به گزارش ایرنا، در حالی بیستمین استاندار جدید زنجان در دولت چهاردهم یکشنبه هفته جاری معرفی شد که این امر بارقه ای از امید را برای شهروندان استان ایجاد کرد تا زمینه ای برای حل مشکلات چندین ساله پیش روی شهروندان استان فراهم آید.
برخی از مشکلات موجود استان به گونه ای رو به وخامت گذاشته که سالها مردم این خطه با روش های مختلف پیگیر حل آنها شدند اما تاکنون گره گشایی اثربخشی در آنها حاصل نشده است، در ادامه به مهمترین این مطالبات و مسائل اشاره می شود.
جابه جایی و انتقال شهرک روی زنجان
یکی از این مطالبات، کاهش آلودگی شرکتهای سرب و روی و جابجایی شرکت های آلاینده استان است که همواره در این سالها درخصوص رفع مشکلات و جابه جایی آنها شعارهایی داده شده ولی هنوز هیچ یک از این وعده ها عملیاتی نشده است.
استان زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است.
تاریخچه احداث شهرک صنعتی روی استان به سال ۱۳۸۱ بر می گردد که در این سال قرار شد یک شهرک صنعتی در ۱۵ کیلومتری شهر زنجان به نام «سنگ شهر» احداث شود، بنا بود در این شهرک همان طور که اسمش نیز گویای آن است واحدهایی که در کار تولید سنگ تزیینی و نمای ساختمان فعالیت داشتند، مستقر شوند اما در همان آغاز راه، تصمیم گرفته شد تا این شهرک به شهرک تخصصی روی تغییر کاربری دهد؛ تصمیمی که گذشت زمان مشخص کرد هیچ تدبیر و آینده نگری در اتخاذ آن نبوده است.
طبق اظهارات دبیر انجمن صنایع سرب و روی ایران، انتقال و جابه جایی شهرک تخصصی روی زنجان با ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به آسانی امکانپذیر نیست و تولیدکنندگان در جانمایی این شهرک نقشی نداشتند و تبدیل این محدوده به شهرک تخصصی روی تصمیم مسوولان کارگروه امور زیربنایی وقت در استان بوده است.
به گفته سیروس میانجی، صرفا نمی توان با شعار دادن ۷۰ واحد مستقر در این شهرک را جا به جا کرد.
میانجی در خصوص تاثیر صنایع سرب و روی بر شیوع بیماری سرطان در استان، گفت: هیچ مطالعه علمی و دانشگاهی که اثبات کند در استان زنجان بین «سرب و روی» و «سرطان» ارتباط مستقیمی هست؛ وجود ندارد، از طرفی زنجان هم به هیچ عنوان جزو استانهای نخست کشور در سرطان نیست و جزو استان های میانی کشور است.
تعیین تکلیف تعاونی های مسکن مشکل دار استان زنجان
استان زنجان در اجرای طرحهای نهضت ملی مسکن در سطح کشور پیشرو بوده و واحدهای مسکونی به رغم برخی مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده است.
مسکن، مهمترین نیاز انسانها، پس از غذا و پوشاک محسوب می شود و به دلیل اهمیت آن در اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی به آن اشاره شده است.
طی دهههای اخیر موضوع تامین مسکن خانواده ها در اولویت سیاستگذاران جامعه قرار گرفته است چون این موضوع، مهمترین بخش هزینههای خانوارها را تشکیل میدهد و برای حل مشکل مسکن، تعاونی های مسکن نیز راه اندازی شد.
برخی از تعاونی های مسکن استان، سال ها دچار مشکلات و مسائلی بودند که با برنامه ریزی صورت گرفته تاکنون مشکلات خیلی از آنها حل و فصل شده اما همچنان مشکلات برخی دیگر پابرجاست.
طی ۲ سال گذشته با تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی های مهم و مشکل دار استان، پیگیری مشکلات این تعاونی ها به صورت فرا دستگاهی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون نتایج خوبی در پی داشته است.
