قم- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: ایجاد مناطق گردشگری؛‌بوم‌گردی و بازارچه صنایع دستی ماندگاری مسافر را در این استان افزایش می‌دهد.

علیرضا ارجمندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، مهمترین چالش در حوزه صنایع دستی این استان را موضوع نبود بازارچه عرضه محصولات عنوان کرد و گفت: در گذشته مقرر شده‌ بود، در شهر قم ۲ بازارچه در مسیر زائران و گردشگران ایجاد شود که تاکنون اجرایی نشده‌است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی قم شاهد اشتغال مستقیم هفت هزار و ۱۰۰ نفر هستیم، اضافه کرد: ۷۰ رشته صنایع دستی در این استان فعال و تعدادی از صنایع نیز در حال منسوخ شدن است که در صورت موفقیت در برپایی بازارچه عرضه محصولات،‌ می‌توانیم آنها را فعال نگه‌داریم که نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی در ادامه گفت: قم در طول سال پذیرای حدود ۲۰ میلیون نفر زائر و گردشگر می‌باشد، این در حالی است علاوه بر بازارچه‌های صنایع دستی با ایجاد و گسترش مناطق گردشگری و بوم‌گردی می‌توان زمینه افزایش ماندگاری آنان را دراین استان فراهم کرد.

هم اینک ۱۰ روستای شهرستان کهک که در منطقه‌ای ییلاقی واقع شده و از آب و هوای مناسبی برخوردار است ظرفیت ایجاد خانه‌های بوم‌گردی را دارند.

در هر ۲ بخش فردو و مرکزی کهک ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد بوم‌گردی‌ها وجود دارد و باید زیرساخت‌های لازم برای این امر ایجاد شود. در بخش فردو ظرفیت برای ایجاد بوم گردی‌ها بیشتر است و از ۱۰ روستای مذکور هشت روستا در بخش فردو و ۲ روستا در بخش مرکزی وجود دارد.

منطقه وسف و مجتمع ملاصدرا در حال حاضر مهمترین مراکز بوم‌گردی‌ شهرستان کهک است.

قرار است در روستاهای "وشنوه"، "دستگرد" و "میم" این شهرستان نیز پنج مجتمع بوم‌گردی ایجاد شود.

در حال حاضر در بخش‌های خلجستان ،‌قاهان و دستجرد استان قم ظرفیت‌های ایجاد مناطق گردشگری وجود دارد که اگرچه اقداماتی دراین زمینه انجام شده اما نیازمند مسئولان برای اجرا و یا تکمیل آنها می‌باشد.

وی اظهار داشت:‌ صنعت گردشگری دنیا دچار فراز و فرود است و صرفا مربوط به ایران نیست اما آنچه باید در نظر گرفت این است که با راهبری مدیریتی راهکارهای جایگزین و جذاب برای جذب گردشگر خارجی یا داخلی در قم ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: اگر چه ظرفیت بارز گردشگری قم ، بحث زیارت است اما دیگر ظرفیت‌ها چون زمینه‌های میراثی، طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که در زمینه اطلاع رسانی آنها باید اقدام موثری انجام داد.

ارجمندی اظهار داشت: در حال حاضر کمترین تبلیغات برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم صورت گرفته‌است و باید نسبت به این مساله مهم مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند.

وی در ادامه به برخی ظرفیت‌های گردشگری قم اشاره کرد و گفت: مسجد جامع ، بازار شهر، سایت‌موزه قلی‌درویش (با حدود ۷ هزار سال قدمت)، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوض‌سلطان، درختان کهنسال، اماکن تاریخی و موزه‌ها از جمله ظرفیت‌های مذهبی ،‌تاریخی و طبیعی قم به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به خوبی از عهده کار بر می‌آید و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و رشد اقتصادی و اشتغالزایی دراین استان شود.

ارجمندی در ادامه با اشاره به این که رسالت دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و زبانزد در بحث گردشگری است گفت: دانشگاه‌های این استان در عرصه گردشگری همچون هتلداری باید نیروی کارآمد و توانمند تربیت کنند تا از این طریق امکان جذب گردشگرا به شهر مذهبی و تاریخی قم فراهم شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بوم‌گردی‌ها، به خاطر خدمات دلنشین، احساس رضایت و خوشایندی که برای گردشگر به همراه دارد، که این نقش نیروهای متخصص و ماهر است که باید زمینه استفاده از این فرصت‌های برای گردشگران داخلی و خارجی را مهیا نماید.

وی تاکید کرد: در ۲ سال گذشته استان قم به دلیل افزایش زائر و گردشگر به جایی رسید که ۹۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی از سوی گردشگران خارجی و داخلی اشغال شده بود و بسیاری از خانه‌ها اقامتی شدند و این به معنای راهبری مدیریتی است.