاعف نرخگذاری را انجام میدهد بنابراین باید این ارزش گذاری به سازمان صمت و کمیسیون نرخ گذاری برگشت و واگذار شود.