برخی تعاونی ها در استان در مراجع قضایی مشکلاتی دارند یا اینکه در داخل خود تعاونی ها مسائلی به وجود آمده است که در ستاد ساماندهی تلاش شد تا این مشکلات حل و فصل شود.
پیش از این اعضای برخی تعاونی های مشکل دار استان دست به تجمعاتی می زدند ولی اکنون مسائل این تعاونی ها در مسیر حل شدن قرار گرفته است و قطعا با همت استاندار جدید در دولت چهاردهم به زودی تمامی مشکلات این حوزه حل و فصل خواهد شد.
رسیدگی به وضعیت راههای استان به خصوص جاده ابهر به قیدار
به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته در این حوزه و بهسازی و مرمت بخشی از آزادراه زنجان - قزوین و آغاز بهسازی روکش آسفالت آزادراه زنجان - تبریز ولی برخی جاده های روستایی و فرعی استان از قبیل جاده ابهر به قیدار، زنجان به دندی و زنجان به رشت نیازمند رسیدگی فوری است.
عملیات تعریض جاده ابهر - قیدار که عنوان پرحادثهترین مسیر ارتباطی استان و جاده مرگ را به خود گرفته، بر اثر محدودیتهای اعتباری کند شده است.
جاده قیدار- ابهر به طول حدود ۶۰ کیلومتر مراکز شهرستانهای خدابنده و ابهر را به هم متصل میکند و به عنوان یک جاده شریانی به لحاظ داشتن تردد بالا، شاهد تصادفات و حوادث زیادی است.
طی چند سال اخیر حجم تردد در جاده قیدار – ابهر به واسطه اتصال جاده کردستان و همدان به آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته و چون این جاده به عنوان یک جاده فرعی طراحی و اجرا شده است، کشش این حجم از تردد را ندارد و تداوم وضعیت کنونی به علت کم عرض بودن جاده بسیار نگران کننده است.
افزایش حوادث رانندگی در این محور، رسیدگی به وضعیت آن را به یک مطالبه جدی مردمی در منطقه تبدیل کرده است، با پیگیری های انجام شده، تعریف این مسیر ارتباطی به جاده اصلی ارتقا پیدا کرد و ۲ بانده کردن آن در دستور کار قرار گرفت ولی عملیات اجرایی آن به واسطه محدودیت های اعتباری، خیلی کُند پیش می رود.
در اولین روز هفته آبان ماه امسال در یک سانحه تصادف در این محور، هفت نفر در دم جان خود را از دست دادند و هر بار با وقوع چنین حوادثی که شمار آنها در این مسیر کم نیست، مشکل جاده ابهر- قیدار مورد توجه بیشتری قرار می گیرد ولی مجددا به فراموشی سپرده می شود.
به گفته سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای ۲ بانده کردن جاده ابهر- قیدار حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و نمی توان در کوتاه مدت همه مسیر را تعریض کرد؛ این درحالی است که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خدابنده برای اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان جهت تکمیل و راهاندازی باند دوم مسیر قیدار- سلطانیه ضرب الاجل ۱۰ روزه تعیین کرد و با پیگیری صورت گرفته بخشی از آن به مرحله بهره برداری رسید.
۲ بانده کردن خط آهن زنجان - قزوین
طرح ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین پس از سالها وقفه با تزریق منابع اعتباری لازم به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است و مردم شمالغرب کشور چشم انتظار افتتاح آن هستند.
احداث خط دوم راهآهن زنجان - قزوین در سال ۸۳ به تصویب رسید و سال های زیادی از آغاز این پروژه می گذشت تا اینکه با اقدامات انجام گرفته در دولت قبل به پیشرفت فیزیکی بالا رسید.
این طرح، پیش از این به دلیل تامین نشدن منابع مالی متوقف مانده بود تا اینکه در دهمین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان زنجان در ۲۷ آبان ۱۴۰۰، با مصوبات صورت گرفته، امیدها برای رفع موانع این طرح و تکمیل آن زنده شد.
