اردبیل - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: ایرنا در کنار خادمان کشور و ملت قرار دارد و تلاش بر این است که این رسانه صدای مردم و حاکمیت باشد و به آن نقش و جایگاه ملی خود برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسین جابری انصاری روز شنبه در جریان سفر به استان اردبیل و در دیدار با مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل، ایرنا را پل ارتباطی موثر بین نظام و مردم دانست و افزود: ایفای این نقش بسیار سخت است ولی تلاش خواهیم کرد که این رسانه به جایگاه ملی خود برگردد و یک پل دوسویه بین مردم و دولت از طریق این رسانه ایجاد شود.

وی اظهار کرد: رسانه ملی ایرنا با ۳۱ مرکز استانی و در مجموع با ۵۶ دفتر فعال در سراسر کشور، ظرفیت بالایی برای فعالیت رسانه‌ای دارد ولی دچار چالش‌هایی است که برای حل آنها روند مساله‌شناسی و ظرفیت‌سنجی از طریق سرکشی به دفاتر و مراکز این رسانه آغاز شده است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: پیش از این طی دو ماه جلسات مساله‌شناسی کلان ایرنا در تهران برگزار و نظام مسائل و اولویت‌های این رسانه بررسی و راهکارهای حل آنها تدوین شده و حرکت و اقدام لازم بر همین مبنا انجام شده و همین روند در سطح استانی نیز دنبال خواهد شد.

وی وارد شدن رسانه در منازعات سیاسی و جناحی و نمایندگی بخشی از جامعه را یکی از آسیب‌های این عرصه عنوان کرد و ادامه داد: ما با مفاهمه عملی و شعار وفاق دولت دکتر پزشکان، باید کاری کنیم که رسانه ایرنا به جایگاه خود برسد و پیام جمهوری اسلامی را به مردم و پیام مردم را به حاکمیت و نظام برسانیم.

جابری انصاری همچنین رسانه‌های ملی را پیوند دهنده دولت به معنای و عام و ملت دانست و تاکید کرد: ایرنا خود را متعهد می‌داند که رسانه دولت و ملت ایران باشد.

وی با اشاره به کاهش تاثیر رسانه‌ها در ایران طی چند سال اخیر گفت: بسیاری از رسانه‌ها مخاطبان خود را از دست داده‌اند و مرجعیت خبری از داخل به خارج منتقل شده و امروز در عرصه رسانه با شرایط ویژه مواجه هستیم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بخشی از موضوع را مربوط به رویکردهای اتخاذ شده در رسانه‌های داخل کشور دانست و بیان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به مفاهمه علمی داریم و تنها با پذیرش این مساله می توانیم به رفع آن اقدام کنیم.

وی تبدیل شدن رسانه به به بلندگوی دیگران و تکرار محتواهای تولید شده دیگران را موجب از دست رفتن مخاطب عنوان کرد و افزود: امروز رسانه‌های ملی مثل ایرنا و صدا و سیما دیگر آن انحصار و مرجعیت سابق را ندارند.

جابری انصاری همچنین با اشاره به حضور نیروهای توانمند در بدنه ایرنا در همه استان‌ها و به خصوص استان اردبیل، خواستار توجه به رفع نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های این رسانه شد و گفت: حضور ایرنا در مناطق مختلف کشور با شبکه گسترده خبرنگاران، یک فرصت برای بازنمایی و تصویرسازی از خدمات نظام است و باید از ظرفیت آن استفاده شود.

وی معرفی ظرفیت اقتصادی و بین‌‎‌المللی استان اردبیل به همسایگان و کشورهای مهم منطقه را ضروری خواند و ادامه داد: در بعد خارجی تلاش داریم که فعالیت ایرنا را تقویت کنیم و معتقدم که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه باید در این مسیر نقش ایفا کنند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی از فعال‌سازی و احیای دفاتر خارجی ایرنا با رویکرد جدید در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: بخشی از این فعال‌سازی از طریق نقش‌آفرینی در دفاتر و مراکز استان‌های مرزی می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم تا بخش برون مرزی این رسانه را تقویت کنیم و در این راستا، با تشکیل قطب‌های رسانه‌ای، از توان مناطق و استان‌های مرزی ایرنا استفاده خواهیم کرد.

استاندار اردبیل: مدیریت هوشمندانه‌ای در عرصه رسانه ضروری است

استاندار اردبیل نیز در این دیدار با اشاره به آغاز فعالیت حرفه‌ای خود در خبرگزاری ایسنا در دوره دانشجویی و آشنایی کامل با حوزه رسانه گفت: مشکلات حوزه رسانه از حدود ۲۵ سال پیش هم مشهود بود ولی شرایط و تحولات بعدی موجب شد که رسانه‌های شاخص مرجعیت خبری خود را از دست بدهند.

مسعود امامی یگانه، به هم خوردن مرجعیت رسانه‌ای در ایران در پی ایجاد رسانه‌های خارجی رقیب و نیز گسترش فضای مجازی را دو تحول مهم و عمده در عرصه رسانه ذکر کرد و افزود: امروز اگر در عرصه رسانه سریع عمل نکنیم، مرجعیت و رشته کار به دست دیگران می افتد.

وی با اشاره به بالا رفتن سرعت انتشار خبر در جهان امروزی بیان کرد: امروز دیگر اخبار رسانه‌های رسمی اثرگذاری سابق خود را از دست داده‌اند و اخبار یا دقیق منتشر نمی‌شوند و یا ناقص منتشر می‌شوند و همین امر موجب شده است که رسانه‌های مهم مرجعیت خود را از دست بدهند.

استاندار اردبیل اضافه کرد: ما همچنان دغدغه سرعت انتشار و اطلاع‌رسانی، صحت اخبار و اعتماد عمومی را داریم و به همین علت لازم است که در کنار نقش اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها، مدیریت هوشمندانه‌ای نیز در عرصه رسانه اعمال شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان اردبیل در بخش تجارت خارجی، کشاورزی و به خصوص گردشگری و ضرورت معرفی این توانمندی‌ها از طریق رسانه در بعد داخلی و خارجی گفت: جذب گردشگر خارجی و داخلی و نیز تامین زیرساخت‌های این بخش نیازمند حمایت و همراهی رسانه‌ای است.

به گزارش ایرنا، در این دیدار که نخستین دیدار رسمی استاندار اردبیل با یک مسئول کشوری پس از انتصاب بود، گزارشی از فعالیت‌های مرکز خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان اردبیل ارائه شد.

برچسب‌ها