به گزارش خبرنگار ایرنا، به باور صاحبنظران تکمیل برخی از طرح های نیمه تمام استان برای خدمت رسانی مطلوب به شهروندان بسیار ضروری است و فرایند طولانی تکمیل این طرح ها مازندران را با چالش های جدی رو برو کرد.
تکمیل طرح های مهم در حوزه پسماند و زیرساخت های جاده ای از جمله اولویت های مهمی برای این خطه از شمال محسوب می شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه تکمیل کارخانه زباله سوز ساری و کمربندی جنوبی بابل از جمله طرح های نیمه تمامی هستند که هزینه های جانی و مالی زیادی را برای شهروندان و مسافران در این خطه از شمال به همراه داشت.
در ۲۴ ساعت گذشته انتشار خبرهای مبنی بر انتقال زباله شهرستان ساری به تهران بازتاب های زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است تا جایی که برخی رسانه های معاند این موضوع را به سوژه خبری خود تبدیل کرده بودند. در حالی انتشار چنین خبرهای تعجب کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه دارد که کارخانه زباله سوز ساری به پیشرفت های خوبی رسیده و در گام نهایی تکمیل قرار دارد.
هر چند دولت برای تکمیل این طرح تا کنون سرمایه گذاری های بسیار کلانی انجام داد اما مردم چشم انتظار افتتاح این طرح و بهره برداری کامل آن هستند.
عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زبالهسوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زبالههای مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود. اما این طرح مهم زیستمحیطی با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب تاکنون به بهانههای مختلف تکمیل و بهرهبرداری نشده و مانند کلاف سردرگمی شده که کسی را امید به تکمیل این طرح مهم در آینده نزدیک نیست.
فرماندار ساری پیش تر اعلام کرد تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال وجه نقد به پیمانکاران این طرح پرداخت شد و دیگر پیمانکار این طرح نیز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق داشت که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد ریال آن را به پول نقد تبدیل کرده است.
یکی دیگر از طرح های نیمه تمام این استان که سالها نیمه کاره ماند کمربندی جنوبی بابل است این کمربندی که به خاطر گره کور ترافیکی شهر بابل به اجبار زیر بار ترافیک رفت در طول ۶ سال گذشته تاکنون همواره شاهد حوادث ناگوار تصادف منجر به فوت در این جاده هستیم..
تصادف های مرگبار در مسیر این کنارگذر تا کنون ده ها نفر را به کام مرگ کشاند و تعداد زیادی هم مصدوم بر جا گذاشت. تاریکی مطلق این کنارگذر سبب می شود جان بسیاری از مسافران و رانندگان در این جاده همچنان در معرض خطر باشد.
بسیاری از خودروها به خاطر دید نامناسب در شب به زمین های شالیزاری اطراف جاده سقوط می کنند که این مشکل هم دیگر چالشی برای کشاورزان منطقه تبدیل شده است.
عدم روشنایی، تقاطع غیرهمسطح و دوربرگردان از جمله طرح های نیمه تمام جاده افتتاح شده کمربندی جنوبی بابل است بنابرین، براین اساس برای حل این مشکل تاکنون جلسه های مختلفی تشکیل شد و از قضا پرونده این جاده در اواخر فروردین ماه سالجاری با پیگیری مسوولان این شهرستان در دفتر وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.
طرح های نیمه تمام دیگری در سطح شهرهای مختلف استان وجود دارد که تکمیل آنها یکی از مطالبه های جدی شهروندان است.
بانک ملت دست به جیب شد
در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: تکمیل طرح های کلان نیمه تمام یکی از سیاست های راهبردی دولت چهاردهم محسوب می شود و بانک ملت برای تکمیل طرح های نیمه تمام این استان در گام نخست هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد کرد.
یوسف نوری گفت: با امضای تفاهم نامه بانک ملت هشت هزار میلیارد ریال در گام نخست برای تکمیل طرح های نیمه تمام در این استان سرمایه گذاری می کند.
وی گفت: در حال حاضر طرح های کلان زیرساختی در استان مازندران وجود دارد که باید در مسیر تکمیل و افتتاح قرار گیرد.
استاندار مازندران با بیان این که بدون تردید اعتبارات دولتی جوابگوی همه طرح های نیمه کاره استان نخواهد بود، اظهار کرد: همه دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند تا از روش های مختلف برای تکمیل این طرح ها استفاده کنند.
نوری گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن این خطه از شمال تکمیل هر چه سریعتر برخی از طرح های نیمه کاره مازندران یک امر ضروری است.
وی با اشاره به این که مازندران نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد، افزود: سرمایه گذاری در بخش های مختلف این استان برای کشور دستاوردهای اقتصادی دارد.
استاندار مازندران افزود: همه تلاش ها برآن است تا با بانک های دیگر گفت و گو انجام شود تا آنها هم در تکمیل طرح های کلان اقتصادی استان شرکت کنند.
این مقام مسوول تصریح کرد: تجربه و ظرفیت های ممتاز اقتصادی این استان ثابت کرد که سرمایه گذاری در مازندران آورده اقتصادی چند برابری برای سرمایهگذاران خواهد داشت.
مازندران به عنوان استانی گردشگرپذیر و با تراکم جمعیتی بالا، در حالی از میلیونها گردشگر و مسافر و خوشنشین میزبانی میکند که زیرساختهای موجود در آن بر اساس سرانه جمعیتی ایجاد شدهاند. برای بهبود وضعیت ارائه خدمات به جمعیت ساکن و مهمان، طرحهای عمرانی متعددی در حوزههای گوناگون زیرساختی از سالها پیش تعریف شدهاند که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز به بهرهبرداری نرسیدند.
بر اساس آمارهای رسمی اکنون نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ طرح عمرانی نیمهکاره در مازندران وجود دارد که تکمیل آنها میتواند بخش زیادی از چالشهای مازندران را برطرف کند. این طرحهای نیمهکاره در حوزههای گوناگونی اعم از درمانی، ورزشی، راه، فرهنگی، گردشگری، آبرسانی، کشاورزی و سایر بخشها قرار دارند.