رشت - ایرنا - استاندار گیلان در خصوص مشکلاتی که تجار و بازرگانان برای صدور کالا از گمرکات استان بویژه در آستارا دارند، گفت: اتاق‌های بازرگانی و تعاون استان ظرف سه ماه آینده طرحی ارائه کند تا ضمن کمرنگ کردن نقش دستگاه‌های دولتی نظیر گمرک، صمت و سایر بخش ها؛ مسئولیت فرآیندهای این حوزه به این دو اتاق سپرده شود و دولت نقش نظارتی خود را ایفاء کند.

به گزارش ایرنا، هادی حق شناس در سومین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان اظهار کرد: باید دستگاه های اداری و اجرایی تسهیل کننده امر صادرات و تجارت استان باشند نه آنکه با ایجاد موانع و محدودیت ها روند و فرآیند انجام امور را کُند و دشوار نمایند.

وی در ادامه افزود: همچنین از این پس اداره کل بنادر و دریانوردی و بویژه گمرکات استان آمارهای مربوط به رویه‌های صادراتی، واردات، ترانزیت و عبوری را در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دهند تا آمار منسجم و صحیح و متقنی از وضعیت تجارت استان در اختیار داشته باشیم.

وی تصریح کرد:بر اساس آمارها طی هشت ماه گذشته چهار میلیون تن حجم کل صادرات، واردات، ترانزیت و کالاهای عبوری از گیلان بوده که از این میزان حدود ۲ میلیون تن آن کالاهای ترانزیتی و عبوری از گیلان بوده است.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر طرح مسائل ضروری و مهم حوزه تجارت و صادرات در استان گفت: باید چالش ها و موانع موجود در مسیر توسعه صادرات را در این جلسات مطرح کرده تا بتوان به نتایج درست و مطلوب برای بهبود وضعیت تجارت رسید.

وی تاکید کرد: هم اینک تمرکز مسئولان استانی فعال شدن مرز جدید آستار است از اینرو سازمان حمل و نقل و پایانه ها باید در جلسه آتی با ارائه نقشه اراضی پایانه مذکور این فرصت را در اختیار دستگاههای مربوطه قرار دهد که بتوانند ابنیه مناسب برای استقرار ادارات تابعه را ایجاد کنند.

حق شناس اضافه کرد: با توجه به نزدیکی سال نو میلادی در مرز آستارا شاهد تغییر و تحولاتی در خصوص حجم تجارت خواهیم بود از اینرو دستگاهها باید آمادگی لازم را برای افزایش تردد خودروها از این گذرگاه مرزی داشته باشند و برای این شرایط تدبیر کنند.

استاندار گیلان بدون ذکر آماری از سهم گیلان در تجارت دریایی خزر تصریح کرد: حدود ۹۰ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران دراین دریا تردد می کنند که ما باید بتوانیم سهم خود را در تجارت دریایی این منطقه افزایش دهیم.

فرماندار آستارا هم در این جلسه اظهار کرد: در پایانه مرزی آستارا ۲ مساله باید به طور جدی مورد رسیدگی قرار گیرد نخست آنکه تکلیف این گذرگاه روشن شود که این منطقه مرز است یا گذرگاه؛ طبق توافق انجام شده با جمهوری آذربایجان این منطقه به عنوان نقطه مرزی دیده شده و این کشور بدنبال استقرار امکانات لجستیکی خود است اما در جمهوری اسلامی ایران این نقطه گذرگاه محسوب می شود.

محمدرضا شهاب زاده ادامه داد: گمرک گیلان تمرکز خود را در مرز قدیم گذاشته که این مساله در آینده ما را با چالش های متعددی روبرو خواهد کرد ضمن آنکه ظرفیت پذیرش خودروها از از طرف مقابل کاهش یافته که این امر ترافیک و ماندگاری کامیون ها را در این مرز افزایش می دهد.

وی خواستار احداث سردخانه در شهرستان آستارا شد و افزود:هم اینک مراحل احداث نخستین سردخانه پنج هزار تنی زیر صفر درجه در این شهرستان آغاز شده است که انتظار است دستورات لازم برای تسریع در ساخت آن داده شود.