اصفهان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: پیشگیری از بروز و افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیازمند تقویت جنبه‌های دینی و فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا ابراهیمی روز سه شنبه در نشست مشترک ادارات ارزیابی عملکرد استان‌های اصفهان و هرمزگان در سالن جلسات نفش جهان این شهر افزود: در سال‌های اخیر، شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس بوده‌ایم که این مشکلات، به‌ویژه در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول، بیشتر به چشم می‌خورد. وی، یکی از راه‌های موثر در کاهش این آسیب‌ها را توجه به مساله نماز جماعت در مدارس عنوان کرد و گفت: ما باید به دانش‌آموزان خود آموزش دهیم که نماز جماعت یک امر ضروری است و اگر به این مهم توجه شود، بسیاری از مشکلات رفتاری و اجتماعی حل خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان، همچنین با اشاره به اهمیت همکاری با خانواده‌ها برای حل مشکلات آموزشی، گفت: آموزش و پرورش باید به‌عنوان مشاور و یاور خانواده‌ها عمل کند.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین نقش‌های ما در این زمینه، تسهیل گری در حل مشکلات آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان و کمک به خانواده‌ها برای پرورش فرزندانشان در محیطی سالم و با پشتوانه قوی تربیتی است.

ابراهیمی افزود: امروز ما در دوران جنگ نرم و جنگ ترکیبی قرار داریم و نقش معلمان و آموزش و پرورش در این جنگ بسیار حساس است.

وی از معلمان به‌عنوان افسران این جبهه یاد کرد وگفت: این وظیفه سنگین را باید با روحیه بسیجی و خلوص نیت انجام دهیم تا همچون شهدای کشورمان در مسیر تکامل بشریت و احیای سنت پیامبر اسلام (ص) گام برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان همچنین به نقش بسیج در فرایند آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: بسیج تنها یک نهاد نظامی نیست، بلکه یک فرهنگ جامع است که می‌تواند در تربیت دانش‌آموزان و معلمان، کمک زیادی به ما کند.

ابراهیمی در ادامه به ویژگی‌های تربیتی و انسان سازی در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت های ما در آموزش و پرورش، تربیت انسان‌هایی با اصول اخلاقی و دینی است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف، باید محبت را به عنوان مهم‌ترین ارکان تعلیم و تربیت در کانون روابط معلمان و دانش‌آموزان تقویت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نظارت و ارزیابی در فرایندهای آموزشی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما به عنوان مسوولان آموزش و پرورش، نظارت بر کیفیت آموزش و ارزیابی عملکرد معلمان و مدارس است.

وی تاکید کرد: این نظارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در عین حفظ کرامت معلمان موجب ارتقای کیفیت آموزش و پرورش شود و محیط‌های آموزشی پر از محبت و تعامل مثبت باقی بمانند.

وی، نظارت و ارزیابی را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دانست و گفت: باید نظارت‌ها به نحوی باشد که در عین اصلاح مشکلات، فضای آموزش و پرورش را تخریب نکند، نظارت‌های دقیق و به موقع می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند و باعث ارتقای شرایط آموزشی مدارس و معلمان شود.

به گزارش ایرنا، گردهمایی مشترک کارشناس مسوولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان های هرمزگان و اصفهان با هدف بررسی چالش‌های این حوزه و دستیابی به راهکارهای موثر برای بهبود عملکرد به مدت ۲ روز در سالن جلسات نقش جهان اصفهان برگزار شد.