قزوین - ایرنا - کارشناس واحد فنی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت: جدی نگرفتن موضوع سیما و منظر شهری، عدم تدوین قوانین و مقررات و نبودن خط مشی یکسان در حوزه دولتی در خصوص ایجاد فضای رنگی در مبلمان شهری، اصلی ترین مانع برای استفاده صحیح از رنگ در فضای شهری محسوب می شود.

وحید سید موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی دیگر از موانع در حوزه رنگ آمیزی فضای شهری قزوین را به بخش خصوصی نسبت داد و اظهار کرد: نبودن آموزش صحیح و عدم آشنایی شهروندان قزوینی با حوزه تخصصی گرافیک شهری و انتخاب رنگ بر اساس سلیقه، به جای مراجعه به متخصصان این حوزه از دلایل اصلی ناکارآمدی رنگ ها در محیط شهری محسوب می شود.

وی ادامه داد: شهرداری و به ویژه سازمان زیباسازی در حوزه عمومی و عناصر شهری سعی داشته تا استفاده از رنگ ها طبق ابعاد هنری و روانشناختی آن استفاده کند، به طوری که استفاده از رنگ در برخی موارد از جمله المان های مناسبتی، دیوارنگاره ها، پرچم ها و ریسه های پارچه ای با هدف جدا شدن از زمینه، دیده شدن و انتقال پیام بوده و در برخی دیگر همانند رنگ مبلمان شهری و یا سازه های عملکردی در خدمت کارکرد آن بوده است.

موسوی تصریح کرد: رنگ ها از مهمترین مولفه ها در درک بصری از فضا هستند و به همین خاطر از مهمترین مولفه ها در شکل دادن و مدیریت سیما و منظر شهرها به شمار می روند و در نماهای شهر، المان ها و مبلمان شهری و همچنین در نورپردازی های شبانه شهر نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گفته این مسوول، در محیط شهری از رنگ و رنگ آمیزی به دلیل دو جنبه کلی کارکرد فیزیکی و تاثیر روانی آن استفاده می شود که از بعد فیزیکی، رنگ ها به دلیل خاصیت پوشانندگی سطوح و محافظت در برابر عوامل محیطی موجب افزایش دوام مصالح می شوند، با این حال تاثیر روانی و زیباشناختی رنگ ها نیز بسیار مهم است چرا که نه تنها بر فعالیت های انسان تاثیرگذارند بلکه در بیان حالت مکان و انتقال پیام نیز بسیار موثرند.

کارشناس واحد فنی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت: اگرچه متولی و مسوول اصلی در بحث زیباسازی شهر، شهرداری و بخش دولتی به شمار می رود اما شهر فقط دارای مالکیت های عمومی نبوده و بخش عمده ای از منظر شهر را نماها و جداره های شهری با مالکیت خصوصی شکل می دهد.

وی اضافه کرد: تعادل میان حقوق عمومی و خصوصی به صورت کیفی است و روش صحیح آن است که حق تصمیم گیری با مالک و سهم و وظیفه بخش عمومی آموزش شهروندان و تنظیم مقررات برای هماهنگ سازی و هدفمند شدن نماها با رعایت موازین حرفه ای و تخصصی آن بدون اقتدارگرایی صورت گیرد.

موسوی توضیح داد: تابلوهای اصناف یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار بر منظر شهری است که سازمان زیباسازی براساس وظیفه نسبت به تهیه آیین نامه ضوابط آن اقدام کرده و بر این اساس کار ساماندهی در سطح شهر انجام می گیرد اما گرافیک و نحوه استفاده از رنگ در این تابلوها بعهده مالکان است و به همین دلیل در صورت استفاده از متخصصان این حوزه مانند هنرمندان گرافیست ما شاهد ناهنجاری های کمتری خواهیم بود.

این مسوول در خصوص اهمیت رنگ در تقویت هویت شهری، خوانایی محیط و ایجاد فضای شهری شاداب، گفت: رنگ ها هر کدام دارای یک اثر ویژه روانی برروی بیننده دارد و این اثر بیش از هر چیز تابع سه عامل از جمله مکانی که رنگ در آن بکار رفته است، فرهنگ یا قیاس های ذهنی و عوامل اجتماعی و روانی که بر بیننده اثر دارند، است.

کارشناس واحد فنی سازمان زیباسازی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: به طور کلی زیباسازی شهر قزوین سه هدف اصلی کارکردی، زیبایی و هویتی را در شهر پی می گیرد و از این رو استفاده صحیح از رنگ و توجه به تاثیرات بصری و ابعاد معنایی آن می تواند به ارتقای زیبایی و هویت مکان به عنوان ۲ عامل مهم در طراحی شهری بیانجامد و در بوجود اوردن یک شهر سالم، زیبا و دلنشین موثر باشد.