یاسوج- ایرنا-جاده خون،جاده بی برگشت، جاده مرگ، جاده نفرین شده و اینها تنها چند واژه تلخ برخی اهالی طولیان و روستاهای پیرامونی آن از جاده پنج کیلومتری دهدشت -طولیان که ۱۵سال است هنوز طرح بازسازی وتعریض آن تکمیل نشده و این مسیر کوتاه اما ناایمن و پرتردد تاکنون خانواده های زیادی را در غم فرزندان و کودکانشان داغدار و جوان هایی را بی رحمانه به کام مرگ کشانده است.

داستان غمبار و صحنه های دلخراش سوانح جاده ای برای خانواده های داغ دیده و آسیب دیدگان از حوادث ناگوار در این محور خود غمنامه‌ سترگی است که فریادهای درگلو مانده‌ داغدیدگانش اینک چروکی بر پیشانی‌ شان شده است و آنها با هزاران دریغ، آه و حسرت خواستار پایان این صحنه های ناخوشایند هستند.

تکرار صحنه های دلخراش و بروز سوانح جاده ای در این محور نا ایمن در حالی است که بر اساس بررسی ها و پیگیری ها پیمانکار نیز طرح را رها کرده است.

جاده دهدشت-طولیان یک جاده پنج کیلومتری است که به عنوان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم شهرستان، مسیر رفت‌وآمد شهر دهدشت و بیش از ۱۰۰ روستا بوده و از زمان راه‌اندازی و بازگشایی محور باغچه جلیل-سادات اهمیت این جاده صدچندان شده و به عنوان یک مسیر کوتاه و پر تردد برای رفت و آمد به مرکز استان تبدیل شده است.

ساکنان روستای طولیان و رسانه های محلی کهگیلویه سالهاست که جاده دهدشت به طولیان را با لقب جاده خون، جاده مرگ، جاده بدون بازگشت و ده‌ها نام دیگر می خوانند چون هر یک از اهالی انگار که حوادث تلخ این مسیر را تجربه و درک کرده اند و بروز حوادث این جاده این سال ها چه جوان هایی را که پرپر نکرده و چه مادرانی را غمبار، بی فرزند، رنجور و افسرده و خانواده هایی را که داغدار نکرده است.

برخی شهروندان و خانواده های داغداری که فرزندان و بستگانشان را طی این سال ها در این مسیر از دست داده اند عاجزانه و ملتمسانه از مسئولان و متولیان امر خواستار ساماندهی این وضعیت و اتمام این طرح شده اند.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در حالی که بغض گلویشان را گرفته می گویند: این جاده برای ما اهالی روستای طولیان که روزانه بیشترین تردد را از این جاده داریم به عنوان جاده خون، جاده نفرین شده، جاده مرگ، جاده بدون بازگشت است.

شهروندان و اهالی طولیان می گویند: آیا زمان آن نرسیده است که با اقداماتی عاجل و مؤثر، امنیت جاده دهدشت-طولیان تأمین شود و این مسیر از وضعیت کنونی خارج شود. این جاده نیاز به تخصیص منابع لازم و اقدامات فوری دارد تا جان جوانان این دیار قربانی بی توجهی و کم کاری نشود.

یکی از ساکنان روستای طولیان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا می گوید: این جاده سال هاست که گروگان گرفته شده و نیاز به ورود جدی استاندار ، و مسئولان اجرایی استانی و شهرستانی برای ساماندهی این وضعیت دارد.

خلیلی یکی از بستگان جان‌باخته این مسیر با خشم و ناراحتی این چنین می گوید:آیا واقعا مسولان تا به حال از این مسیر عبور نکرده اند ،آیا برای لحظه ای به مردم این روستاها هم فکر کرده اند که سالانه چند خانواده عزادار می شوند.

احمد رضا رضوی در ادامه گفت : هفته ای نیست که اتفاق ناخوشایندی در این جاده نیافتد و از جوانان منطقه در این تصادفات کشته نشود.

گرچه در بروز حوادث تلخ و تصادفات دلخراش جاده ای همواره بی احتیاطی و خطای انسانی نیز هم نوا با ناایمن بودن جاده به عنوان دو عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیین کننده‌ای دارند اما از سوی دیگر نمی‌توان به آسانی از برخی کم توجهی‌ها در طول بیش از ۱۵ سال اخیر از آغاز عملیات اجرایی برای چهار خطه شدن و بهسازی این جاده کوتاه پنج کیلومتری گذشت.

مسیر جاده طولیان که به دلیل وجود روستاهای اطراف شهر دهدشت ،مسیر جاده های ییلاقی و بهره‌برداری از جاده «باغچه سادات »بار ترافیکی سنگینی همیشه در این مسیر وجود دارد و عمده رفت و آمدها از این مسیر انجام می شود.

مردم و اهالی طولیان می گویند که بیشترین حجم تصادفات به دلیل نبود علائم ، خط کشی و جدا کننده در شب اتفاق می افتد.

عدم وجود گاردریل، علائم راهنمایی و خط‌کشی مناسب، تنها بخشی از مشکلات این جاده هستند که خطرات بسیاری را برای رانندگان و مسافران به‌همراه دارد.

