قم- ایرنا- مدیرکل نوسازی مدارس قم گفت: سیستم‌های گرمایشی ۱۰ درصد کلاس‌های مدارس شهری این استان غیراستاندارد است، ولی سیستم گرمایش مدارس روستایی کاملا استاندارد می‌باشد.

احمدرضا اجتهادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس اقلیم قم، مدارس این استان باید به هر ۲ سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز باشند.

وی اضافه کرد: قانون استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس از سال ۱۳۹۲ و بعد از حادثه تلخ شین‌آباد در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که بر اساس آن، اعتبار مشخصی به‌صورت سالانه درباره استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس به سازمان نوسازی مدارس کشور تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: استان قم هم از همان سال، اهتمام بیشتری به این موضوع مهم داشت و البته اولویت را به استانداردسازی بخاری‌های نفتی و چکه‌ای قرار داد.

اجتهادی با بیان این‌که از سال ۱۳۹۹، بساط بخاری‌های نفتی و چکه‌ای از همه مدارس استان قم برچیده شد؛ گفت: با همت و پیگیری دست‌اندرکاران، در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم رکورد استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ۳۶۰ کلاس درس را در استان به ثبت برسانیم؛ ضمن آن‌که بعد از آن نیز در هر سال، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی برخی مدارس در دستور کار بوده‌است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس روستایی استان قم،استاندارد است؛ مگر مدارس روستایی که چند سال غیرفعال بوده باشند که در صورت آغاز فعالیت مجدد و اعلام این موضوع به اداره کل نوسازی مدارس استان، به‌روزرسانی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی آنان در اولویت قرار می‌گیرد.

وی گفت:‌ در شهر قم، حدود ۱۰ درصد کلاس‌های درس یعنی حدود ۶۰۰ کلاس دارای بخاری‌های گازی دارای لوله بخاری و دودکش می‌باشند.

مدیرکل نوسازی مدارس قم با اشاره به این‌که این بخاری‌ها از نظر اداره نوسازی مدارس غیراستاندارد هستند، افزود: از نظر سازمان نوسازی مدارس کشور، وجود هر نوع شعله در کلاس درس غیراستاندارد است و سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی موتورخانه‌ای باید جایگزین آن شود.

وی اضافه کرد: همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی حدود ۹۰۰ کلاس درس در شهر قم نیز فرسوده و نیازمند تعمیر است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم بتوانیم این سیستم‌ها را نیز به‌روزرسانی کنیم.

به گفته وی، در سالجاری، تاکنون ۶۰ کلاس درس در استان بر اساس اعتبارات تخصیصی استانداردسازی شده که البته امیدواریم با تداوم تخصیص اعتبارات، تا پایان سال نیز بتوانیم ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلاس درس دیگر را در این موضوع استانداردسازی کنیم.

در سال تحصیل جاری ۳۱۵ هزار دانش‌آموز در یک‌هزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح مدارس این استان مشغول تحصیل هستند.