رشت - ایرنا - معاونت توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه اقتصاد بخش ریلی کشور ضعیف است، گفت: باید اعتبارات به صورت واقع‌بینانه توزیع شود، اعتبارات و درآمدهای بخش مسافری ما کفاف تامین حداقل سربه‌سری هزینه ها و قیمت تمام شده این بخش را نمی‌دهد و نیاز به بررسی و بازنگری در تعرفه‌هاست.  

به گزارش ایرنا، داود طالبی روز یکشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ اظهار کرد: سال گذشته راه آهن‌کشور ۲۸ هزار میلیارد ریال در بخش مسافری زیان کرد که سازمان برنامه و بودجه یک هزار ۹۰۰ میلیارد ریال زیان مسافری را برای راه آهن کشور در نظر گرفت.

معاونت توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن با بیان اینکه توسعه صنعت ریلی نیازمند تامین منابع است، گفت: صنعت ریلی کشور از مباحث حساس و حیاتی و از مبانی پیشرفت و توسعه کشورها محسوب می‌شود.

طالبی تصریح کرد: اگر زیرساخت ها بویژه در حوزه حمل و نقلی در کشور فعال نباشد خدمت و تولیدی و صادراتی هم صورت نخواهد گرفت و متاسفانه در کشور سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و لجستیک هشت و نیم درصد است در صورتی که استاندارد جهانی آن ۱۶ درصد می‌باشد.

وی گفت: حاکمیت و دولت به طور قاطع و جدی به دنبال پیشرفت و توسعه بخش های زیرساختی کشور است اما در اجرا این اتفاق نمی‌افتد چنانکه مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد این حوزه را صفر اعلام کرده است.

طالبی با اشاره همت و عزم جدی دولت چهاردهم در توسعه شبکه ریلی، اظهار کرد: این حوزه بسیار حساس و مهم است ضمن آنکه نتایج آن کوتاه مدت نیست بلکه در میان مدت و بلندمدت حاصل شده و نمود می‌یابد.

وی شبکه ریلی را در راستای توسعه زیرساخت‌ها و تولید و پیشرفت کشور دانست و گفت: طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی بسیار کمتر رقم خورده حال آنکه رهبر معظم انقلاب بر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به مناطق مختلف اقتصادی، تولیدی و بندری تاکید دارند.

مدیرکل جدید راه‌آهن شمال ۲ نیز در این نشست با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اتصال مناطق مختلف کشور به شبکه حمل و نقل ترکیبی، اظهار کرد: بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور متصل شده و در آینده هم این شبکه توسعه می یابد.

رحمت رحمت‌نژاد از تدوین برنامه مدون برای گسترش خدمات راه‌آهن شمال ۲ خبر داد و افزود: تمام تلاش خود را برای ارتقاء برنامه‌های حمل ‌نقل ریلی در محدوده راه آهن شمال ۲ شامل؛ استان‌های گیلان، قزوین و بخشی از استان البرز بکار خواهیم بست.

رحمت نژاد اهل شهرستان سوادکوه مازندران است و پیش از این عناوینی چون مدیر کل راه آهن استان‌های لرستان و یزد را در کارنامه خود دارد.

حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

نخستین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.