این جاده که بیش از یک کیلومتر از لاین دوم آن به‌صورت نیمه‌کاره رها شده، به‌نوعی گروگان پیمانکار و اداره راه و شهرسازی شده بود.

طی چند سال نه پیمانکار خلعیت می‌شد و نه اداره راه و شهرسازی تصمیمی قاطع برای حل این معضل اتخاذ می‌کرد. این وضعیت نه تنها نشان از ناکارآمدی در مدیریت پروژه‌ها دارد، بلکه بیانگر بی‌توجهی به امنیت و جان شهروندان است.

جاده دهدشت-طولیان یک جاده پنج کیلومتری است که به عنوان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم شهرستان، مسیر رفت‌وآمد شهر دهدشت و بیش از ۱۰۰ روستا بوده و از زمان راه‌اندازی و بازگشایی محور باغچه جلیل-سادات اهمیت این جاده صدچندان شده و به عنوان یک مسیر کوتاه و پر تردد برای رفت و آمد به مرکز استان تبدیل شده است.

شهر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار ورودی از بهبهان، سوق، طولیان و چرام است که بعضی از این ورودی ها به دلیل تاریکی شبانه و نداشتن علائم هشدار دهنده در روز به مسیرهای خطرناکی برای تردد مردم تبدیل شده است

در شرایطی که هر روز شاهد افزایش حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای هستیم، برغم برنامه ریزی های سال های اخیر توسط نهادها و دستگاه های متوالی و پیگیری فضای رسانه ای برای بهسازی و ساماندهی ،تحقق این پروژه محقق نشد و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه با جدیت بیشتری به این مسئله رسیدگی کنند. عدم توجه به این موضوع می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای خانواده‌های بسیاری به‌همراه داشته باشد.

جاده‌ها به‌عنوان شریان‌های حیاتی هر منطقه، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کنند. اما جاده دهدشت-طولیان به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم این منطقه، با مشکلات جدی و نگران‌کننده‌ای روبه‌رو است.

دادستان کهگیلویه نیز در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت:اداره راه و شهرسازی را طبق مستندات و به دلیل عدم اجرای مناسب از سوی پیمانکار و تاخیر در اجرای پروژه موظف به خلع ید پیمانکار کردیم.

سعید کریمی زاد ادامه داد :کار پیگیری شد و در زمان مدیر کل سابق راه و شهرسازی این محور به مناقصه رفت و پیمانکار هم مشخص شد که دلیل ابلاغ پیمانکار مشخص نشد . مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ،به مشکلات جدی در حوزه تامین بودجه و وضعیت ایمنی جاده‌ها در این استان اشاره کرد.

پارسایی اظهار داشت: تخصیص بودجه به پروژه‌های عمرانی در استان به‌خصوص جاده‌ها به اندازه کافی نیست و این مسئله تاثیر منفی بر روی پیشرفت پروژه‌ها و ایمنی جاده‌ها گذاشته است.

وی همچنین به انتقادات وارد شده به راه و شهرسازی در زمینه تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: باید تأکید کنم که همه در تصادفات جاده‌ای سهیم هستند و عوامل مختلفی از جمله کیفیت زیرساخت‌ها، رفتار رانندگان و نیز عدم رعایت قوانین ترافیکی در بروز حوادث نقش دارند.

وی در ادامه افزود: پیمانکار به دلیل عدم تعهدات خود، خلعیت شد و پروژه‌ه به مناقصه جدید رفته‌ بود ولی متاسفانه مناقصه دچار شبهاتی در تعداد شرکت های برگزار کننده بود که دوباره اقدام به انجام مناقصه جدید کردیم.

مدیر کل راه و شهرسازی همچنین بر ضرورت توجه پیمانکاران بومی به تعهدات خود تأکید کرد و گفت: پیمانکاران بومی با وجود اینکه طلب کم‌تری دارند، اما بعضاً در اجرای پروژه‌ها اهمال می‌کنند که این مسئله قابل قبول نیست. پارسایی در پایان تأکید کرد : برای بهبود وضعیت راه‌ها و کاهش تصادفات، نیاز به همکاری و همدلی تمامی ارکان جامعه داریم تا بتوانیم مشکلات را به‌طور مؤثری حل کنیم.

وی یادآور شد: البته پیمانکار جدید این طرح نیز با برگزاری مناقصه مشخص شده است و امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن با شتاب بیشتری آغاز شود.

به گزارش ایرنا،با توجه به وضعیت بحرانی جاده دهدشت طولیان و خطرات جدی که این مسیر برای کاربران خود دارد، ضروری است که مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر اقدام به انتخاب پیمانکار جدید و آغاز پروژه بازسازی و بهبود ایمنی جاده کنند.

همچنین، لازم است که نظارت‌های دقیق‌تری بر روی پیمانکاران انجام شود تا از بروز چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری شود. تأمین امنیت جاده‌ها باید در اولویت قرار گیرد تا جان انسان‌ها در امان بماند و مشکلات ترافیکی کاهش یابد.