شیراز-ایرنا-معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با اشاره به ترفندهای مختلف کلاهبرداران اینترنتی در خصوص خرید حراج جمعه سیاه به کاربران هشدار داد.

سرهنگ حمید افرامن در این باره به ایرنا گفت: چند سالی است که بلک فرایدی (جمعه سیاه)در ایران هم رایج شده است و بسیاری از کلاهبرداران با تبلیغات گمراه کننده سعی دارند تا مشتریان را قربانی سودجویی‌های خود کنند و با افزایش چند برابری قیمت کالاها و اعمال تخفیف روی آن سعی دارند تا به خریداران القا کنند که قرار است کالا را با قیمت منصفانه بخرند و سود زیادی نصیب شان شود؛ در حالی که خبری از تخفیف واقعی نیست و همه چیز، فقط یک بازی تبلیغاتی است.

وی افزود: انواع روش های کلاهبرداری در جمعه سیاه وجود دارد که می‌طلبد کاربران آن را رعایت تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، فروشگاه‌های آنلاین یکی از مکانهای اصلی کلاهبرداری در رویداد بلک فرایدی است، بسیاری از این فروشگاه ها با استفاده از تصاویر جذاب و قیمت‌های دروغین، مشتریان را جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی برخی از این فروشگاه ها حتی وجود ندارند و با دریافت مبلغ از مشتری، کالا را ارسال نمی‌کنند و یا کالایی کوچکتر و کمتر آنچه تبلیغ و فروخته شده بود، ارسال می‌کنند، این موضوع مخصوصا در فروشگاه شناخته شده رایج است.

افرامن اظهار کرد: یکی دیگر از رایج ترین روش های کلاهبرداری در بلک فرایدی، تبلیغات گمراه کننده است، بسیاری از فروشگاه های فیزیکی یا آنلاین، قبل از بلک فرایدی قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند، اما در روز جمعه سیاه، قیمت ها را به ظاهر کاهش می هند و به مشتریان اعلام می کنند که تخفیف‌های بزرگی اعمال شده، در حالی که قیمت نهایی کالا با قیمت واقعی آن تفاوت چندانی ندارد و در بسیاری موارد حتی گرانتر از قیمت واقعی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: روش رایج دیگر کلاهبرداری، فروش کالاهای بی‌کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته به اسم تخفیف ویژه است، برخی فروشندگان، کالاهایی که در انبارهای‌شان مانده و قابل فروش نیستند را به بهانه تخفیف در این روزها عرضه می‌کنند، مشتریان نیز به دلیل جذابیت تخفیف‌ها، این کالاها را خریداری می‌کنند، اما پس از خرید متوجه کیفیت پایین یا تاریخ مصرف گذشته آنها می‌شوند.

معاون پلیس فارس گفت: همچنین برخی صفحات و کانال‌ها در فضای مجازی، بدون اعتبار در زمینه کسب و کار اینترنتی وارد می‌شوند، حتی برخی صفحات در قالب فروشنده ابتدا به تعهدات خود عمل می‌کنند و با جذب مشتری و کسب اعتبار لازم در ادامه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.