در این سفر مقرر شد مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان به منظور تکمیل خط دوم راه آهن زنجان - قزوین اختصاص یابد که با تکمیل این پروژه مهم کشوری، افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر، بهبود سرعت قطارها، تسهیل انتقال محصولات کشاورزی و معدنی و ایجاد رونق صادراتی در گذرگاه غرب به شرق کشور و حوزه صادراتی استان زنجان به بار می آید.
چالش کنونی در تکمیل و به سرانجام رسیدن این پروژه به گفته مسوولان، مشکل اجتماعی در محدوده تاکستان است که باید به همت دولتمردان مرتفع شود.
افزایش پروازهای فرودگاه زنجان
فرودگاه زنجان در سال ۷۹ در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار ایجاد شد اما برقراری پروازها در آن طی بیش از ۲۰ سال گذشته با فراز و نشیب های متعددی همراه بود به طوری که طی این مدت تنها به صورت مقطعی برخی پروازها از جمله مشهد مقدس، عتبات عالیات، سفرهای حج تمتع و عمره انجام می شد و در بسیاری از ایام سال پروازهای آن تعطیل بود.
به گفته مدیر وقت فرودگاه زنجان در اردیبهشت سال گذشته، طبق برنامه ریزیها برقراری پرواز از زنجان به سایر فرودگاهها از جمله قشم و کیش در دستور کار قرار دارد که تحقق این مهم در گرو همکاری بخش خصوصی و پشتیبانی لازم است و برای تحقق این مهم باید کارهای مقدماتی با شرکت های هواپیمایی انجام گیرد.
به رغم این اعلام، تاکنون اقدام عملی در این خصوص انجام نشده و تنها پرواز از مسیر زنجان به مشهد مقدس و بالعکس از این فرودگاه انجام می شود.
۳۳۰ روستای زنجان در تنش آبی
۳۳۰ روستای استان اکنون در تنش آبی قرار دارد که این تنش در ۵۳ روستا دائمی و در مابقی فصلی است.
در روستاهای دارای تنش آبی دائم استان ظرفیت تامین آب وجود ندارد و روستاییان تنها در ساعاتی از شبانه روز به آب سالم دسترسی دارند.
دور اندیشی و اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته موجب شده است تا زنجان نسبت به دیگر استان های کشور کمترین مشکل را در این حوزه داشته باشد و ۵۱۰ روستا در سال ۱۴۰۱ برای رفع تنش آبی برنامه ریزی شده بود که تداوم خشکسالی ها موجب افزوده شدن ۵۶ روستا به شمار مناطق دارای مشکل آب استان شد.
رفع معضل ترافیک شهر زنجان
امروزه معضل ترافیک در شهرهای بزرگ و پرجمعیت از جمله زنجان، گریبانگیر شهروندان شده است و حل و فصل آن هر روز نسبت به گذشته پیچیدهتر و سختتر میشود.
افزوده شدن روزانه چندین دستگاه خودروی شخصی به شمار خودروهای در حال تردد در شهر، کُند بودن عملیات مهندسی معابر و تعریض خیابانها و نقص در سیستم حمل و نقل عمومی از جمله عواملی بوده که مسایل ترافیکی شهر را پیچیدهتر کرده است.
این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه های مضاعف بر شهرنشینان ناشی از اتلاف سوخت و استهلاک خودرو، آلودگی هوا و افزایش شمار تصادفات داخل شهری را به دنبال دارد.
نبود سیستم مدیریت شده حمل و نقل عمومی موجب رغبت نداشتن شهروندان برای استفاده از این ناوگان شده و در نتیجه افزایش خودروهای تک سرنشین را در هسته مرکزی شهر در پی داشته است.
