تهران- ایرنا- رئیس پیشین اداره فرش استان تهران گفت: فرش ایرانی، در جهان هنوز هم سرآمد است، بسیاری از موزه‌های جهان افتخارشان این است که قطعه‌ای از فرش ایرانی را داشته باشند.

زهرا کمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اینکه برای افزایش سهم بیشتر در بازارهای جهانی در فرش ایرانی چه باید کرد؟ اظهار داشت: سال‌های شکوفایی و رشد خوبی در فرش ایرانی داشتیم و در رتبه بندی جهانی در رتبه نخست جهان قرار داشت.

رئیس پیشین اداره فرش استان تهران افزود: در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های خارجی و بخشی خودتحریم‌های داخلی، شاید تدابیری که انجام نشده و نوسانات ارز و مشکلات عدیده‌ای از این دست باعث شده که جایگاه خودمان را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: باید به رشد جهانی برسیم و بتوانیم جایگاه خودمان را چه به لحاظ طرح و رنگ و چه به لحاظ تکنیک‌های بافت و عرضه‌ای که می‌توانیم در دنیا داشته باشیم و بحث بازاریابی به دست آوریم و این را به جز با نگاه هوشمندانه و نگاه مدیریتی قوی و مدیران توانمندی که بتوانند با شناخت کامل، این صنعت را به رشد برساند و نقاط مغفول مانده این صنعت را بیابند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم، نمی‌توان به دست آورد.

نتوانستیم با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم

کمانی ادامه داد: در بحث بازاریابی الکترونیک و هوشمندسازی زنجیره ارزش، همگام با انقلاب صنعتی چهار و پنجم می‌توانیم رشد کنیم، این اتفاق در فرش ایران نیفتاده است و روش‌ها عموما روش‌های سنتی است.

رئیس پیشین اداره فرش استان تهران ما نتوانستیم در این بین با دنیای مدرن و تجارت جهانی همگام شویم و این باعث شده که جایگاه خودمان را کم کم از دست بدهیم و امید این را داریم که با رویکردهای نوین و هوشمندسازی زنجیره ارزش و تامین فرش دست‌باف به این ایده‌آل هم نزدیک شویم.

رئیس گروه توسعه زنجیره ارزش وزارت صمت در این باره که هنر ایرانیان چگونه در طول تاریخ عامل وفاق و پیشرفت بوده است؟ گفت: فرش با پیشینه قوی‌ای که در دنیا دارد و فرش دست‌باف، در هر جای دنیا که نامی از فرش ایران و فرش دیده شود، فرش را با نام ایران و ایرانیان را با نام فرش در دنیا می‌شناسند و همین باعث شده بود که در حوزه تجارت بقیه محصولات و کالاهای تجاری‌مان هم به پشتوانه فرش بتوانیم موفق شویم و در کنار فرش، کالاهای دیگری هم صادر می‌شد.

کمانی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند و سالهاست که تولیدکنندگان توانمند و تجار توانمندی داریم که با زحمت خودشان توانستند این پرچم را به خوبی در دنیا نگه بدارند و شاید کمک کمتر با حمایت‌های دولت انجام شد و با تلاش‌های خودشان اتفاق را رقم زدند.

وی تصریح کرد: حتما لازم است فرش ایرانی تبلیغات و برندسازی شود، حلقه‌‎های مفقوده‌ای که در زنجیره انجام ندادیم اصلاح شود، تامین مالی که باید به کل زنجیره گسترش پیدا کند تا بتواند فرش ما توسعه ارزشمندتری در کل دنیا پیدا کند.