تهران- ایرنا- خبرگزاری «شین‌ هوا» با اشاره به خطرات ناشی از انتقال باتری‌های لیتیومی توسط قطار، اعلام کرد که برای نخستین بار سه قطار باری حامل این محصول سفر خود را روز گذشته به پایان رساندند و اولین آزمایش حمل‌ ریلی گسترده باتری‌های لیتیومی برای صادرات خودروهای الکتریکی با موفقیت انجام شد. 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این خبرگزاری، برای چین، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری‌های لیتیومی در جهان، این بهره‌برداری گامی مهم در صادرات این محصول به شمار می‌رود.

این قطارها سه‌شنبه گذشته از شهرداری چونگ‌چینگ، استان سیچوان و استان گوئیژو در جنوب غربی چین حرکت کردند و تا روز شنبه به وقت محلی به مقاصد خود در منطقه خودمختار گوانگ‌شی ژوانگ در جنوب چین و شانگهای در شرق چین رسیدند.

پیش از این حمل‌ونقل باتری‌های لیتیومی به دلیل نگرانی از آتش‌سوزی یا انفجار در اثر تکان‌های خط آهن، پرخطر تلقی می‌شد. به همین دلیل، این باتری‌ها در دسته کالاهای خطرناک قرار داشتند و تنها از طریق دریا یا جاده حمل می‌شدند اما اکنون، نوع جدیدی از کانتینرها این وضعیت را تغییر داده است.

جیا پینگ، معاون مدیرکل شرکت راه‌آهن چین و اپراتور این سه قطار آزمایشی گفت: برای این آزمایش، از کانتینرهای جدیدی استفاده کرده‌ایم که به طور خاص برای حمل‌ونقل باتری‌های لیتیومی طراحی شده‌اند. این کانتینرها از مواد غیرقابل اشتعال ساخته شده و به حسگرهای دود و دما و همچنین دستگاه‌های تهویه مجهز هستند.

به گزارش شین هوا، طبق گزارش انجمن خودروسازان چین، در سه‌ماهه اول امسال، چین حدود چهار میلیون و ۳۱۰ هزار خودرو صادر کرده است که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷.۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، با گسترش دامنه دسترسی قطارهای بین‌المللی چین به کشورهای گوناگون، این کانتینرهای ویژه قابلیت‌های حمل‌ونقل ریلی را افزایش می‌دهند و به حمل‌ونقل جهانی کالاها کمک می کنند.