از سوی دیگر فقدان پارکینگ های عمومی در محل های پرتردد، مزید بر علت گره های ترافیکی شده است که در بسیاری از موارد گشودن این گره ها اتلاف وقت و هزینه زیادی را در پی دارد.
زنجان از جمله شهرهایی است که از قافله ترافیک های آزار دهنده سایر شهرها عقب نمانده است و گره های ترافیکی که شاید تا همین یک سال گذشته تنها در مقاطعی از سال از جمله نزدیکی های عید نوروز و مناسبت های خاص در سطح شهر ایجاد می شد در حال حاضر به معضل روزانه این شهر تبدیل شده است و تقریبا در تمامی ساعات روز و شب به خصوص در هسته مرکزی شهر شهروندان را ساعت ها در ترافیک معطل می کند و باید برای حل و فصل آن چاره اندیشی لازم صورت گیرد.
حضور نماینده زنجان در لیگ های برتر ورزش کشور
استان زنجان به رغم داشتن ظرفیتها و استعدادهای زیاد در رشته فوتبال و فوتسال ولی هیچ تیم و نمایندهای در لیگهای برتر کشوری ندارد که به عنوان ویترین استان در این رشتههای پرطرفدار و محبوب مطرح باشد.
فوتبال و فوتسال از رشته هایی است که به دلیل داشتن علاقه مندان و هواداران زیاد همواره نگاههای مردم را به خود جلب می کند و بر همین اساس وظیفه و مسوولیت دست اندرکاران و فعالان این رشته نسبت به دیگر رشته های ورزشی سنگینتر است.
بر همین مبنا ورزشکاران و ورزشدوستان فوتبال و فوتسال استان، داشتن یک تیم لیگ برتری و شرکت در مسابقات لیگ های مختلف را به منظور رشد و توسعه هرچه بیشتر این رشته ورزشی مطالبه می کنند.
علاقه مندان به فوتبال و فوتسال در استان زنجان همواره این خواسته را از مسوولان ورزشی دارند ولی به رغم تلاش ها و پیگیری های انجام شده، هنوز این مطالبه در استان زنجان محقق نشده است.
نبود حامی مالی برای رشته های مختلف و تخصیص نیافتن بودجه لازم برای اتمام پروژه های نیمه کاره مثل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان از جمله مشکلات پیش روی توسعه ورزش در استان است.
تکمیل سدهای در دست ساخت استان زنجان
تنش آبی یکی از دغدغه های مردم و مسوولان زنجان طی سالهای اخیر بوده و به دنبال خشکسالیهای پی در پی این معضل تشدید نیز شده است.
ساخت سدهای مختلف علاوه بر اینکه با هدف مهار آبهای سطحی و مدیریت و استفاده بهینه از این رحمت الهی در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت انجام می شود، تامین انرژی برق از نیروگاههای برق آبی را نیز امکانپذیر می کند.
استان زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص هم اینک ۳۹ سد درحال بهره برداری، پنج سد در دست ساخت و ۲۵ سد در حال مطالعه دارد و انتظار می رود با تدابیر موثر، این طرح ها در زمان کوتاهتری به سرانجام برسند تا مردم از نتایج اجرای این پروژه ها در مناطق مختلف استان بهره مند شوند.
جاده و آب مهمترین مطالبه مردم شهرستان طارم
طارم از زمینهای زراعی بسیار مرغوبی برخوردار است و درآمد قریب به ۹۰ درصد مردم این شهرستان از طریق کشاورزی تامین میشود که از اهمیت آن حکایت دارد.
رودخانه قزل اوزن، شاهرگ حیاتی شهرستان طارم است ولی متاسفانه این رودخانه در ایام گرم سال خشک میشود و کشاورزان با مشکلات جدی در خصوص تامین آب، مواجه میشوند، از این رو تامین آب پایدار برای این شهرستان از نیازهای اساسی آن محسوب می شود.
در زمان حاضر این ماده حیاتی از سدی در استان آذربایجان شرقی تامین میشود و کشاورزان ناچارند در این وضعیت اقتصادی، بهای آب کشاورزی را نیز پرداخت کنند.
