رضا پورترابزاده، کارگردان نمایش «مولن روژ» در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، با تأکید بر لزوم گسترش نگاه جهانی به مفهوم مقاومت، اظهار داشت: این جشنواره میتواند با تقویت سیاستگذاریها و حمایتها، مخاطبان گستردهتری جذب کند و طیف وسیع تری از هنرمندان صاحبنام این گونه تئاتری را به عرصه بازگرداند.
کارگردان نمایش «مولن روژ» با اشاره به لزوم آسیب شناسی «تئاتر مقاومت» بیان کرد: ما امسال با تغییر محسوسی در نوع برگزاری جشنواره طرف هستیم. مستقر شدن جشنواره در استان های مختلف ایران نکتهای شایان توجه است. در گذشته اجرای آثار مقاومت، اغلب منوط و محدود به یک سری جشنوارهها بود و اگر آثار به اجرای عمومی میرسیدند هم استقبال مردمی صورت نمیگرفت. در نهایت یک محفل خودمانی اتفاق میافتاد؛ اما در این دوره مردم اهمیت بسیار بیشتری در قیاس با سایر دورهها پیدا کردهاند و صرفهجویی بیشتری نیز در هزینه هایی مانند رفت و آمدها و اسکان و... گروهها صورت گرفته است.
پورتراب زده درباره انگیزه حضور هنرمدان نمایشی در جشنواره مقاومت گفت: مفهوم مقاومت یک مفهوم جهانی است و منوط به یک موضوع خاص و تنها کشور ما نیست. اگر ما دید خود را در مورد تئاتر مقاومت تنها منوط به موضوع دفاع مقدس نکنیم، جشنواره تئاتر مقاومت سبب ایجاد بازخوردهایی جهان شمول میشود.
کارگردان نمایش «مولن روژ» در مورد اقدامات لازم جهت بازگشت هنرمندان صاحب نام تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد : خیلی از دوستان ما که در گذشته بسیار دغدغهمند و فعال بودند، امروزه درگیر مشکلات روزمره زندگی هستند. فعالیت نمایشی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مشکل شده است؛ این بدین معنا نیست که تمام هزینه های تولید یک اثر را جشنواره باید متقبل بشود. اما انگیزه های مادی نیز بسیار حائز اهمیت است. بودجه ای که جشنواره برای آثار در نظر میگیرد باید از جهاتی مورد کارشناس و طبقه بندی قرار گیرد؛ بدین معنا که اثری که با تعداد بازیگر بیشتری در حال تولید است در قیاس با آثار کم بازیگر در دست تولید باید از لحاظ بودجه و کمک هزینه، متفاوت مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. جشنواره ها به طورکلی باید با بودجه های بیشتری وارد میدان عمل شوند علی الخصوص زمانی که هدف جشنواره ها اجرای عموم باشد؛ زیرا با هر شب اجرا هزینه ها افزایش پیدا خواهد کرد.
پورترابزاده در ارزیابی از نوزدهمین جشنواره بینالملی تئاتر مقاومت تصریح کرد : ایده حمایت از اجرای عموم در استان ها ایده بسیار خوب و متفاوتی بود. موردی که باید در ادوار بعدی با دقت بیشتری مورد توجه قرار بگیرد موضوع ۱۵ شب های اجرای عمومی آثار است که این موضوع شاید در شهرستان هایی که با کمبود سالن مواجه هستند، ممکن نباشد.
به گزارش ایرنا، نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم تبار، توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده خواهد بود.
«پرداختن به سیره زندگی و مبارزات شهدا و رزمندگان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداختن به عملیات ها و رخدادهای مهم دفاع مقدس، دفاع از حرم و محور مقاومت»، «پرداخت به نقش تاریخی و ارزشمند زنان و مادران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «پرداختن به نقش شهدای مدافع امنیت با نگاه ویژه به شهدای سال ۱۴۰۱ ، حوادث تروریستی شاه چراغ و مجلس شورای اسلامی »، «مقاومت ، ایستادگی و مظلومیت مردم فلسطین به ویژه وقایع اخیر غزه »، «پرداخت نمایشی به حماسه طوفان الاقصی و حماسه وعده صادق » و «پرداختن به شخصیت های مهم مبارز تاریخ معاصر ایران و جهان و ایستادگی آنها در برابر استکبار، استعمار و استبداد» نیز از اولویت های موضوعی فراخوان جشنواره در بخش «مسابقه تئاتر صحنه ای» این دوره بوده که قرار است در قالبی متفاوت تر از دوره های گذشته برگزار شود.