تهران- ایرنا- سرپرست معاونت فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران گفت: امکانات فناوری اطلاعات دانشگاه هم از جنبه زیرساختی و هم از جنبه سامانه‌های اطلاعاتی، نیازمند تحول و بهینه‌سازی اساسی است.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه تهران، محمد خوانساری افزود: اولویت‌های هر چهار حوزه مأموریتی این معاونت شامل "زیرساخت و مرکز داده"، "سامانه‌های اطلاعاتی"، "یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش" و "فناوری‌های نوین و میز خدمت" را با توجه به بازخوردهایی که به صورت الکترونیکی و حضوری از ذی‌نفعان دریافت شد، استخراج کردیم تا مسیر ما کاملاً شفاف و روشن باشد. این اقدام با هدف اولویت‌بندی مسائل انجام شد تا دغدغه‌های اصلی ذی‌نفعان دانشگاه، اعم از استادان، دانشجویان و کارمندان، برطرف شود و همگان بتوانند بدون دغدغه به فعالیت‌های خود بپردازند.

خوانساری یکی از موارد مهم را گسترش استفاده از سامانه میز خدمات، به نشانی sd.ut.ac.ir و افزودن قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی دانست و افزود: دستیار هوشمند "چت‌بات" طراحی و در بیشتر سامانه‌های دانشگاه راه‌اندازی شده یا در حال تکمیل است. افراد با استفاده از این ابزار به سادگی می‌توانند به جای اینکه ناچار به تماس‌های متعدد شوند، پاسخ سوال خود را به سرعت دریافت کنند. این اقدام مهم، پیش از این آغاز شده بود و در حال گسترش است. معرفی این دستیار هوشمند که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته است، در نشانی https://mycloud.ut.ac.ir/s/PgfaLrXZx۵XHXM۳ قابل دسترسی است. همچنین با گسترش دامنه استفاده از میز خدمات به سایر حوزه‌های دانشگاه، از این امکان می‌توان در آن حوزه‌ها نیز استفاده کرد.

سرپرست معاونت فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه اعلام کرد: اگر در استفاده از سامانه‌ها و خدمات مختلف فناوری اطلاعات، کاربران هر گونه مشکلی داشته باشند، بهترین روش این است که آن مشکل را در سامانه میز خدمات به شکل تیکت ثبت کنند. همکاران ما در زمان کوتاه در میز خدمات پاسخگوی ایشان خواهند بود.

خوانساری با اشاره به مسأله محدودیت حجم ایمیل دانشگاه گفت: باید با تقویت سامانه ایمیل دانشگاه تهران ارتباط مستمر استاد، دانشجو، دانش‌آموخته تقویت شود. از این رو، حجم ایمیل کاربران متقاضی را از اواخر آذر ماه به صورت محدود، تا حد امکان افزایش می‌دهیم. البته این کار تنها با بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری شرایط فعلی ممکن می‌شود و گستره آن محدود خواهد بود.

سرپرست معاونت فناوری‌های دیجیتالی راه‌حل میان‌مدت برای حل این مشکلات را خرید و تأمین تجهیزات ذخیره‌سازی مورد نیاز برای این کار دانست و افزود: در این راستا با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع مکاتبات لازم انجام شده و در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنیم.

سرپرست معاونت فناوری‌های دیجیتالی درباره دسترسی به اینترنت اظهار داشت: پهنای باند دانشگاه، طی سال‌های اخیر ثابت بوده و افزایش نداشته است. همچنین تجهیزات لازم برای دسترسی از مرکز فناوری اطلاعات تا داخل دانشکدگان و دانشکده‌ها دو لایه مختلف (شبکه اصلی و شبکه دسترسی) دارد که برای دریافت سرویس مناسب باید علاوه بر افزایش پهنای باند دانشگاه، تجهیزات مذکور در هر دو لایه ارتقا داده شود. ارتقای تجهیزات لایه دوم یا همان شبکه دسترسی، بر عهده دانشکدگان و دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها است و بدیهی است در صورت عدم ارتقای آن، بهبود و ارتقای شبکه اصلی و افزایش پهنای باند اینترنت به تنهایی، اثربخش نخواهد بود.

خوانساری تأکید کرد: در درون هر دانشکدگان و پردیس، رؤسای محترم باید امکانات توزیع اینترنت را فراهم آورند. البته کارهای خوبی انجام شده، اما قطعاً به‌روزرسانی لازم است. معاونت فناوری‌های دیجیتالی آمادگی دارد به هر دانشکده یا دانشکدگانی که نیاز داشته باشد، در ارزیابی وضع موجود و طراحی جدید کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: با بهینه‌سازی می‌توان استفاده از پهنای باند حداکثر ظرفیتی از شرایط فعلی را تسهیل کرد. از این‌رو، بهینه‌سازی پهنای باند مصرفی با قید فوریت در دستور کار معاونت قرار گرفته و پهنای باند اینترنت کاربران، چه در سرعت و چه در حجم تخصیص داده شده به استادان، دانشجویان و کارمندان به صورت آزمایشی افزایش یافته است. این افزایش روی تمام گروه‌های کاربری و پس از پایان حجم تخصیص یافته قبلی اعمال خواهد شد. البته تداوم این اقدام، منوط به ارزیابی پهنای باند مصرفی کاربران و بازخوردهای کاربران است، چرا که این امر نباید موجب ازدحام ترافیک کاربران و افت کیفیت سرویس پهنای باند شود. در هر حال تا زمان تأمین پهنای باند مطلوب که مستلزم تأمین منابع مالی لازم است، این قبیل اقدامات می‌تواند کیفیت خدمات ارائه‌شده را به طور نسبی ارتقا دهد. برای افزایش پهنای باند هم البته اقداماتی آغاز شده است تا متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای فعلی و عرفی در استفاده از فناوری بهبودی صورت گیرد.