در شهرستان طارم ۲۲ رودخانه با ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد که به قزلاوزن سرازیر میشود ولی خود این شهر هیچ برداشتی از این آب ندارد.
ناهمواری و پرپیچ و خم بودن راههای مواصلاتی شهرستان طارم نیز از دیگر مشکلات عمده این شهرستان است، این امر موجب ایجاد مشکلات جدی برای شهروندان طارمی شده است و همواره تصادفات جادهای در این راهها رخ می دهد.
تکمیل طرح های راهسازی این شهرستان موجب به ثمر رسیدن طرح کلان گذرگاه جنوب به شمال استان نیز می شود.
ایجاد تحول در استان مسیری طولانی، اما شدنی است
استاندار جدید زنجان در آیین معارفه خود با بیان اینکه نظام مسائل استان زنجان بر اساس دادهها، نیازمند بازشناسی، توصیف و تحلیل دقیق است، گفت: توسعه استان در همه ابعاد و جوانب مدنظر است و باید تلاش کنیم مردم مدیریت وفاق و تحول را ببیند و باور کنند.
محسن صادقی با بیان اینکه رویکرد ما در مدیریت مسالهمحوری است، افزود: اگر حاصل کار باعث تغییر زندگی مردم نشود، نمره قابل قبولی نخواهد گرفت.
وی، موقعیت استان را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: برای رسیدن به جهش اقتصادی با موانع و چالش هایی مواجه هستیم که لزوما باید این موانع شناسایی و با همدلی و همکاری رفع شود.
استاندار زنجان ادامه داد:در زیرساختهای حمل و نقل کمبود جدی وجود دارد و در بسیاری از مواد معدنی استان خام فروشی صورت می گیرد که با فرآوری میتوان به ثروت رسید.
صادقی در ادامه در ذکر موانع توسعه پایدار به دو مشکل آب و تمرکز گرایی اشاره کرد و عنوان نمود: تمرکز زدایی خواسته ماست.
وی از دیگر مسائل استان به ضعف جدی در زیرساختهای گردشگری اشاره کرد و ظرفیت استان در گردشگری مذهبی را حائز اهمیت خواند.
استاندار زنجان ادامه داد: در استان جاذبه لازم برای نگه داشتن نیروهای متخصص وجود ندارد و باید به آن توجه کرد همچنین نقش مهم زنان فرهیخته استان در مدیریت ملی و محلی باید مورد توجه قرار گیرد و در حوزه آموزشهای حرفهای نیز تلاش منسجمی صورت گیرد.
وی به ضعف مشارکت نخبگان با مدیریت استان در رفع مشکلات استان اشاره و یادآور شد: در تسهیلات اعطایی ضعف جدی در استان وجود دارد که باید در رابطه با آن کار شود.
استاندار زنجان افزود: تا زمانی که واقعیتهای استان را نبینیم هیچگاه درصدد رفع آن برنخواهیم آمد بنابراین واقعبینی باعث میشود مشکلات برطرف گردد.
صادقی خاطرنشان کرد: تحول استان مسیری طولانی، اما شدنی است، ولی با همدلی همه اقشار، نخبگان و استفاده از همه ظرفیت ها، به ویژه نمایندگان استان این کار امکانپذیر خواهد بود بنابراین باید رشد و توسعه را فرآیندی ببینیم.
محسن صادقی در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت به عنوان استاندار زنجان منصوب شد، او متولد سال ۱۳۴۴ در زنجان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، مدیرکل امنیتی وزارت کشور و مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از جمله مسوولیت های قبلی در کارنامه صادقی است.
همچنین رئیس کمیته امنیت ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، نماینده قوه قضاییه و وزارت کشور در شورای عالی امنیت ملی از دیگر مسوولیت های اجرایی استاندار جدید زنجان بوده است.
صادقی در دولت دوازدهم سرپرست دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاستجمهوری بود.